De modal shift is een must

Met de nieuwe CoolRail dienst van intermodale spooroperator Shuttlewise van Rotterdam naar Spanje wordt op jaarbasis meer dan 20 miljoen kilometer van de weg gehaald, goed voor een reductie van 15.000 ton CO2. CoolRail – een initiatief van Euro Pool System, leverancier van logistieke services voor de versketen – is een containertrein waar een groot aantal koelcontainers worden ingezet voor het vervoer van groente en fruit. De drie wekelijkse shuttlediensten tussen CTT Pernis en Barcelona Morrot en Valencia Silla zijn een echte modal shift want alle koellading ging voorheen over de weg. Shuttlewise is medio 2019 met CoolRail de eerste directe treinverbinding gestart tussen Rotterdam en Spanje. De transit tijd is 48 uur, vergelijkbaar met het wegtransport. De trein bestaat voornamelijk uit reefercontainers van CoolRail, aangevuld met de droge lading van de Shuttlewise klanten. 

Het bijzondere aan de dienst is dat CoolRail een vloot van 100 diesel-elektrische reefers ter beschikking heeft gesteld aan haar klanten. Daarom kunnen er ook klanten die alleen enkele reis verkeer hebben, gebruik maken van deze shuttledienst. Speciaal reefer transport wordt georganiseerd door Visbeen in Nederland en Travelport in Spanje. De ambitie van Shuttlewise en haar partner CoolRail is om deze dienst snel naar een dagelijkse service uit te breiden.

Hoofdlijnen
Intermodal operator Shuttlewise beschikt over een hoofdkantoor in Rotterdam en een nevenvestiging in het Italiaanse Mortara (rondom Milaan). In 2009 startte de eerste shuttledienst Mortara-Rotterdam. Later volgden meerdere diensten. ,,De hoofdlijnen gaan tussen Mortara, Rotterdam, Gent en Krefeld. Verder hebben we ook een dienst tussen Rotterdam, Antwerpen en het Franse Dourges. Wij rijden 2.000 treinen per jaar waarvan 1.500 vanuit Mortara naar Rotterdam, Gent en Krefeld. Reken maar uit hoeveel kilometer je daarmee jaarlijks van de weg haalt”, aldus Martijn Elbers, managing director van Shuttlewise. 

Spoorman van het jaar
Hij werd eind september tijdens een spoorcongres in het Brabantse Oirschot uitgeroepen tot Spoorman van het jaar 2019. Met deze verkiezing spreekt het voorlichtingsbureau Rail Cargo haar waardering uit voor mensen die zich sterk maken voor de promotie van het railgoederenvervoer. Martijn Elbers werd door de jury geprezen vanwege het stabiele netwerk van intermodale diensten dat hij met Shuttlewise in het afgelopen decennium heeft opgebouwd. De Brabander kreeg een gouden modelloc uit handen van Henk van Dieren, die in 2018 de award won. 

Geconditioneerde goederen
Elbers heeft volgens de jury aangetoond dat intermodale verbindingen ook mogelijk zijn naar lastige bestemmingen als Frankrijk en Spanje. Daarmee heeft de onderneming een nieuwe markt bereikt voor het goederenvervoer per spoor. ,,Geconditioneerde goederen gaan naar het Noorden en bijvoorbeeld plastic korrels naar het Zuiden. Zo worden vanuit Spanje sinaasappelen en meloenen naar Rotterdam vervoerd, terwijl containers met droge lading retour gaan.”

Positieve reacties
De Brabander ontving na het ‘huldeblijk’ vele positieve reacties. ,,Het is een leuke bevestiging, maar vooral ook een compliment voor hetgeen het team van Shuttlewise in de afgelopen 10 jaar heeft bereikt”, vertelt de regerend Spoorman van het Jaar. 

Strategische corridors
Shuttlewise heeft als doel kwalitatief hoogwaardige containertreinen (shuttles) te ontwikkelen op belangrijke, strategische Europese corridors. Hiervoor wordt het volume van verschillende partijen, met name logistiek dienstverleners en expediteurs, met een gezamenlijke interesse in een specifieke bestemming gebundeld.

Regisseur
Shuttlewise is de onafhankelijke operator die fungeert als regisseur van de shuttle en derhalve verantwoordelijk voor de voorbereiding en uitvoering van de dienst. Het bedrijf draagt het financiële risico over de restcapaciteit van de shuttle.

Cargo footprint
,,Ik geloof sterk in de noodzaak van de modal shift. Als je toch ziet wat een enorm aantal vrachtwagens er dagelijks over de weg rijden! Meer vervoer over het spoor en het water is een must. Een toenemend aantal bedrijven wil haar cargo footprint verlagen. Daar kan intermodaal vervoer in belangrijke mate aan bijdragen”, legt Elbers uit.

Frankrijk
In 2015 is de eerste Shuttlewise dienst uit Rotterdam in het Franse Dourges aangekomen. Het markeerde de start van de allereerste shuttledienst Rotterdam-Frankrijk. Het contract hiervoor tijdens het staatsbezoek van Koning Willem-Alexander en Koningin Maxima in Parijs ondertekend. De dienst rijdt vijf keer per week.

Novatrans
De shuttledienst is een samenwerking met het Franse Novatrans. ,,Via hun zeven shuttles vanuit Dourges brengen we Rotterdam over het spoor in verbinding met heel Frankrijk”, zegt Elbers. 

Marseille
De shuttle rijdt op de trimodale Delta 3-terminal in Dourges. Daar heeft de Shuttlewise-trein ook aansluiting op de dienst van Greenmodal op Marseille. Er rijden wekelijks zo’n 150 treinen vanuit Rotterdam naar Duitsland en 70 naar Italië. 

Shortsea
Inmiddels kunnen dus ook Franse en Spaanse bedrijven via Rotterdam efficiënt gebruik maken van de vele shortsea en andere verbindingen voor export. Zo is de dienst van Shuttlewise vanuit Gent ook interessant voor short sea. Goederen uit Italië komen aan op de terminal Kluizendok in Gent en van daaruit richting het Verenigd Koninkrijk. 

Auteur: Henk van de Voorde

Deel dit bericht op