Damen Marine Components

Damen Marine Components (DMC) heeft een Barke®-flaproer met hoge liftkracht en een piston-type stuursysteem geleverd aan Holland Shipyards Group in Hardinxveld-Giessendam. Daar zijn de systemen ingebouwd in een 35 meter lang kustonderzoeksschip voor het Noorse Institute of Marine Research (IMR) met de naam RV Prinsesse Ingrid Alexandra.

 

De Barke®-flaproeren van DMC zijn speciaal ontworpen voor schepen die zich bezighouden onderzoek, visserij en baggeren, waarbij een uitstekende manoeuvreerbaarheid, lage geluids- en trillingsniveaus en brandstofbesparing essentieel zijn. Hun progressief roterende flappen genereren hoge liftkrachten bij grote roerhoeken en lage weerstand bij kleine roerhoeken, en leveren uitstekende prestaties in alle situaties. Het flapmechanisme biedt ook bescherming tegen overbelasting en voorkomt dat vervuilend materiaal in het omringende water het roer binnendringt.

 

DMC – Piston-type steering gear.

Ideale match

De piston-type stuursystemen van DMC zijn een ideale match voor de Barke®-flaproeren; ze zijn bewezen betrouwbaar. Bovendien zijn er verschillende opties wat betreft roerkoningsverbindingen, roerhoeken en cilinders, waardoor het installatieproces efficiënt en economisch kan plaatsvinden en altijd in de beschikbare ruimte past.

 

Verscheidenheid

Het hypermoderne onderzoeksschip zal een grote verscheidenheid aan taken uitvoeren. Deze variëren van gegevensverzameling en bemonstering van visbestanden tot het uitzetten en ophalen van ROV’s, boeien, ocean landers, ‘gliders’ (autonome onderwater vaartuigen t.b.v. datacollectie), AUV’s en andere apparatuur.

 

 

Wereldwijde levering

Barke®-flaproeren zijn ook geïnstalleerd op andere gespecialiseerde schepen, zoals het 90m lange onderzoeksschip RRS James Cook van het Verenigd Koninkrijk en de MN Colibri, een uniek RoRo schip dat is gebouwd voor het vervoer van lanceeronderdelen voor de Ariane 5- en Soyuz-lanceervoertuigen. DMC leverde ook het complete stuursysteem voor het onlangs opgeleverde 160m lange Australische onderzoeks- en bevoorradingsschip (RSV) Nuyina. Dit contract omvatte onder meer balansroeren en de stuurmachine, inclusief besturing. Daarnaast leverde DMC een Barke®-roer en piston-type stuursysteem voor een multifunctioneel onderzoeksschip van het NIWA (National Institute of Water and Atmospheric Research) in NieuwZeeland.

 

DMC – Barke® flap rudder.

,,Wij zijn ervan overtuigd dat de combinatie van ons Barke®-flaproer en piston-type stuursysteem het nieuwste onderzoeksschip van het IMR nog vele jaren goede diensten zal bewijzen. Onze samenwerking met Holland Shipyards Group gaat terug tot haar oprichting meer dan 40 jaar geleden. Het was, zoals altijd, een genoegen om die samenwerking voort te zetten”, aldus Wim Knoester, Sales and Marketing Director van DMC.

Kwaliteit

,,We hebben alle vertrouwen in de kwaliteit en prestaties van de systemen die zijn ontworpen, gebouwd en geleverd door Damen Marine Components. Zij zullen bijdragen aan wat een eersteklas onderzoeksschip is geworden dat een breed scala aan taken kan uitvoeren”, vult Jules Custers van Holland Shipyards Group aan.

 

Vijf Optima-straalbuizen

De twee organisaties hebben al een ander project lopen, waarbij DMC een contract heeft gesloten om vijf Optima-straalbuizen met een diameter van 2625 mm te bouwen voor twee nieuwbouw vrachtschepen van 3.600 DWT en drie nieuwe MPP-kustvaarders van 3.800 DWT.

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op