Brexit niet enige probleem voor Europese transportsector

Brexit lijkt de gemoederen goed bezig te houden. In de praktijk is hier echter weinig van te merken. Nog wel, althans. Want, welke kant het op zal gaan blijft voor iedereen momenteel een vraag. Maar Brexit lijkt niet de enige beer op de weg.

 

Logistiek & Brexit

Vakbeurs Transport & Logistics, het ontmoetingsplatform binnen de logistieke sector, heeft binnen haar netwerk professionals gevraagd wat zij concreet merken van Brexit. De algemene reactie is dat er op dit moment nog weinig over bekend is. Ja, zij stappen uit de EU, maar geschat wordt dat over twee jaar pas de eerste veranderingen zullen zijn doorgevoerd. Er zijn echter genoeg zorgen.  Wat zal het doen met de GBP, hoeveel langer worden de wachttijden, welke en hoeveel extra maatregelen moeten er genomen

worden om dezelfde werkzaamheden te kunnen uitvoeren, wat zal dit gaan kosten en blijft het nog wel rendabel om zaken te doen met het Verenigde Koninkrijk.

 

Brexit niet het enige Europese probleem voor de logistiek

Eén van de exposanten van Transport & Logistics is Jan de Rijk Logistics. Ook zij ervaren op dit moment nog geen hinder van Brexit. Maar volgens CEO Sebastiaan Scholte is Brexit niet het enige probleem waar de logistieke branche mee te maken heeft. “Voor alsnog merken wij weinig van Brexit. Het is onzeker wat er zal gaan gebeuren en onzekerheid is nooit goed. Frankrijk heeft wel al aangegeven dat als de UK uit de EU stapt het de grenzen misschien open zet voor immigranten wat weer tot vertragingen bij de tunnel kan leiden. Met 20,000 crossings per jaar heeft dat eventueel grote gevolgen voor ons bedrijf. Het is belangrijk dat er zo snel mogelijk nieuwe handelsverdragen worden gesloten. Wanneer Engeland het voorbeeld van Noorwegen zal gaan volgen, heeft het voor de handel weinig gevolgen. Wanneer zij dit anders gaan doen krijg je o.a. te maken met dalende volumes en dat zullen wij dan ongetwijfeld gaan voelen,” aldus de heer Scholte.

 

“De reden dat de mensen in the UK voor Brexit hebben gestemd, is voornamelijk de onvrede over Brussel en zijn bureaucratie. En het zijn niet alleen de Engelsen die hier moeite mee hebben. Wij zien steeds vaker dat zowel rechts als links op een populistische manier kiest voor protectionisme. Dit is veel te kortzichtig en zal uiteindelijk niets opleveren. Op een eerlijke manier vrije handel bedrijven, is het beste voor de wereldwijde economie, werkgelegenheid en uiteindelijk voor de consument. Wanneer je alleen je eigen industrie beschermt, stopt dit bijv. innovatie. Bij vrije handel blijft iedereen scherp en moeten zij blijven innoveren om mee te kunnen blijven draaien. Wanneer de overheid zijn eigen bedrijven op deze manier beschermt, hoeft dat niet meer en komt alles stil te liggen. Ik ben daarom voor integratie op Europees niveau, maar wel op een snelle, efficiënte en eerlijke manier. Denk hierbij aan één tolsysteem voor alle landen, digitaliseren, één kastje voor alle Europese chauffeurs i.p.v. elk land én regel zijn eigen kastje. We moeten elkaar niet tegenwerken, maar juist beter gaan samenwerken”.

 

De toekomst

De gevolgen van Brexit zullen pas over twee jaar goed zichtbaar worden. Tot die tijd worden ondernemers gedwongen na te denken hoe zij eventueel omgaan met deze veranderingen en wat hun alternatieven zijn. Transport & Logistics biedt op 29, 30 november & 1 december in Rotterdam Ahoy een breed scala aan sprekers en kennissessies aan, waar ook dit onderwerp vertegenwoordigd zal zijn.

Wilt u meer info

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op