Feyter Forklift Services is klaar voor de energietransitie

Feyter Forklift Services is totaaloplosser op het gebied van ‘material handling’ en interne logistiek. Onder leiding van CEO Alex van ’t Westeinde blijft de onderneming zich steeds verder ontwikkelen als ‘material handling’ partner voor bedrijven in de sectoren haven, industrie, bouw en landbouw.

 

Feyter bedient onder meer de havengebieden in met name Rotterdam, Amsterdam, Vlissingen, Terneuzen en Gent met levering en onderhoud van (zware) heftrucks, verreikers, reachstackers en terminaltrekkers. Het bedrijf heeft anno 2023 meerdere vestigingen in Nederland, België, Duitsland en Spanje. Feyter Forklift Services maakt deel uit van Feyter Group. Daarbinnen vallen ook de divisies Feyter Industrial Services en Faktor Civil Engineering.

 

Bakermat

In bakermat Terneuzen zijn de kennis en middelen gecentraliseerd voor alle Light Handling Equipment. Vanaf deze locatie worden alle activiteiten aangestuurd met betrekking tot heftrucks tot 10 ton en onder andere verreikers, magazijntrucks en hoogwerkers.

 

Elektrische verreiker van Manitou.

 

Heavy Handling

De vestiging in Vlissingen-Oost is gericht op Heavy Handling Equipment: specialisatie op het gebied van reachstackers, heftrucks boven de 10 ton en terminal tractors. Met name op het gebied van Heavy Handling is Feyter landelijk uitgegroeid tot een begrip. Dankzij deze specialisatie én de onafhankelijke positie in de markt neemt het een vrij unieke positie in.

 

Verhuurvloot

Feyter is een echte specialist die voorziet in alle interne transportmiddelen, van handpallettruck tot reachstacker. Tot het portfolio horen merken als Kalmar, Terberg, Mitsubishi, CAT, Manitou, Meclift en Kovaco. Naast de technische knowhow van al deze producten is Feyter gespecialiseerd in verkoop, verhuur, lease en servicecontracten. Met name verhuur wordt steeds belangrijker voor bedrijven met het oog op flexibiliteit. Feyter houdt de verhuurvloot zo jong mogelijk door een continue aanwas van nieuwe machines en verkoop van gebruikte machines.

 

Duurzame havenlogistiek

Steeds vaker kiezen ook havenbedrijven, waar bedrijfszekerheid van levensbelang is, voor elektrische alternatieven ter vervanging van de gangbare machines met verbrandingsmotor. Als material handling specialist merkt Feyter Forklift Services de stijgende behoefte aan duurzame havenlogistiek in de dagelijkse praktijk. Niet alleen vanwege het milieu, maar ook om bedrijfseconomische redenen.

 

Kalmar elektrische reachstacker

Elektrische machines

Feyter Forklift Services merkt vandaag de dag een groeiende vraag naar elektrische machines voor goederenbehandeling, ook in het zwaardere segment. Op het gebied van heftrucks is elektrische aandrijving niks nieuws en bestaat deze al decennia lang. Het bedrijf heeft daarom al geruime ervaring met deze technieken. Door nieuwe ontwikkelingen, bijvoorbeeld op gebied van lithium batterijen, komen er nu in snel tempo ook steeds meer elektrische alternatieven in het zware segment.

 

Kalmar

De groei is inmiddels ook merkbaar bij machines die tot voor kort niet met elektrische aandrijving beschikbaar waren. Tegenwoordig zijn er elektrische heftrucks van Kalmar met een hefvermogen tot 33 ton. Bovendien introduceerde Kalmar in 2022 een serie elektrische reachstackers met een hefvermogen van 45 ton. De grootste uitdaging is dat de infrastructuur er klaar voor moet zijn. Er moet dus voldoende elektriciteit beschikbaar zijn.

 

 

 

‘Opportunity charging’

De inzet van elektrische machines vereist ook een aanpassing in het gebruik. Een elektrische reachstacker heeft een capaciteit voor een shift van acht uur. Anders dan bij een dieselmachine, die volgetankt wordt op het moment dat de tank bijna leeg is, moet bij elektrische reachstackers ‘opportunity charging’ worden toegepast om de werkdag te verlengen tot meer dan 8 uur. Bedrijven die in ploegendienst werken moeten hun chauffeurs leren om elke mogelijkheid van opladen aan te wenden, anders halen ze hun bereik niet.

 

Markt in beweging

De markt is volop in beweging en Feyter Forklift Services zit er bovenop. Van Terberg zijn er ondertussen elektrische terminal trekkers. Tevens worden praktijktesten uitgevoerd met terminal trekkers op waterstof. Manitou heeft onlangs de lang verwachte lancering van verschillende elektrische verreikers officieel aangekondigd en de eerste machines worden in de loop van 2023 verwacht.

 

Elektrische schranklader van Kovaco.

 

Kovaco

Een goed voorbeeld in het kader van verduurzaming van het machinepark zijn ook de 100 procent elektrische schrankladers van Kovaco die Feyter Forklift Services eind 2021 heeft toegevoegd aan zijn aanbod. Feyter is officieel dealer voor de regio Zuidwest Nederland. Schrankladers worden naast de bouwsector ook vaak ingezet in de havens, met name op bulkterminals als hulp om scheepsruimten te legen.

 

Vacatures

Voor de Forklift Services divisie van Feyter Group opereren zo’n 90 medewerkers in vaste dienst. Vanwege de gestage groei zijn er diverse technische vacatures, met name voor servicemonteurs in de regio’s Zeeland, Antwerpen, West-Brabant en Rotterdam.

 

www.werkenbijfeytergroup.com

www.feyter.com

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op