De Haven van Rotterdam – Dit zijn de helden van de haven

Dat de haven van Rotterdam een van de grootste ter wereld is, weet elke Nederlander. Maar hoe dit megabedrijf precies opereert, is minder bekend. Tot nu. Want in de nieuwe serie De Haven van Rotterdam neemt Discovery een gedetailleerd kijkje achter de schermen van deze fascinerende werkplek die met 90.000 werknemers een wereld op zich is. Per aflevering wordt letterlijk van bovenaf ingezoomd op de verschillende facetten van de imposante haven die zich uitstrekt over een lengte van 40 kilometer en jaarlijks 128.000 schepen verwelkomt en afhandelt. De serie volgt de mannen en vrouwen die dit allemaal mogelijk maken. Van de stoere sjorders Rachid en Karel die immense zeecontainers vastzetten op de schepen tot Albert en Jeanet die als leden van het landelijk visitatieteam de schepen controleren op de mogelijke aanwezigheid van drugs. Ook Klaas en Han vormen met hun sleepboten een onmisbare schakel in de Rotterdamse haven. Net als ‘gasmeetkundige’ Tomas die de opgehoopte gassen (die worden toegevoegd om ongedierte te bestrijden) in de containers opspoort en verwijdert. Zij zorgen elk op hun beurt dat de schepen op tijd kunnen aanmeren en vertrekken, want elke minuut is kostbaar in deze wereld. Zij zijn de helden van de haven. De Haven van Rotterdam is vanaf zondag 30 april tot en met zondag 4 juni om 21:00 uur te zien bij Discovery.

Dit zijn enkele van de helden die worden gevolgd:

Albert – landelijk visitatieteam
Albert (53) is lid van het landelijk visitatieteam (VT) van de douane in Rotterdam dat de boten inspecteert op illegale goederen. De controles vinden vooral plaats op de boten uit Zuid-Amerika, omdat de kans daar het grootste is dat er smokkelwaar in de vorm van cocaïne wordt gevonden, maar ook andere schepen worden gecontroleerd op de mogelijke aanwezigheid van illegale drank of sigaretten. Leden van de VT gaan altijd gewapend aan boord en mogen tot arrestatie overgaan.

Dion – commercieel duiker
Van het aandraaien van een bout tot het bergen van een schip: alles wat onder water moet gebeuren in de haven is werk voor duiker Dion (36) en zijn team. De stoere duiker realiseert zich dat het gevaarlijk werk is, maar vindt het wel de gaafste baan die hij zich kan voorstellen. Als je maar zelfvertrouwen hebt, weet wat je doet en leergierig blijft, zegt hij zelf. De avontuurlijke, fysiek sterke en goedlachse dertiger zat ooit in het leger, maar wist dat hij commercieel duiker wilde worden toen hij als soldaat eenmaal aan het werk geroken had.

Han – towmaster
Han (59) is een ervaren sleepbootkapitein en towmaster. Dat betekent dat hij verantwoordelijk is voor het binnenhalen van de grootste schepen en offshore platforms in de haven van Rotterdam. Al van kinds af aan wilde de gepassioneerde Han op een sleepboot werken, net als zijn vader deed. Op zijn 16e stopte hij met school om zich als matroos te melden op een sleepboot. Hij werkte op sleepboten over de hele wereld, waaronder enkele gevaarlijke gebieden en klom op tot kapitein en later towmaster.

Jeanet – landelijk visitatieteam
Jeanet (31) werkt eveneens in het landelijk visitatieteam en is een van de weinige vrouwen in deze mannenwereld. Ze moet dan ook regelmatig ‘haar mannetje staan’, zeker als er drugs wordt gevonden op een van de schepen. De goedlachse en nuchtere Jeanet ziet de zoektocht op een schip echt als een missie en controleert op alle mogelijke plekken. Tot aan de smerigste hoekjes van de machinekamer aan toe. Dat is de reden dat haar team ook wel de ‘zwarte bende’ wordt genoemd: ze gaan er schoon in en komen er vies uit.

Karel – sjorder
Ook Karel (31) werkt als sjorder in de haven, samen met Rachid in het team. Karel gaat elke dag met plezier naar zijn werk en geniet ervan als alles goed verloopt. Hij is zich bewust van de risico’s van zijn vak, want als je struikelt, kun je zo tien meter naar beneden vallen. Ook kun je gevaarlijk klem komen te zitten tussen twee containers. De nuchtere Karel heeft collega’s ruggen zien breken en weet dat het ook nog erger kan aflopen. Vandaar dat hij altijd weer tevreden is als de boten op tijd gelost zijn en iedereen heelhuids naar huis kan.

Klaas – sleepbootkapitein
Vergeleken met zijn ervaren collega’s is Klaas (32) nog een groentje in de haven, maar al wel werkzaam als kapitein op een sleepboot en daarmee verantwoordelijk voor het binnenhalen van de immense containerschepen. De sleepboten werken als een soort taxidienst waarbij ze elk moment opgeroepen kunnen worden voor een klus. Dat betekent dat de bemanning vaak lange tijd in de kleine cabine aan het wachten is. Maar als ze aan de bak mogen, is het spannend werk, omdat je als klein bootje toch al gauw een schip van 400 meter lang achter je aan trekt.

Rachid – sjorder
Toen de uitkeringsinstantie aan de fysiek sterke Rachid (29) vroeg of werk in de haven niet wat voor hem was, besloot hij het te proberen als sjorder. Hij is nooit meer weggegaan. Als sjorder maakt hij de lading vast (en los) die op het schip wordt geladen door de kraanmachinisten. In de meeste gevallen gaat dat om zeecontainers, maar soms ook om afwijkende vracht, zoals een complete jacht van twintig meter die goed vastgesjord moet worden. De vrolijke Rotterdamse-Antilliaan is gek op zijn werk en op de directe maar humoristische sfeer in de haven.

Tomas – gasmeetkundige
In de zeecontainers die verscheept worden stapelen zich vaak levensgevaarlijke gassen op. Onder meer door de stoffen die zijn gebruikt om ongedierte te bestrijden. Deze giftige gassen vormen een gevaar voor de werknemers in de haven die de containers moeten openen. Aan Tomas (22) en zijn team de taak om de containers te controleren en te ‘ontgassen’ als de concentratie te hoog is, wat zeker bij tien containers per dag wel het geval is. Spannend wordt het als Tomas de container in moet om de spullen nader te controleren. Is zijn gasmasker wel bestand tegen het type gas dat er in zit? Maar de welbespraakte gasmeetkundige weet hoe belangrijk het voor de gezondheid van anderen is om de containers goed te controleren.

De Haven van Rotterdam wordt geproduceerd door Zodiak Nederland in samenwerking met GroupM Entertainment en is vanaf zondag 30 april tot en met zondag 4 juni om 21:00 uur te zien bij Discovery.

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op