Groei voor Haven Oostende
Zowel op het gebied van maritieme trafiek als werkgelegenheid is er een duidelijke stijgende lijn voor Haven Oostende. Bovendien behaalde de West-Vlaamse haven het beste financiële resultaat sinds 1998. Ook haar dochteronderneming REBO nv is succesvol. Deze zwaarlastterminal, die voorheen bijna uitsluitend gebruikt werd voor de bouw van offshore windturbineparken, werd in 2019 een volle dochter van Haven Oostende. Sindsdien ontwikkelde REBO zich van pure offshore windterminal tot polyvalente zwaarlastterminal.
De winst van REBO is in de periode na de acquisitie verdrievoudigd. Momenteel worden stalen opslagtanks gebouwd met een gewicht tot 155 ton, die later dit jaar verscheept worden naar LBC tankterminals in Antwerpen. Verder is er veel op- en overslag van andere maritiem gebonden zware constructies.
Dirk Declerck, CEO Haven Oostende en REBO: ,,We zijn verheugd dat het behendig inspelen op de gewijzigde marktomstandigheden duidelijk haar vruchten afwerpt. Zowel financieel, qua werkgelegenheid als op het vlak van maritiem verkeer.”
Verbondenheid haven en stad
Bart Tommelein, burgemeester Stad Oostende en voorzitter REBO: ,,Als voorzitter van REBO nv ijver ik voor een maximale bezetting van deze terminal, met aandacht voor blauwe economie en andere sectoren binnen de nichemarkten waar Haven Oostende de focus op legt. De vele positieve reacties die ik krijg, zijn positieve getuigen van de verbondenheid tussen haven en stad.”
Charlotte Verkeyn, Voorzitter Haven Oostende: ,,De structureel goede resultaten gaan hand in hand met stijgende werkgelegenheid, ook voor dokwerkers. Op piekmomenten zijn er tot 65 dokwerkers actief op de eigen terminals van Haven Oostende.”
Vijf pijlers
Haven Oostende zet in op continuïteit, groei en tewerkstelling binnen vijf pijlers: Blauwe Economie, Lift-on lift-off, Bulk & Project Cargo, Cruises & Roll-on-roll-off, Circulaire Industrie en de Visserijsector.