Dachser gaat tien extra steden voorzien van emissievrije leveringen

Het concept van DACHSER Emission-Free Delivery voor leveringen in stadscentra, dat begon als een onderzoeks- en innovatieproject, is enorm succesvol gebleken. Momenteel telt het Dachser netwerk al twaalf emissievrije leveringsgebieden in stadscentra voor niet-gekoelde goederen. Verdere groei is gepland: tegen 2025 zullen nog minstens tien grote Europese steden volgen.



“Met DACHSER Emission-Free Delivery hebben we bewezen dat we de laatste kilometer emissievrij kunnen leveren. Het onderzoeksproject is nu een vast onderdeel van onze bedrijfsvoering en wijst de weg naar duurzamere stadslogistiek”, zegt Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO) bij Dachser.

Tot nu toe is emissievrije levering van niet-gekoelde pakket- en groupagezendingen uitgerold in gedefinieerde leveringsgebieden in Berlijn, Freiburg, Stuttgart, München, Dortmund, Kopenhagen, Oslo, Praag, Straatsburg, Parijs, Madrid en Porto. Hieronder valt een verscheidenheid aan emissievrije voertuigen die uit een modulair systeem worden geselecteerd om aan de lokale eisen te voldoen, waaronder batterij-elektrische bakwagens en vrachtwagens en elektrisch ondersteunde bakfietsen. De fietsen zijn speciaal ontworpen voor gepalletiseerde goederen tot 250 kilogram. Ze beginnen hun tocht bij een overslagloods dicht bij het stadscentrum – een ‘microhub’ genoemd – en gaan vervolgens de drukke autovrije zones in. De e-trucks bevoorraden op hun beurt de microhubs met goederen of leveren rechtstreeks aan de ontvangers indien de pakketten en pallets vanwege het gewicht of de afmetingen niet geschikt zijn voor fietsvervoer.

 

Uitrol gepland in andere grote steden

Bij de uitrol van het concept stadslogistiek is de beschikbaarheid van emissievrije voertuigen en de bijbehorende laadinfrastructuur een cruciale factor. “De productiecapaciteit bij de fabrikanten is aanzienlijk opgevoerd, dus we verwachten in de toekomst een betere beschikbaarheid van elektrische trucks”, zegt Alexander Tonn, Chief Operations Officer Road Logistics bij Dachser. “Daarom plannen we de uitrol in ten minste tien extra steden tegen 2025, in lijn met de wensen van veel van onze klanten.” De focus ligt vooral op grote Europese steden met minstens één miljoen inwoners waar de business line European Logistics van Dachser al vertegenwoordigd is middels een eigen vestiging.

 

Positieve effecten op het milieu en voor bestuurders

Omdat de batterij-elektrische wagens en bakfietsen geen luchtverontreinigende stoffen uitstoten, spelen ze een belangrijke rol bij het schoonhouden van de lucht. In combinatie met het uitsluitend gebruik van hernieuwbare energie door Dachser, brengt dit de operationele uitstoot van broeikasgassen voor de laatste kilometers, van de vestiging naar de ontvanger, terug tot nul. Bovendien wordt de geluidsemissie van dieselmotoren aanzienlijk verminderd en zorgt het gebruik van bakfietsen voor minder filevorming door vrachtwagens. Batterij-elektrische voertuigen zijn ook goed nieuws voor chauffeurs, die niet langer worden blootgesteld aan motortrillingen in de cabine.

 

Onderdeel van de langetermijnstrategie voor klimaatbescherming

DACHSER Emission-Free Delivery is ontwikkeld in samenwerking met de vestiging in Kornwestheim en werd voor het eerst uitgerold in de stad Stuttgart. In december 2018 won Dachser een prijs voor duurzame stadslogistiek, uitgereikt door het Duitse Federale Ministerie van Milieu en het Duitse Federale Milieuagentschap.

Dankzij het modulaire systeem is het concept in principe geschikt voor alle Europese steden. Daarmee is Dachser optimaal voorbereid op reeds geldende of geplande inreisverboden voor voertuigen met een verbrandingsmotor in de grote steden. DACHSER Emission-Free Delivery maakt deel uit van de algemene langetermijnstrategie voor klimaatbescherming van Dachser. Het familiebedrijf uit de Allgäu-regio in Zuid-Duitsland bevordert duurzame bedrijfsontwikkeling en richt zich op efficiëntie, innovatie en inclusieve verantwoordelijkheid. Samen met klanten en partners baant Dachser de weg voor duurzame logistiek.

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op