Bijzondere projecten Koninklijke Van der Wees

Koninklijke Van der Wees uit Dordrecht is specialist in exceptioneel transport over het water. Daarvoor heeft het een eigen vloot van 7 duw/sleepboten en 20 pontons ter beschikking. Zo werden enkele maanden geleden pontons van het bedrijf uit Dordrecht ingezet bij het afzinken van de tunnelbuis voor de nieuwe Blankenburgverbinding. De complete inrichting die nodig is voor het afzinken van de tunnelelementen (onder andere lineaire lieren) werd aan boord van de pontons gemobiliseerd.

 

De Maasdeltatunnel is een essentieel onderdeel in de verbinding tussen Rozenburg en Maassluis. De tunnelelementen zijn elk ongeveer 200 meter lang, 40 meter breed en 7 meter hoog. ,,Het afzinken vond uiteindelijk plaats op 6 november. Toen stonden alle seinen op groen na drie weken vertraging vanwege de weersomstandigheden en de waterstanden. We zijn blij dat we met onze pontons een belangrijke bijdrage hebben kunnen leveren aan het afzinken van de tunnelbuis, in opdracht van BAAK”, aldus salesmanager Mark van den Berg van Koninklijke van der Wees.

 

Project Maasdeltatunnel in samenwerking met Bezemer Group.

 

BAAK

BAAK is een consortium van Ballast Nedam, DEME Group en Macquarie. In opdracht van Rijkswaterstaat ontwerpt, realiseert en onderhoudt BAAK de Blankenburgverbinding (A24) over een periode van 20 jaar. De verbinding verbetert de doorstroming van het verkeer en maakt het verkeersnetwerk betrouwbaarder. De regio Rotterdam wordt dus beter bereikbaar en dat draagt bij aan de groei van de Rotterdamse haven.

 

Synergie

,,Voor dit project was sprake van een sterk staaltje synergie tussen onze Logistieke- en Watertransporten divisie. Onze werkzaamheden bestonden uit complete mobilisatie (en demobilisatie) van de pontons op onze multi purpose terminal in Dordrecht tot aan het transporteren en positioneren van de vier pontons. Hierbij was er een prima samenwerking met Bezemer Group BV. Er waren vier pontons nodig voor elke hoek om de tunnelelementen te laten afzinken. De pontons bevatten lineaire lieren, meerdere power packs en haspel lieren met staalkabels”, vervolgt Van den Berg.

 

28 meter diep

De Maasdeltatunnel vormt dé verbinding tussen de noord- en zuidoever van de Blankenburgverbinding. Op een diepte van zo’n 28 meter onder NAP in het Scheur rijdt het verkeer straks over de A24. Naast een watertunnel bestaat de Blankenburgverbinding uit de aanleg van een autosnelweg van twee keer drie rijstroken, een landtunnel (de Hollandtunnel), een verdiepte aansluiting op de A20 en een hoge aansluiting op de A15.

 

Het gerenoveerde pand van Koninklijke Van der Wees aan de ’s-Gravendeelsedijk in Dordrecht.

 

Porthos

Momenteel is Van der Wees druk in de weer met een ander bijzonder project, in opdracht van Lubbers Projects & Services uit Schoonebeek voor Gasunie. Dit project, genaamd Porthos, richt zich op de realisatie van een CO₂‑infrastructuur waarop diverse industrieën en bedrijven kunnen aansluiten. Het Rotterdamse havengebied is een grote uitstoter van CO₂. Vanwege de enorme en zware industrie in de haven van Rotterdam levert het relatief veel klimaatwinst op om hier CO₂ af te vangen.

 

Samenwerkingsverband

Ook bevinden zich hier op gunstige afstand van de kust lege aardgasvelden in de diepe ondergrond die geschikt zijn voor het opslaan van afgevangen CO₂. Porthos is een samenwerkingsproject van EBN, Gasunie en Havenbedrijf Rotterdam. Het biedt een kosteneffectieve oplossing voor emissiereductie op korte termijn.

 

Energietransitie

CO₂ afvangen is een tijdelijke oplossing in de energietransitie. Door CO₂ af te vangen tijdens een industrieel productieproces of uit de rookgassen na de productie, wordt voorkomen dat dit broeikasgas in de atmosfeer terechtkomt. Dit gaat klimaatverandering tegen. CO₂ afvangen is de eerste stap bij CCS (Carbon Capture and Storage). Na het afvangen wordt de CO₂ getransporteerd en opgeslagen in lege gasvelden onder het Nederlandse deel van de Noordzee. Gasunie ontwikkelt de infrastructuur die dit transport mogelijk maakt.

 

Van der Wees fungeert voor onder andere de projecten Porthos en Warmtelinq als hub voor tussentijdse op- en overslag van transportbuizen.

 

Reductie broeikasgassen

CO₂ afvangen is noodzakelijk om klimaatverandering tegen te gaan. In 2030 wil Nederland 55 procent minder broeikasgassen uitstoten dan in 1990. Een deel van die reductie is haalbaar door het gebruik van fossiele brandstoffen te vervangen door duurzame alternatieven zoals zon- en windenergie. Voor bepaalde industriële processen, waarbij bijvoorbeeld extreem hoge temperaturen vereist zijn, zijn die duurzame energiebronnen geen haalbaar alternatief. Daarom zoekt men hard naar andere oplossingen. Tot het moment dat een duurzamer alternatief ontwikkeld is, kan de uitstoot echter wel gereduceerd worden door de vrijgekomen CO2 af te vangen en op te slaan.

 

Hub

,,Porthos is een actueel CO2-transport en – opslagproject in de haven van Rotterdam. Gasunie wil (samen met partners) de opslag van CO2 vanaf 2026 mogelijk maken in lege gasvelden diep onder de Noordzeebodem. Van der Wees fungeert voor onder andere de projecten Porthos en Warmtelinq als hub voor tussentijdse op- en overslag van transportbuizen. Ze zijn 20 meter lang en worden per spoor aangevoerd vanuit Duitsland waar ze gefabriceerd zijn met een speciale coating. De productie van de buizen ligt hoger dan de verwerkingssnelheid, vandaar dat ze hier bij ons worden opgeslagen”, legt de salesmanager van Koninklijke Van der Wees uit.

 

 

One-stop dienstverlener

Voor al het transport dat niet over de weg of met conventionele schepen vervoerd kan worden vanwege gewicht of afmetingen biedt Koninklijke Van der Wees al 116 jaar uitkomst. Het bedrijf is one-stop dienstverlener op het gebied van water- en wegtransport, logistiek en op- en overslag. De locatie in Dordrecht is strategisch gelegen tussen Rotterdam, Moerdijk en Antwerpen. Onlangs is het hoofdkantoor fraai gerenoveerd.

 

Lastdrager 8

Van der Wees beschikt over 7 duw/sleepboten en 20 pontons. De vloot is afgelopen zomer uitgebreid met een nieuw ponton: de Lastdrager 8. Het is gebouwd bij Pattje Shipyards in Waterhuizen.

 

Te volumineus

Van der Wees is specialist in het vervoer van alles wat te groot, te massaal en te volumineus is. Het water is daarvoor super geschikt. Door de grote afmetingen past de lading vaak niet in een binnenvaartschip, maar dan biedt een ponton uitkomst. Haar grootste ponton is 75 bij 22 meter.

 

Het nieuwste ponton Lastdrager 8. Van der Wees beschikt over een vloot van 7 duw/sleepboten en 20 pontons.

 

Generatoren

Van der Wees is op het gebied van vervoer over het water uitgegroeid tot dé specialist bij uitstek voor transport van onder andere havenkranen, luxe megajachten, (petro) chemische onderdelen, industriële machines, generatoren, transformatoren, scheepssecties, offshore- en baggerequipment. Naast reguliere sleepdiensten voor de baggerindustrie of offshore variëren projecten van het transport van superjachten tot het transport van brugdelen en het plaatsen van sluisdeuren. In toenemende mate worden kust- en kanaalwerken verzorgd, zoals transport en bewerking van damwanden en remmingwerken.

 

Vaarwegen

De specialist is bekend met de vaarwegen en kan elk transport uitvoeren, calculeren en engineeren, voor binnenwateren en short sea. Het bedrijf kent de verschillende instanties en weet precies waar het moet zijn als het gaat om het verkrijgen van vergunningen. Men kent de bottlenecks en weet hier op in te spelen, mede dankzij ervaren schippers, uitvoerders en projectmanagers. Van der Wees biedt bovendien altijd transportzekerheid. Bij extreem laag water wordt speciaal de Nicolaas van der Wees ingezet, met slechts een diepgang van 1.15 meter.

 

 

Logistiek

Naast het Watertransport wordt de Koninklijke van der Wees Groep gevormd door de divisies Wegtransport en Logistiek. De onderneming beschikt in Dordrecht over een opslagterrein van 90.000 vierkante meter, inclusief acht geconditioneerde opslagloodsen. De kade is geschikt voor schepen tot 5.5 meter diepgang.

 

Op- en overslag

Met de directe verbinding naar de A16-E19, een spooraansluiting voor de deur en de kade direct aan de Oude Maas is Van der Wees strategisch gelegen. Dat biedt veel logistieke voordelen. De onderneming voorziet in op- en overslag in de brede zin van het woord: stukgoederen, stalen buizen, damwanden en het strippen en stuffen van containers. ,,Voor het Porthos project, dat nog twee jaar loopt, worden 400 transportbuizen voor de deur bij ons per trein aangeleverd vanuit het Duitse Selle. Dat is logistiek een groot voordeel”, onderstreept Van den Berg.

 

Bewerking

Met een 550 meter lange kade en een kadekraan met een capaciteit van 104 ton, kan het bedrijf veel projecten aan. De onderneming wordt ook in toenemende mate ingeschakeld voor bewerking van damwanden en stalen buizen (en andere halffabricaten).

 

 

Containers

Verder heeft Van der Wees een vijftien meter brede verlaagde oprijkade om RoRo-operaties uit te voeren. Het terrein voorziet ook in een directe spoorverbinding. Bij Van der Wees kunnen per uur 25 containers gelost worden. Hierdoor kunnen niet alleen grote projecten, maar vooral ook korte termijnprojecten worden aangegaan. De helft van de overslag bij Van der Wees is inmiddels op containers gebaseerd.

 

Wispelturig

De aanvoer per schip is altijd wispelturig. In nauw overleg met de barge operators zorgt Van der Wees ervoor dat de containers wanneer dan ook kunnen worden leeggehaald. Desgewenst wordt voor de klant ook het voorraadbeheer van de opgeslagen goederen verzorgd.

 

Vacatures

Van der Wees opereert in een dynamische branche, met een grote verscheidenheid aan projecten. Er zijn momenteel onder andere vacatures voor matrozen en stuurmannen.

 

Foto boven: Pontons van Koninklijke Van der Wees werden ingezet bij het afzinken van de tunnelbuis voor de
nieuwe Blankenburgverbinding.

 

De duwboot Nicolaas van der Wees heeft slechts een diepgang van 1,15 meter.

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op