De unieke veiligheidsaanpak van Port of Moerdijk
Port of Moerdijk, gelegen aan het Hollands Diep, is de tweede containerhaven van Nederland en een belangrijke Europese zeehaven. Het gebied van ruim 2.600 hectare met meer dan 400 bedrijven, is een nationaal industrieel knooppunt voor chemie, recycling, energie en maakindustrie, dat inzet op circulariteit. De ontwikkeling en het beheer van het haven- en industriegebied is in handen van Havenbedrijf Moerdijk. Uiteraard is veiligheid een belangrijk onderdeel van het takenpakket, en daar is de laatste jaren flink op ingezet. Onder andere door de intensieve samenwerking met private en publieke partners zijn goede resultaten behaald. Voor die werkwijze is nu het Moerdijks Model opgesteld om tot meetbare oplossingen te komen die de haven ook in de toekomst weerbaar houden. Havenmeester en Programmamanager Veiligheid Gijs-Jan Schüssler vertelt over deze unieke aanpak.
Veiligheid is een 24/7 taak
‘Een veilige en vlotte doorvaart is een van de kerntaken van een havenmeester,’ zegt Gijs-Jan Schüssler. ‘We moeten als havenbedrijf 24/7 zorgen dat de haven een veilige plek is om te werken, én dat de openbare ruimte veilig is voor alle passanten en omwonenden. Bovendien moeten we georganiseerde criminaliteit die de samenleving ondermijnt, tegengaan. Daarnaast is het van nationaal belang dat we, als een van de vijf grote zeehavens, veilig zijn tegen welke dreiging dan ook. Dat is nogal wat, zeker voor een compact team als het onze. Daarom moeten we het behapbaar houden en methodisch te werk gaan. En vooral goed samenwerken.’
Moerdijks Model
‘Om tot een permanente en integrale focus op veiligheid te komen hebben we het Moerdijks Model ontwikkeld. Met deze werkwijze benaderen we alle aspecten van veiligheid, zowel risico-gestuurd als informatie-gestuurd. Het stelt ons in staat om heel gestructureerd te werken, en om gefundeerde keuzes te maken, gebaseerd op goede data-analyses. De uitvoering, zoals bijvoorbeeld meldkamertaken en alarmopvolging, hebben we uitbesteed aan hoogwaardige leveranciers. Er hangen hier inmiddels honderden camera’s en sensoren. Ook lopen er projecten voor drone-detectie en geofencing. Bovendien kan iedereen die iets vreemds opmerkt, zoals gaten in hekwerken of vuilstort, dat melden in de speciaal daarvoor ontwikkelde Port Alert Moerdijk app. Ons doel is om de onvoorziene safety-incidenten, en de opzettelijke security-incidenten jaarlijks met tien procent naar beneden te brengen, zodat Port of Moerdijk nóg weerbaarder en robuuster wordt.’
Samenwerken
‘Uiteraard is het belangrijkste aspect van collectieve veiligheid dat je samenwerkt met zoveel mogelijk verschillende partijen, zowel overheden als private bedrijven. Iedereen moet dezelfde kant op willen. Daarom hebben we onder andere samenwerkingsverbanden met gemeente, provincie, omgevingsdienst, politie, douane en marechaussee. Voor de brandveiligheid werken we nauw samen met de brandweer en de veiligheidsregio. We hanteren een risico-gerichte inzet, omdat het haven- en industriegebied een van de zwaarste risicoprofielen van Nederland heeft vanwege de activiteiten met gevaarlijke stoffen, en het vervoer ervan.’
Minder inklimmers
‘Ook maken we deel uit van Mainport Zeehavens Zeeland | West-Brabant en zitten we aan tafel met de Brabantse binnenhavens. Bijna alle bedrijven op Moerdijk zijn lid van de Stichting Beveiliging Industrieterrein Moerdijk (SBIM), waarin ook het havenbedrijf en de gemeente participeert. De SBIM zorgt voor de collectieve beveiliging door middel van surveillance, bewaking van toegangswegen, cameracontrole, calamiteitenalarmering en voorlichting over crimineel gedrag. We kennen alle bedrijven die in de haven gevestigd zijn goed, en weten met welke risico’s en dreigingen ze te maken hebben. We overleggen over het beheer en beveiliging van hun terrein, maar ook van het openbare gebied. Samen hebben we er onder andere voor gezorgd dat het aantal inklimmers dat illegaal de oversteek naar Engeland wil maken, de afgelopen twee jaar is teruggebracht van 120 naar 6.’
Mindset
‘Ik ben er van overtuigd dat collectieve veiligheid in onze mindset moet gaan zitten, want de wereld om ons heen verandert in rap tempo. Er zullen steeds nieuwe scenario’s opduiken die veiligheidsrisico’s met zich meebrengen. Alle havens, groot en klein, moeten daarop anticiperen door steeds een passende oplossing te vinden. Ons Moerdijks Model is daarbij een handige en efficiënte tool. Hoe strakker wij aan de voorkant samenwerken aan veiligheid, hoe minder recherchewerk achteraf nodig is. Het is ook belangrijk dat we bij elkaar kijken en van elkaar leren. En zo elkaar helpen en versterken. Want we zijn allemaal anders, maar één ding zouden we eigenlijk allemaal moeten uitstralen: haal het niet in je hoofd om hier iets te flikken!’