Diverse machinistenopleidingen bij Heros Sluiskil

Mede door de overname vorig jaar van sink float bedrijf Dolphin uit Harderwijk is het team van Heros uitgebreid tot zo’n 140 medewerkers en er zijn doorlopend vacatures. De expansie van Heros Sluiskil – de grootste opwerker van AEC-bodemas in de Benelux – brengt met zich mee dat het bedrijf ook flink blijft investeren in nieuwe graafmachines, wielladers en interne transportmachines. Het is dus essentieel dat er ook in de toekomst voldoende goed gekwalificeerde medewerkers zijn om de machines te bedienen. Vandaar dat Heros bijna twee jaar geleden begonnen is met een machinistenopleiding in samenwerking met Dek Opleidingen en praktijkleraar Peter Hübner.

 

Het streven is dat Heros in de toekomst ook zelf machinisten gaat opleiden volgens het ‘train de trainer-principe’. Zodoende worden op termijn met eigen mensen de nieuwe toekomstige machinisten klaargestoomd om deel uit te gaan maken van het Heros team.

 

Safety first!

Wielladers en dumpers rijden af en aan op het terrein van Heros aan het kanaal van Gent naar Terneuzen om grote hoeveelheden ruwe bodemas te lossen vanuit de binnenvaartschepen. Daarbij geldt safety first! De hele site van Heros is doordrongen van strenge veiligheidseisen opdat de medewerkers aan het einde van de dag weer veilig en wel huiswaarts kunnen keren. Na het ‘binnenbrengen’ wordt de bodemas met een rupskraan opgehoogd. Deze bodemas (‘de rest van de rest’) is afkomstig van diverse afvalenergiecentrales.

 

Machinistenopleidingen

,,We hebben binnen Heros verschillende opleidingen zoals Wiellader en Bobcat, terwijl DEK ook een opleiding Overslagkraan/Rupskraan en Tractor aan het ontwerpen is. We geven onze medewerkers de mogelijkheid om dit soort cursussen te volgen, waarvoor ze ook een certificaat ontvangen. We zijn momenteel met de cursussen Wiellader en Bobcat bezig en willen dit uitbreiden met de eerdergenoemde machines. Belangrijk doel is dat de machinisten multifunctioneel inzetbaar zijn. Mede met het oog op de steeds modernere machines, zorgen de cursussen voor extra kennisverrijking,”, aldus Gert-Jan Knol, Teamleider Logistiek & Terreinbeheer bij Heros Sluiskil.

 

Marktomstandigheden

Het wordt onder de huidige marktomstandigheden steeds moeilijker om aan nieuwe machinisten te komen. Het is daarom essentieel om nu en in de toekomst goede opgeleide machinisten te hebben waarmee men het werk kan blijven doen. Vandaar dat Heros plannen heeft om, in samenwerking met DEK Opleidingen, ook zelf toekomstige collega’s op te leiden.

 

Multifunctioneel

In januari 2022 is gestart met de wiellader/shovel opleiding met deelname van een vijftal machinisten. Door het opleidingsplan te doorlopen worden de machinisten multifunctioneel getraind op alle voorkomende machines die Heros rijk is. Naast goed opgeleid en getraind personeel is er daarmee tevens een betere opvang van gaten in de planning.

 

Praktische informatie

Alvorens de opleiding te starten heeft Heros eerst met een externe machinist werkzaamheden geïnventariseerd, zoals rond de Centrale Bodemas Opwerkings Installatie (CBOI). Vervolgens is de verzamelde informatie aangewend in de machinistenopleidingen. Ook de werkzaamheden rond de andere installaties is geïnventariseerd en als praktische informatie toegevoegd aan de machinistenopleidingen.

 

 

Skills

In samenwerking met de externe machinist worden de skills van de machinisten bij Heros geëvalueerd. Door jaarlijks een evaluatie te doen met elke machinist kan worden besproken waar er opleidingsbehoeften zijn en in hoeverre de betreffende machinist al in staat is multifunctioneel en met de juiste kennis en ervaring alle machines te bedienen.

 

Maatwerk

Ondertussen is een zware rupsgraafmachine in de slag met het verwerken van bodemas. Speciaal voor de werkzaamheden bij Heros is de machine voorzien van extra LED verlichting bij de camera’s. De machine is onder andere voorzien van een CW55S hydraulische snelwissel, een zware opbreekbak met tanden en een groot volume laadbak. De huidige 35 tons rupsgraafmachine zal binnen afzienbare tijd (over 2.000 draaiuren) worden vervangen door een 50 tons kraan.

 

Slijtage

De wielladers worden bij Heros na ongeveer drie jaar vervangen. Door de grote hoeveelheden bodemas is er een behoorlijke slijtage op de bakken. Vandaar dat ze voorzien zijn van extra slijtvaste lagen. Om stofoverlast tegen te gaan wordt het terrein nat gehouden met kanaalwater, maar daardoor slijten de machines ook sneller.

 

Shifts

Bovendien worden de wielladers iedere dag circa 16 uur ingezet doordat er in meerdere shifts wordt gewerkt. Vandaar dat ze om de 10.000 draaiuren worden ingeruild. Heros heeft geluk dat Pladdet vanuit Biervliet service om de hoek kan bieden in Sluiskil. Stilstand van machines is namelijk ‘not done’.

 

1 miljoen ton

Met een verwerking van 1 miljoen ton op jaarbasis is Heros Sluiskil de grootste opwerker van AEC-bodemas in de Benelux. Inmiddels wordt er jaarlijks 750.000 ton ruwe bodemas aangevoerd per binnenvaartschip en die volumes zullen nog verder toe gaan nemen. Het vervoer over het water naar de site in Sluiskil is milieuvriendelijker dan per vrachtwagen. Goed voor de CO2 footprint. De volle schepen worden aan de kade van Heros gelost door een kraan die onophoudelijk in bedrijf is.

 

Duurzame grondstoffen

Bij Heros wordt AEC-bodemas hoogwaardig opgewerkt tot duurzame secundaire grondstoffen voor infrastructurele projecten en de betonwarenindustrie. Het oorspronkelijke restafval uit de grijze containers komt zo terug de maatschappij in met mooie functionele toepassingen. Er worden ook zoveel mogelijk ferro- en non-ferro metalen teruggewonnen.

 

Win-win-situatie

Een win-win situatie, want naarmate er meer metalen worden gerecupereerd, geraken de uit de bodemas afkomstige bouwstoffen schoner. Na het opschonen gaan de metalen naar de eindverwerkers voor een tweede leven in bijvoorbeeld de automotive of de elektronica.

 

Overname Dolphin

Heros heeft vorig jaar het sink float bedrijf Dolphin Metal Separation B.V. uit Harderwijk overgenomen. Waar het schroot uiteindelijk naar de staalfabrikanten gaat, verkocht Heros voorheen de ruwe mix van non-ferro metalen aan sink float bedrijven waar het grove materiaal verder wordt opgeschoond. Na vuilverwijdering wordt de ruwe mix gescheiden in lichte- (zoals aluminium) en zware metalen (zoals koper, messing, zink, rvs en edelmetalen).

 

 

Ontbrekende schakel

Door de overname van Dolphin heeft Heros inmiddels alles vanaf de ruwe bodemas tot de levering aan de smelterijen in eigen hand. Het was de ontbrekende schakel in de keten van waardecreatie uit bodemasafval. De fijne fracties worden al sinds 2017 in de eigen raffinageplant van Heros voor kleinere non-ferro metalen bewerkt.

 

Metaalmix

Bij Dolphin worden hoogwaardige technieken gebruikt om uit reststoffen allerlei materialen terug te winnen voor hergebruik. Het richt zich daarbij met name op aluminium, roestvast staal en de zware metaalmix, die wordt gescheiden in koper, messing, zink, rvs en edelmetalen.

 

Remex GmbH

Dankzij het Duitse moederbedrijf Remex GmbH zijn in de afgelopen jaren een nieuwe AEC-bodemas opwerkingsinstallatie, de daaraan gerelateerde vernieuwde wasstraat en een non-ferro fabriek gerealiseerd. Bovendien zal de huidige Centrale Bodemas Opwerkings Installatie (CBOI) ingrijpend worden vernieuwd en komt er ook een upgrade van de wasinstallatie in verband met de strengere kwaliteitseisen voor de grondstoffen.

 

Circulaire toekomst

Dankzij de vernieuwing van de productiecapaciteit én de huidige uitbreiding van het terrein op het Ecopark Terneuzen is voor Heros de weg geplaveid naar de circulaire toekomst. De uitbreiding met in totaal 8 hectare industrieterrein is belangrijk voor Heros om de toenemende activiteiten te accommoderen. Naast opslag is het nieuwe terrein ook geschikt voor verdere innovaties. De volledige oplevering van het nieuwe terrein is medio 2024 voorzien.

 

 

 

 

 

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op