Europese havenvakbonden pakken bedreigingen in containersector aan

Op 26 en 27 augustus a.s. komen Havenvakbonden uit Duitsland, Engeland, Nederland, België en Frankrijk – de zogenaamde Hamburg – Le Havre range – in Rotterdam bijeen. Zij bespreken dan hoe zij de arbeidsvoorwaarden  van havenwerkers kunnen beschermen nu containerterminals tegen steeds lagere tarieven diensten aanbieden. Ook bespreken de bonden de gevolgen van automatisering en de negatieve houding van terminalbedrijf DP World ten aanzien van vakbonden.

 

Door de uitbreiding van diverse havens in Noordwest Europa is er meer terminalcapaciteit dan nodig voor het aantal containers dat naar en van Europa verscheept wordt. Dit leidt tot hevige concurrentiestrijd tussen de havens in Noordwest Europa. Met lage tarieven en hoge kortingen voor de rederijen proberen de containerterminals in iedere haven meer containers binnen te halen. Lage tarieven zijn wel gunstig voor de rederijen, maar ze drukken op de balans van de containerbedrijven en bedreigen daardoor de arbeidsvoorwaarden van de havenwerkers. Tegelijkertijd neemt de werkgelegenheid voor havenwerkers af door toenemende automatisering. In Rotterdam is die het verst doorgevoerd, en is becijferd dat het aantal banen in de sector met 10 tot zelfs meer dan 20 procent zal afnemen.

Havenvakbonden in Noordwest Europa komen bijeen om deze bedreigingen voor havenwerkers te bespreken en gezamenlijk voorstellen te doen voor sociale oplossingen. Concurrentie tussen havens en containerbedrijven is niet erg, maar die moet niet ten koste gaan van de banen en arbeidsvoorwaarden van havenwerkers. Vakbonden hebben geen bezwaar tegen automatisering, als die maar niet uitsluitend voordelen biedt aan de containerbedrijven en hun aandeelhouders.

De Sectie Havens van de ETF (European Transportworkers’ Federation) en haar zusterorganisatie IDC (International Dockworkers Council) zijn bij het overleg betrokken.

De vakbonden overleggen ook de doorgaans vakbondsvijandige opstelling van DP World, het concern dat vijf containerterminals in de Hamburg-Le Havre Range en meer dan 60 elders op de wereld exploiteert. De vakbonden binnen de Hamburg-Le Havre Range bespreken een strategie om DP World tot gesprekken te dwingen en hun houding en gedrag aan te passen aan de 21ste eeuw.

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op