Corrosie in de keten op Havencongres Rotterdam 2015

Het Havencongres Rotterdam 2015 in LantarenVenster in Rotterdam mag dan wel gepresenteerd zijn als een ‘congresbelevenis’, maar dan wel één waarin ‘corrosie’ in de logistieke keten is aangetoond. Ondermeer door de luchtbellen van de Europese Centrale Bank, die maandelijks 60 miljard euro aan schuldpapier opkoopt om de economie te stimuleren. De reële economie profiteert daarvan echter niet. Andere negatieve effecten in de keten zijn instabiliteit door oorlogen, de Duitse Energiewende en, dichter bij de haven, hoge opgelegde bouwleges en precariorechten, waardoor investeerders zich wel twee keer bedenken te investeren in de Rotterdamse haven.

 

Mededingingeconoom professor dr. Barbara Baarsma somde het merendeel van die economische ‘zwarte zwanen’ op in haar openingswoord van het 33ste Havencongres Rotterdam. Dat gebeurde na het welkomstwoord van dagvoorzitter Jeannette Baljeu, voormalig havenwethouder en fractievoorzitter van de VVD in Rotterdam. Zij bracht de diverse aspecten van het congresthema ‘Versterken van de keten’ voor het voetlicht: “Het gaat om macrobespiegelingen, maar ook om hetgeen er binnen de diverse sectoren speelt, zoals duurzaamheid binnen de keten. De vraag is waar de verantwoordelijkheden liggen. Waar het eerder ging om outsourcing van arbeid, gaat tegenwoordig de aandacht naar resourcing uit, omdat de productiekwaliteit toch hier ligt.”

 

Professor Baarsma temperde al te optimistische geluiden over economisch herstel door op te merken dat de geconstateerde groei vooral door toevalstreffers, zoals de lage olieprijs, is veroorzaakt. Nederlands beleid wil het tekort op het rijksbudget inlopen door bezuinigingen en lastenverzwaring, maar dit kan juist de oorzaak zijn van de magere groei. De economische groei staat hier nog steeds onder druk.  “Rotterdam zal met verhevigde concurrentiestrijd te maken hebben”, aldus de mededingingeconoom op basis van gedaan onderzoek, waaraan ze toevoegde dat Nederland het binnen de Eurozone slecht gedaan heeft en dat Europa het economisch slechter doet dan de VS en China.

 

Volgens haar bewijst de havensleepdiensten casus Svitzer dat Nederland veel makkelijker toegang biedt tot de binnenlandse markt dan andere omringende landen.  Zij en overige sprekers uit de logistieke keten toonden de noodzaak aan om in ketens te werken en waar mogelijk data uit te wisselen. Voorbeelden getoond op dit congres kwamen van MSC Nederland en FrieslandCampina en Anthony Veder en Sabic.

 

MSC Nederland managing director Theo van Ravensteyn benoemde het nut van goede informatie-uitwisseling door te wijzen op de vertragingen van vorig jaar zomer bij ECT. De hopelijk structurele oplossing, waarbij de Douane een belangrijke bijdrage kan leveren,  zal komende week worden gemeld.

 

De conclusie van alle presentaties en discussies tijdens het Havencongres Rotterdam 2015 kan zijn dat er meer rollen zijn op te pakken voor het Havenbedrijf Rotterdam en Deltalinqs richting Den Haag en Europese Commissie. Maar ook dat de toekomst in gas en innovatieve actie ligt. En dat voorop lopen in leiderschap en samenwerking goed is voor versterking van de hele logistieke keten en zo ‘corrosie’ tegen gaat.

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op