Sfeervolle doop Philipskercke IV

Op zaterdag 7 oktober vond onder zonnige omstandigheden de doop van de Philipskercke IV plaats. De sfeervolle bijeenkomst werd georganiseerd door Zeeland Maritime Services (ZMS), Zand Transport Partners (ZTP) en Philipskercke BV van het schippersechtpaar Johan en Digna Faasse. De Rabobank stimuleert investeren van vergroening in de binnenvaart. Daar is de jarenlange businessrelatie met de familie Faasse, die voorloper is op het gebied van duurzame binnenvaart, een mooi voorbeeld van.

 

Het schippersechtpaar uit het Zeeuwse Sint-Philipsland kiest doelbewust voor een toekomstbestendige uitbreiding van de vloot. Met de komst van de Philipskercke IV bestaat deze ondertussen uit vier duurzame beunschepen.

 

Memorabele data

,,28 augustus 2019 was de doop van de Philipskercke II, op 10 juli 2021 van de Philipskercke III en 7 oktober 2023 is dus de doop van de Philipskercke IV.” Met deze drie memorabele data opende directeur Cees Nobel van ZMS zijn toespraak. Alle drie de schepen zijn bij het bedrijf in Wemeldinge afgebouwd.

 

Doop van de Philipskercke IV in Wemeldinge

 

Constructieve samenwerking

,,In korte tijd is met deze schepen een moderne vloot opgebouwd. Philipskercke BV is klaar voor de toekomst. Johan en Dina Faasse lopen met hun duurzame visie voorop in de zand- en grindwereld. Dat wij hun duurzame schepen hebben mogen bouwen, daar konden we alleen maar van dromen. We ervaren de constructieve samenwerking als zeer prettig. Ook dank aan alle onderaannemers voor de goede samenwerking”, aldus de ZMS-directeur. Met het stukslaan van een fles champagne tegen de boeg van het nieuwe schip werd vervolgens de Philipskercke IV officieel gedoopt door Digna Faasse.

 

Laag water

Met de duurzame schepen van Philipskercke BV kunnen ook op laag water meer tonnen worden vervoerd. ,,De trend is lichtere schepen voor de binnenvaart, met minder stuwkracht voor dezelfde snelheid. De Philipskercke IV, met een capaciteit van 2.000 ton, is een maatje kleiner dan de Philipskercke II en III. De Philipskercke IV is 80 meter lang, 10 meter breed en 4.20 meter kruiphoogte. Daarmee kunnen we ons onderscheiden met een groter bereik van bestemmingen. Met zo’n kleiner schip kunnen we bijvoorbeeld ook de kanalen boven Brussel bereiken”, zegt schipper-eigenaar Johan Faasse.

 

Samenwerking

Philipskercke BV heeft een strategische samenwerking met Van Ouwerkerk uit Middelburg, De Rycke uit Kallo (B) en Vermeij Assurantiën uit Wemeldinge. Huisbankier van de familie Faasse is sinds mensenheugenis de Rabobank. ,,Alles staat of valt met een klik. Er zijn korte lijnen tussen ons bedrijf en de bank op basis van wederzijds vertrouwen. Op basis van een gedegen businessplan hebben we ook de Philipskercke IV kunnen laten bouwen”, vervolgt de schipper. De Zeeuw is tevens bestuurslid van brancheorganisatie Koninklijke BLN-Schuttevaer en adviseur betonning voor de binnenvaart bij Rijkswaterstaat.

 

Toespraak op 7 oktober in Wemeldinge van directeur Cees Nobel van Zeeland Maritime Services (ZMS).

 

Investeringen

,,De kracht zijn de mensen achter de bank, waar je goede gesprekken mee hebt en soms ook zakelijke stevig kunt sparren. Het was ook bij de Philipskercke IV belangrijk dat de bank vertrouwen had in het businessplan. Alles was gelukkig goed onderbouwd”, onderstreept Johan.

 

Scharnierfunctie

Hij laadt meestal in de haven van Vlissingen de mineralen die met schepen van DEME van zee komen. Die worden in Vlissingen opgeslagen waarna ze in het schip geladen en vervoerd worden. ,,De schepen van de Philipskercke vormen, in samenspel met Van Ouwerkerk en De Rycke, een soort scharnierfunctie tussen goederen die van buiten naar binnen komen, van zout naar zoet water”, aldus accountmanager Tim Nagel van de Rabobank. Hij roemde tijdens de gezellige afterparty, onder het genot van een hapje en een drankje, eveneens het wederzijdse vertrouwen.

 

Coöperatief

Ook de partnerships van het echtpaar Faasse met diverse bedrijven stroken met het coöperatieve gedachtengoed van de Rabobank. Investeringen op het gebied van verduurzaming en innovatie worden door de bank gestimuleerd. ,,Bij het beoordelen van financieringen zijn duurzaamheid en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) voor ons belangrijke aspecten, maar ook de opdrachtgevers hebben steeds meer eisen op dit gebied”, vervolgt Tim.

 

De vlagwisseling op de feestelijke bijeenkomst ter ere van de doop van de Philipskercke IV.

 

Afbouw in Wemeldinge

Zeeland Maritime Services kiest bewust voor de bouw van casco’s in Oost-Europa en afbouw op de eigen werf in Nederland. Daardoor kan een korte levertijd en een gunstige prijs worden geboden. De vergroening van de vloot was een belangrijke overweging voor de Rabobank om tot financiering over te gaan.

 

Stage V-eisen

De Philipskercke II voldeed in 2019 al aan de nieuwe Stage V-eisen, die vorig jaar pas officieel van kracht zijn geworden. Bovendien werd vier jaar geleden al de CCR II motor van de kleinere Philipskercke I omgebouwd met een nabehandelingssysteem om aan de nieuwe strenge eisen te voldoen. Het karakteriseert de duurzame ambities van de familie Faasse.

 

Vergroening

Vergroening is anno 2023 rendabel, het is goed voor de waarde van een bedrijf. De Rabobank hanteert voor financiering van duurzame projecten vaak een langere looptijd en een lagere rente. Er zijn diverse financiële producten waarmee investeringen
aangenamer kunnen worden gemaakt. Financiële middelen, kennis en netwerk van de Rabobank worden extra ingezet bij ondernemers met een duurzame visie en een circulair businessmodel. Bijvoorbeeld in de binnenvaart. Deze vervoersmodaliteit is van origine duurzamer dan vervoer over de weg, al vergt dit wel investeringen om dit te blijven waarmaken.

 

Het schippersechtpaar Johan en Digna Faasse.

Gold label

De familie Faasse voldoet met het Gold label voor de Philipskercke II, III en IV (de Philipskercke I heeft zilver) aan de strengste duurzaamheidseisen. ,,Platina is formeel nog hoger, maar daarvoor moet je elektrisch varen. Hybride of elektrisch varen kost meer vermogen dan een traditionele dieselmotor met nabehandeling. Op dit moment is er nog niks beter dan zo’n dieselmotor met nabehandeling. Met ook warmte en stroom via het accupack bereiken we een optimale CO2-footprint. Over tien jaar kan er wel een belangrijke slag gemaakt worden met varen op waterstof. Dat is een betere optie dan elektrisch varen, maar het kost nu nog te veel vermogen om het op te wekken”, aldus Johan Faasse.

 

Bevrachting

Johan en Digna Faasse werken voor de bevrachting van hun schepen samen met Zand- en Grinthandel Van Ouwerkerk uit Middelburg en ook met het kantoor Favo van zoon en schoondochter Pim en Monica Faasse-Vonk Noordegraaf. Met een capaciteit van 3.250 ton, een lengte van 86 meter en een breedte van 11,45 meter zijn de Philipskercke II en III ideaal voor het vervoer van grote hoeveelheden zand en grind.

 

Zusterschepen

,,De Philipskercke II en III zijn zusterschepen, zowel qua afmetingen, innovatieve technische voorzieningen als verbruik. Met een hoger tonnage is er een lager brandstofverbruik, evenals een flinke reductie van de schadelijke uitstoot van fijnstof en stikstof. Zeker voor beunschepen is dit vrij uniek”, zegt de schipper. Naast de nabehandeling is er een warmtewisselaar en accupack als alternatief voor walstroom. Allemaal voorzieningen die bijdragen aan een zeer lage CO2–footprint en een hoger rendement op de vracht.

 

Partner

Hoe duurzamer aannemers een plan kunnen onderbouwen, hoe meer punten ze krijgen. ,,Duurzaamheid gaat steeds meer doorwegen bij aanbestedingen. Daarbij zijn scheepvaartondernemers tegenwoordig steeds meer partner dan vervoerder van A naar B. Zuiniger varen is ook vanwege de energiecrisis veel belangrijker geworden. De dure gasolie toont het voordeel van zuinig(er) varen en maakt het belang van duurzame investeringen beter zichtbaar”, zegt Tim Nagel. De Zuid-Hollander is namens de Rabobank werkzaam voor de binnenvaart in heel Nederland.

 

De duurzame vloot van de Philipskercke schepen

 

Economische redenen

Duurzaamheid en MVO zorgen vandaag de dag voor concurrentievoordelen. ,,Duurzaamheid is niet alleen goed om milieutechnische-, maar ook om economische redenen. Het is tegenwoordig de kunst om met zo weinig mogelijk pk’s en zo min mogelijk verbruik, zo groot mogelijke prestaties te leveren”, vult Johan Faasse aan.

 

Haarvaten

De schepen van de Philipskercke vervoeren hun bouwgerelateerde grondstoffen veelal voor vaste opdrachtgevers zoals De Rycke en Van Ouwerkerk. Vaak ten behoeve van grote projecten zoals de Kieldrechtsluis, het Delwaide Dock in Antwerpen, de Nieuwe Sluis Terneuzen, de nieuwe Kaai in Antwerpen, de nieuwe Blankenburgtunnel in Rotterdam en nieuwe windmolenparken. Met de komst van de kleinere Philipskercke IV kunnen ook de haarvaten van de binnenwateren worden bereikt. Aansluitend op de doop in Wemeldinge maakten veel belangstellenden gebruik van de mogelijkheid tot een rondleiding op het gloednieuwe schip.

 

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op