Contargo brengt vanaf 15 april 2015 een toeslag van 18,50 euro per container (vol/leeg) van en naar Rotterdam in rekening. Het in container-achterlandlogistiek gespecialiseerde bedrijf kan de extra kosten die ontstaan door de lange wachttijden in de Rotterdamse haven niet meer alleen dragen.
„Sinds januari moeten onze binnenschepen in de Rotterdamse haven steeds langer wachten om te worden gelost en geladen“, zegt Cok Vinke, co-directeur van Contargo Waterway Logistics. „Doorlooptijden van 50 uur met uitschieters tot 90 uur zijn geen uitzondering meer.”
Hierdoor duurt het behandelen van binnenschepen gemiddeld ruim een derde langer dan normaal. Veel exportcontainers kunnen door de vertragingen niet aan de geplande terminal gelost worden. Contargo tracht haar vaarschema’s aan te houden door extra scheepsruimte te charteren.
“Helaas hebben onze gesprekken met de diverse betrokkenen in de Rotterdamse haven niet geleid tot een verbetering van de situatie. Wij verwachten niet dat de situatie op korte termijn verbetert”, aldus Vinke. “Wij kunnen de extra kosten die hierdoor ontstaan niet meer alleen dragen en moeten deze daarom gedeeltelijk doorberekenen aan onze klanten.”
Contargo voert de congestietoeslag in op 15 april 2015, vanaf de geplande afvaart. De toeslag geldt ongeacht het vaargebied voor alle verladingen. Het bedrijf behoudt zich het recht voor om bij een verdere verslechtering van de situatie de toeslag te herberekenen en aan te passen. Pas als de behandeltijden in de haven van Rotterdam weer duidelijk korter worden, zal de toeslag worden opgeheven.
„In de haven van Antwerpen ontstaat momenteel een soortgelijke situatie als in Rotterdam“, zegt Vinke. „Wij volgen de doorlooptijden van onze binnenschepen ook daar op de voet. Als de situatie in Antwerpen achteruitgaat, zullen wij ook daar een congestietoeslag moeten heffen.”