Europese transportsector balt vuist tegen chaos in Calais

Donderdag 17 december 2015 gaat in Calais de boeken in als de drukste, maar ook de meest chaotische dag ooit. Nog nooit eerder werden op een dag 7000 vrachtauto’s door de Kanaaltunnel van en naar Engeland gereden. Dit ging gepaard met de grootste overlast van migranten voor het wegverkeer tot nog toe. Dit alles op de dag dat Transport en Logistiek Nederland (TLN) de krachten bundelde met EuroTunnel en andere West-Europese transportorganisaties. Doel van het overleg was meer veiligheid en een betere doorstroming op de toegangswegen naar de haven en spoorterminal. Aanwezige partijen hebben afgesproken om het TLN concept Fast Lane verder uit te werken en om samen te acteren naar de overheden in hun strijd voor meer veiligheid voor transport in Calais.


Gecoördineerde oproep voor veiligheid

De overlast in Calais is één van de concrete en zichtbare uitwassen van het Europese vluchtelingenprobleem. De inzet van transportorganisaties is gericht op het terugdringen van lokale overlast door migranten. Hoe moeizaam ook, door vele beveiligingsprocedures en –maatregelen in de transportsector en forse investeringen van EuroTunnel op de terminal, zijn files van vrachtverkeer op de snelwegen aanzienlijk korter en krijgen migranten steeds minder kansen om aan boord van auto’s te komen. Op de terminal zorgt zo’n 24 kilometer hekwerk ervoor dat migranten er nauwelijks in slagen op de terminal op te komen. Dat zorgt voor frustratie bij migranten, waardoor het aantal gewelddadige incidenten de toegangswegen toeneemt. TLN heeft vanmiddag met haar zusterorganisaties, de koepelorganisatie IRU en EuroTunnel overeenstemming bereikt over een gecoördineerde actie. Er gaat een gezamenlijke brandbrief naar alle betrokken overheden in de diverse landen over de acute economische schade die dit probleem in Europa veroorzaakt en een urgente oproep voor meer veiligheid op de toegangswegen naar de terminal.


Fast lane verder uitgewerkt

Vorige maand heeft TLN het concept Fast lane geïntroduceerd. De aanwezige organisaties ondersteunen het idee om de doorstroming te verbeteren door een snellere afhandeling van geaccrediteerde bedrijven op de terminal. Dit vermindert de mogelijkheden voor migranten om een vrachtauto binnen te dringen. TLN zal de komende periode de verantwoordelijke organisaties ondersteunen bij het uitwerken van het concept.


Records transportvolume én migrantenoverlast

Het gezamenlijke overleg tussen transportorganisaties had niet op een beter moment kunnen plaatsvinden. Een week voor kerstmis ontstaat traditioneel een piek in het vervoerde volume tussen het continent en Engeland. De volle capaciteit van 200 vrachtauto’s per uur wordt dan bij EuroTunnel benut om Engeland te bevoorraden met producten voor de feestdagen. Ondanks het enorme aanbod stond er aan het eind van de ochtend een betrekkelijk korte file van vrachtauto’s op het laatste stukje van de snelweg A16 richting de terminal van EuroTunnel. Dit nieuws ging als een lopend vuurtje richting het migrantenkamp, waarna een enorme stroom mensen op gang kwam. Dit zorgde ervoor dat halverwege de middag zo’n duizend migranten via gecoördineerde acties probeerden om vrachtauto’s naar Engeland binnen te dringen. De politie heeft noodgedwongen de twee toegangswegen naar de haven en treinterminal afgesloten en met een enorme inzet aan mensen en traangas de migranten van de snelweg en uit vrachtauto’s gejaagd. Tegen zes uur was het weer rustig en werden de wegen weer vrijgegeven. Deze escalatie benadrukt het pleidooi van TLN dat de veiligheidssituatie voor chauffeurs en hun lading onacceptabel is en onmiddellijk aangepakt dient te worden.

 

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op