Bij Sagro Decom worden de zwaarste jackets en topsides ontmanteld

Sagro is specialist bij uitstek op het gebied van decommissioning. Voor een toenemend aantal opdrachtgevers worden topsides, jackets en offshore constructies ontmanteld. Op de kade in Vlissingen-Oost maken kranen overuren en worden continu grote stukken staal getakeld. Met eigen schroottrailers heeft het bedrijf ook de afvoer in eigen hand.

 

Sinds enkele jaren geleden de kade van Sagro verlengd en verzwaard is, kunnen ook de grootste jackets en topsides ontvangen worden. De kade is uitgegroeid tot logistieke draaischijf voor decommissioning activiteiten die parallel lopen aan de dagelijkse op- en overslag werkzaamheden. ,,Omdat het een eigen kade is zijn we erg flexibel. We regelen zelf de planning wat betreft de schepen. Soms krijgen we de vraag: ‘kunnen we morgen bij jullie terecht?’. In principe kunnen we dat regelen omdat we niet afhankelijk van anderen zijn. Dit in tegenstelling tot partijen die gebruik moeten maken van een openbare kade”, aldus Abco Liek, projectmanager bij Sagro Decom.

 

Tyra

Na de succesvolle decommissioning van twee Tyra projecten (begin 2022 afgerond) voor Heerema respectievelijk Allseas (in opdracht van Total) uit het Deense deel van de Noordzee werden aanvullend nog vier gasplatformen door het Zeeuwse bedrijf op vakkundige wijze ontmanteld. In april 2023 is nog een topside van ruim 1.000 ton gesloopt. Begin 2024 volgt een soortgelijke opdracht. Deze topsides zijn afkomstig van een aardgasveld in de Zuidelijke Noordzee, ongeveer 48 kilometer ten oosten van de kust van Yorkshire.

 

 

Spirit Energy

Voor Heerema heeft Sagro, in opdracht van Spirit Energy, in 2021 ook een relatief nieuw platform (2010) uit het Nederlandse deel van de Noordzee ontmanteld. Van het jacket van 3.000 ton en de topside van 4.500 ton is maar liefst 98 procent hergebruikt.

 

Kunstproject

Vorig jaar is bij Sagro Decom een topside ontmanteld dat een nieuwe bestemming kreeg voor kunstproject See Monster van evenementenbedrijf Newsubstance. De transitie van fossiele energie naar de renewables werd mooi in beeld gebracht. ,,Op het oude platform, dat op een nieuw onderstel werd gezet, zijn onder andere zonnepanelen, windmolens, een waterval en bomen   aangebracht”, vervolgt de projectmanager van Sagro Decom.

 

In uitvoering

Momenteel is Sagro druk bezig met een nieuw project van Heerema. De contractor heeft opdracht gekregen voor de ontmanteling van vijf (gas)platformen inclusief jackets. Die platformen staan op het Nederlandse deel van de Noordzee, ruim 50 km voor de kust van Den Helder.

 

Voor ONE-Dyas is er onlangs een kleiner gasplatform naar Sagro Decom gebracht.

 

Hoorn en Haven

Het werk wordt in twee fases  verricht. Dit jaar komen er twee platformen naar Sagro: Hoorn en Haven. De tweede fase is volgend jaar. ,,Vanaf augustus 2024 worden ook de andere drie platformen gebracht: Helm, Helder en Horizon. Dit decommissioningproject zal naar verwachting medio 2025 worden opgeleverd”, licht Abco toe.

 

Scaldis

Sagro heeft ook een werk aangenomen van Scaldis Salvage & Marine Contractors. Het Antwerpse bedrijf zal in opdracht van INEOS twee platformen en twee jackets van zee halen, afkomstig uit de Zuidelijke Noordzee. Het wordt van half oktober tot half november met een drijvende bok bij Sagro op de kant gezet. Volgend jaar juli moet alles ontmanteld zijn. Tegen die tijd levert hoofdaannemer Scaldis weer een platform waarna er in 2025/2026 nog drie volgen.

 

Refit

Voor ONE-Dyas uit Amsterdam is er onlangs een kleiner gasplatform naar Sagro Decom gebracht. ,,Dat platform lag voor de kust van Scheveningen en is nog geen 10 jaar oud. De bedoeling is om het te  refitten, maar als dit niet mogelijk blijkt te zijn wordt het ontmanteld. We beschikken over de noodzakelijke vergunningen om aan beide scenario’s invulling te kunnen geven.

 

Erda Contractors

Voor Erda Contractors heeft Sagro al vier topsides succesvol ontmanteld. Ze waren afkomstig van  gasvelden uit de Zuidelijke Noordzee. Ze werden daar met speciale vaartuigen vlak voor de Oostkust van Engeland opgehaald en vervolgens naar de terminal van Sagro gebracht voor onshore decommissioning.

 

Sagro Decom ontving van Heerema een ‘Safety Recognition’.

Gyda gasveld

De decommissioning bij Sagro van 2.500 ton conductors was eveneens een mooie klus. Via deze pijpleidingen, werd gas naar boven gepompt van het Gyda gasveld voor de Noorse kust.

 

Kwaliteit

De toenemende aanvragen naar decommissioning zijn nauw verbonden met het hoge kwaliteitsniveau in Nederland. Zowel olie- en gasmaatschappijen als heavy lift contractors stellen strenge eisen aan veiligheid  en hechten veel waarde aan kwaliteit. ,,Veiligheid staat voorop. Het feit dat alles vanuit Denemarken en Engeland naar onze locatie in Vlissingen wordt vervoerd, getuigt dat we met succes aan deze hoge normen en eisen voldoen”, benadrukt Abco. Als erkenning voor het uitmuntende kwaliteitsniveau heeft Sagro een ‘Safety Recognition’ van Heerema ontvangen voor de succesvolle Tyra decommissioning, ‘for their Journey towards building a pro-active safety culture’.

 

 

Geüpgraded

,,De kennis en kunde die we in de afgelopen 50 jaar hebben opgebouwd op het gebied van civiele en industriële sloop wenden we aan bij decommissioning, waar zeer strenge veiligheidseisen gelden. Onze expertise met allerhande sloopmethodes is geüpgraded naar het werken met speciale constructies in het kader van decommissioning.”

 

Stappenplan

Op een sloopwerf gaat het er anders aan toe dan op een fabricagewerf. Rook is bijvoorbeeld inherent aan sloop- en brandwerkzaamheden. ,,Decommissioning, met vaak open vuur, is totaal anders dan in een productieomgeving werken of regulier sloopwerk van bijvoorbeeld een gebouw. Een zorgvuldig geplande aanpak is essentieel bij decommissioning. Bij ons gaat het van A tot Z om geëngineerd sloopwerk: er is een engineer voor nodig om dingen uit elkaar te halen. Er is een heel stappenplan: van aankomst tot sloop. Overal wordt op gecheckt, want zoals men zegt, ‘slopen is eigenlijk een vorm van omgekeerd bouwen’,” aldus Ben Janse, safety manager bij Sagro.

 

Transparant

Alles moet transparant zijn, tot en met de bestemming van de afvalstromen. Er is dan ook een digitaal systeem voor ‘track & trace’. Daarbij staat duurzaamheid voorop en door de opdrachtgevers wordt streng toegezien op hergebruik van materialen en grondstoffen.

 

Pijpleidingen afkomstig van het Noorse Gyda gasveld

Vacatures

Sagro is op zoek naar extra personeel, variërend van ingenieurs tot uitvoerders, lassers en branders. ,,Decommissioning is een uitdagende discipline. Geen enkele dag is hetzelfde. Het biedt ook geweldige kansen voor nieuwkomers of studenten die op zoek zijn naar een dynamische stageplaats. Je draagt bij aan een duurzamere samenleving en er is ruimte voor eigen initiatief en persoonlijke ontwikkeling”, vervolgt de safety manager.

 

Alles ‘in house’

Sagro, met hoofdkantoor in ’s-Heerenhoek, is in de loop der jaren uitgegroeid tot een unieke groep met sterke merken (Sagro Zeeuws-Vlaanderen, SMA Milieu en Ruimte, Innovarec, Kole Transport, De Bokx, Sagro Bouwmarkt én Sagro Decom). Deze verschillende merken versterken elkaar op het gebied van kennis, expertise en  innovatie. Groot voordeel is dat Sagro hierdoor alles ‘in house’ heeft om opdrachtgevers volledig te ontzorgen.

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op