Feyter Group: internationale allure

Feyter Group beschikt over de divisies Feyter Forklift Services, Feyter Industrial Services en Faktor Civil Engineering. Onder leiding van CEO Alex van ’t Westeinde blijft het internationaal opererende bedrijf zich steeds verder ontwikkelen. Daarbij wordt ook adequaat ingespeeld op de energietransitie. Het concern – waar 200 mensen werkzaam zijn – heeft meerdere vestigingen in Nederland, België, Duitsland en Spanje.

 

Feyter Forklift Services is totaaloplosser op het gebied van mobiel intern transport en container handling. Het is een betrouwbare ‘material handling’ partner voor bedrijven in haven & industrie, bouw en agrarische sector. Het bedrijf bedient onder meer de havengebieden in Rotterdam, Amsterdam, Vlissingen, Terneuzen en Gent met levering en onderhoud van (zware) heftrucks, verreikers, reachstackers en terminaltrekkers. Doordat er continu wordt geïnvesteerd in de eigen voorraad zijn er betrekkelijk korte levertijden.

 

Topsegment

,,Wij pretenderen de beste serviceprovider te zijn op het gebied van mobiel intern transport en container handling. Vandaar dat we wereldwijd alleen werken met machines in het topsegment. Je kunt nog zulke goede service leveren, maar bij slechte machines gaat het vanzelf mis. Ook onze toeleveranciers zitten in het hogere segment. Materialen moeten van topkwaliteit zijn. We accepteren het niet als dat te wensen overlaat”, onderstreept Alex van ’t Westeinde.

 

De directie van Feyter Group: CEO Alex van ’t Westeinde, CFO Natascha de Schrijver en eigenaar Eric van ’t Westeinde. Het familiebedrijf beschikt over de divisies Feyter Forklift Services, Feyter Industrial Services en Faktor Civil Engineering

 

Machinefabriek

Zijn opa Marinus de Feijter startte in 1959 met een machinefabriek in Terneuzen, de voorloper van Feyter Industrial Services. In Terneuzen bouwde De Feijter Staalbouw machines, die op locatie werden geïnstalleerd. Bijvoorbeeld een beeldbuisrecyclingmachine voor Philips of een verpakkingsmachine voor Elopak, die in Zuid-Afrika werd klaargemaakt voor gebruik.

 

Constructiebouw

Feyter Industrial Services is anno 2023 een multidisciplinaire machinefabriek met specialisaties op vier gebieden: Machinebouw, verspaning, industrieservice en staalbouw. Hoofdmoot is constructiebouw en industrieservice, zoals laser uitlijning, piping en pomprevisies voor machines en installaties van fabrieken. ,,Zo zijn er permanent mensen van ons werkzaam bij Cargill en  Trinseo. We doen ook veel machinale verspaning zoals kotteren, frezen, boren en draaien om onderdelen geschikt te maken voor assemblage. Daarnaast willen we ook onze tak van machinebouw weer opschudden, met turn key oplevering: van engineering tot installatie”, vervolgt Alex (34).

 

Faktor Civil Engineering

Faktor Civil Engineering uit Middelburg is het full-service constructiebureau van Feyter Group dat zich richt op het ontwerpen, berekenen en tekenen van bouwkundige constructies. Met ruim 35 jaar ervaring is het gespecialiseerd in totaaloplossingen voor staal-, beton- en houtconstructies.

 

Thermosan Engineering

Faktor Civil Engineering is samen met zusterbedrijf Thermosan Engineering gevestigd op bedrijventerrein Arnestein. Thermosan produceert onderdelen voor alle voorkomende buisleidingsystemen. Deze producten worden geleverd aan (internationale) ondernemingen in de chemie, petrochemie en offshore. Zij kiezen voor Thermosan Engineering vanwege de hoogstaande productkwaliteit, het gebruik van gecertificeerde materialen en de betrouwbare levertijden. Feyter Group beschikt in Middelburg tevens over een verspaningsfabriek.

 

Elektrische schranklader van First Green (voorheen Kovaco).

 

Bakermat

Vlakbij de vestiging van Feyter Industrial Services is in bakermat Terneuzen ook Feyter Forklift Services gehuisvest. Hier zijn alle kennis en middelen gecentraliseerd voor alle Light Handling Equipment. Vanuit Terneuzen worden de activiteiten aangestuurd met betrekking tot heftrucks met een hefvermogen van maximaal 10 ton en ruw terrein machines zoals verreikers, magazijntrucks en hoogwerkers.

 

Heavy Equipment Division

De vestiging in Vlissingen-Oost is gericht op machines met een hefvermogen boven 10 ton: specialisatie op het gebied van reachstackers, zware heftrucks en terminal tractors. Op dit gebied is Feyter landelijk uitgegroeid tot een begrip. Dankzij deze specialisatie én de onafhankelijke positie in de markt neemt het een vrij unieke positie in.

 

Uitbreiding

Drie jaar geleden is grootschalige nieuwbouw gerealiseerd in Vlissingen-Oost. Met de uitbreiding is adequaat ingespeeld op de groei inzake onderhoud, verkoop en verhuur. In de ruime werkplaats kunnen grote machines tegelijkertijd in onderhoud worden genomen. De strategische ligging in de Vlissingse zeehaven biedt de mogelijkheid om grote machines zowel over de weg als over water te transporteren.

 

De vestiging van Feyter Forklift Services in de haven van Vlissingen.

 

Portfolio

Feyter is een echte specialist die voorziet in alle interne transportmiddelen, van handpallettruck tot reachstacker. Tot het portfolio horen merken als Kalmar, Terberg, Mitsubishi, CAT, Manitou, Meclift en First Green (voorheen Kovaco). Naast de technische knowhow van al deze producten is Feyter gespecialiseerd in verkoop, verhuur, lease en servicecontracten. Met name verhuur wordt steeds belangrijker voor bedrijven met het oog op flexibiliteit. Feyter houdt de verhuurvloot zo jong mogelijk door een continue aanwas van nieuwe machines en verkoop van gebruikte machines.

 

Duurzame havenlogistiek

Steeds vaker kiezen ook havenbedrijven, waar bedrijfszekerheid van levensbelang is, voor elektrische alternatieven ter vervanging van de gangbare machines met verbrandingsmotor. Als material handling specialist merkt Feyter Forklift Services de stijgende behoefte aan duurzame havenlogistiek in de dagelijkse praktijk. Niet alleen vanwege het milieu, maar ook om bedrijfseconomische redenen.

 

Elektrische machines

Feyter Forklift Services merkt vandaag de dag een groeiende vraag naar elektrische machines voor goederenbehandeling, ook in het zwaardere segment. Op het gebied van heftrucks is elektrische aandrijving niks nieuws en bestaat deze al decennia lang. Het bedrijf heeft daarom al geruime ervaring met deze technieken. Door nieuwe ontwikkelingen, bijvoorbeeld op gebied van lithium batterijen, komen er nu in snel tempo ook steeds meer elektrische alternatieven in het zware segment.

 

Meclift reach truck.

 

Hefvermogen

De groei is inmiddels ook merkbaar bij machines die tot voor kort niet met elektrische aandrijving beschikbaar waren. Tegenwoordig zijn er elektrische heftrucks van Kalmar met een hefvermogen tot 33 ton. Bovendien heeft Kalmar een serie elektrische reachstackers met een hefvermogen van 45 ton geïntroduceerd. De grootste uitdaging is dat de infrastructuur klaar moet zijn voor de elektrische machines. Er moet dus voldoende elektriciteit beschikbaar zijn.

 

‘Opportunity charging’

De inzet van elektrische machines vereist ook een aanpassing in het gebruik. Een elektrische reachstacker heeft een capaciteit voor een shift van acht uur. Anders dan bij een dieselmachine, die volgetankt wordt op het moment dat de tank bijna leeg is, moet bij elektrische reachstackers ‘opportunity charging’ worden toegepast om de werkdag te verlengen tot meer dan 8 uur. Bedrijven die in ploegendienst werken moeten hun chauffeurs leren om elke mogelijkheid van opladen aan te wenden, anders halen ze hun bereik niet.

 

Markt in beweging

De markt is volop in beweging en Feyter Forklift Services zit er bovenop. Van Terberg zijn er ondertussen elektrische terminal trekkers. Er worden zelfs al praktijktesten uitgevoerd met terminal trekkers op waterstof. Manitou heeft onlangs de lang verwachte lancering van verschillende elektrische verreikers officieel aangekondigd en de eerste machines worden begin 2024 verwacht.

 

Elektrische verreiker van Manitou.

Elektrische schrankladers

Een goed voorbeeld in het kader van verduurzaming van het machinepark zijn ook de 100 procent elektrische schrankladers van First Green (voorheen Kovaco) die Feyter Forklift Services eind 2021 heeft toegevoegd aan zijn aanbod. Feyter is officieel dealer voor de regio Zuidwest Nederland. Schrankladers worden naast de bouwsector ook vaak ingezet in de havens, met name op bulkterminals als hulp om scheepsruimten te legen.

 

Wereldwijd

Het werkgebied van de Feyter Forklift Services divisie strekt zich inmiddels wereldwijd uit. Van klanten in de havens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen tot Zuid- en Midden-Amerika en inmiddels ook Azië en Afrika. Met de zusterbedrijven Feyter Gabelstapler en Feyter Iberia worden bedrijven in respectievelijk Duitsland en Spanje van material handling oplossingen voorzien.

 

 

 

 

Terberg Tractores Iberia

Terberg Tractores Iberia is sinds twee jaar operationeel. De joint venture van Feyter Group en Royal Terberg Group is gericht op dienstverlening aan klanten in Spanje en Portugal. Terberg Tractores Iberia biedt voertuigen voor havenactiviteiten, logistieke- en distributiecentra en de staal- en betonproductenindustrie. De dagelijkse leiding van Feyter Iberia en Terberg Tractores Iberia (met vestigingen in Barcelona en Madrid) is in handen van Eric van ’t Westeinde, de vader van CEO Alex van ’t Westeinde. Onder leiding van Eric van ’t Westeinde (huidig eigenaar van Feyter Group) heeft het familiebedrijf sinds de millenniumwisseling internationale allure gekregen.

 

Vacatures

Voor de Forklift Services divisie van Feyter Group opereren zo’n 90 medewerkers in vaste dienst. Vanwege de gestage groei zijn er diverse technische vacatures, met name voor servicemonteurs in de regio’s Zeeland, Antwerpen, West-Brabant, Rotterdam en Amsterdam. ,,We hebben het beheer over het mobiel intern transport en container handlingmachines van diverse grote klanten in de havens van Rotterdam en Amsterdam. Iedere dag rijden er monteurs van ons naar de Maasvlakte en het Noordzeekanaalgebied. We hebben een verjongingsslag gemaakt qua personeel. Daarbij streven we naar een gezonde mix van jongere medewerkers en senioriteit”, besluit Alex van ‘t Westeinde.

 

www.werkenbijfeytergroup.com

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op