Handels- en productiebedrijven spinnen garen bij de almaar kelderende dieselprijs. Dit constateert verladersorganisatie EVO. Daalde de prijs het afgelopen jaar al zo’n tien procent in vergelijking met vorig jaar, betalen ondernemers vandaag de laagste prijs sinds heel 2015. Omdat veel handelaren en producenten de ontwikkelingen in de brandstofprijzen vastleggen in een zogenoemde dieselclausule, heeft de prijs aan de pomp in veel gevallen direct effect op de vervoerstarieven.
EVO, belangenbehartiger van 15.000 handels- en productiebedrijven, noemt de dalende dieselprijs goed nieuws voor ondernemers in Nederland – van de schilder met een bestelbus tot en met de verfproducent.
Brandstof
Brandstofkosten vormen traditioneel een groot deel van de vervoerskosten, wat voor handelaren en producenten weer een kostenpost is in het totale productieproces. Na jarenlange stijgingen, daalde de dieselprijs in 2014 plotseling. Deze trendbreuk zette zich in 2015 voort: de prijs kelderde met bijna tien procent. In de jaren daarvoor steeg de dieselprijs nog sterk, zoals bijvoorbeeld in 2012 (+8) 2011 (+14%). Vandaag bedraagt de dieselprijs 109,27 eurocent per liter exclusief btw – vooralsnog de laagste stand uit heel 2015. Ter vergelijking: in 2014 bedroeg de gemiddelde dieselprijs 122,02 eurocent per liter.
Vertragingen
Toch ziet EVO niet alleen maar positieve ontwikkelingen in het goederenvervoer over de weg. Zo nam de filedruk het afgelopen jaar weer toe, wat naast ergernis ook tot extra kosten voor ondernemers leidt. Zo kan de inzet van extra voertuigen noodzakelijk zijn om producten toch op tijd af te leveren. Vertragingen op de weg zorgen er ook voor dat producten te laat in de schappen liggen of het productieproces stil komt te liggen omdat onderdelen te laat in de fabriekshal aankomen. Door de filestijging neemt de noodzaak voor investeringen in knelpunten op de Nederlandse volgens EVO daarom toe.