Het is mooi om primaire grondstoffen als zand en grind te vervangen door secundaire bouwstoffen, afkomstig van de reststoffen van huishoudelijk afval. Heros Sluiskil, specialist in herwinning van grondstoffen uit afval, verwerkt het huishoudelijke afval van zo’n zes miljoen mensen. Die wonen her en der verspreid. Vandaar dat het vervoer over water van groot belang is. Per jaar is Heros, gevestigd op het Ecopark Terneuzen, goed voor zo’n anderhalf miljoen ton scheepsvervoer. Het grijze restafval wordt verbrand bij diverse Afval Energie Centrales in Nederland en België. De verbrande resten bevatten veel ijzer en non-ferro metalen. Ook edele metalen als goud en zilver, afkomstig van verloren sieraden of mobiele telefoons. Deze metalen worden teruggewonnen en teruggebracht in de circulaire economie.
De combinatie AVR/Suez verwerkt sinds 1 januari 2018 ook de Zeeuwse afvalstromen in haar verbrandingsovens in Rozenburg en Roosendaal, waarna de AEC-bodemas bij Heros schoongemaakt wordt. Het is afkomstig van huishoudelijk afval en gelijkwaardig bedrijfsafval (het zogenaamde grijze ofwel restafval). De opgave voor de branche is om de AEC-bodemas zo schoon te krijgen dat deze bouwstof zonder afdichtingen en voorzieningen kan worden toegepast in de infrastructuur en inmiddels ook in beton, asfalt en sportvelden.
Bakstenen
De jongste loot aan de duurzame stam zijn bakstenen, vervaardigd van de reststoffen van verbrand huishoudelijk afval. Momenteel worden proeven gedaan in een traditionele steenbakkerij om van de fijnste fracties AEC-Bodemas bakstenen te maken. ,,We doen daar onderzoek in de toepassing van AEC-Bodemas in baksteen. Bakken in 1100 graden Celsius is wat anders dan in beton gieten. Het is een kwestie van testen, testen en nog eens testen”, aldus directeur Arie de Bode van Heros Sluiskil.
Secundaire bouwstof
In 2012 is een Green Deal gesloten waarin afspraken zijn gemaakt over de verduurzaming van AEC-bodemas. Hierin staat dat toepassing van AEC-bodemas als IBC-bouwstof vanaf 2020 wordt afgeschaft. Heros verwerkt jaarlijks 650.000 ton AEC-bodemas. Na opwerking bij het Zeeuws-Vlaamse bedrijf krijgt de bodemas in de vorm van secundaire bouwstof een tweede leven in de circulaire economie. Heros, onderdeel van het kapitaalkrachtige Duitse concern Remex GMBH, heeft de afgelopen jaren stevig geïnvesteerd in noodzakelijke nieuwe opwerkingstechnieken. Daardoor is nu vrij toepasbare AEC-bodemas beschikbaar waarvoor aanvullende IBC-maatregelen niet meer nodig zijn.
Extra stap
Heros is in 2012 gestart met de productie van granova®, een extra stap in de opwerking van AEC-bodemas. Granova® granulaat, dat ontstaat na mechanische bewerking, is bestemd voor de betonwarenindustrie. Granova® combimix, dat ontstaat na een wasproces, vindt zijn toepassing in wegenbouw, bedrijfsterreinen en infrastructurele werken. Heros is begin dit jaar voor het duurzame product granova® combimix gecertificeerd door Rijkswaterstaat. Het is een goed alternatief voor primaire bouwstoffen als zand, bijvoorbeeld voor aanvul- en ophoogmateriaal in wegenprojecten. Het is van goede kwaliteit, financieel interessant én duurzaam. De goede waterdoorlaatbaarheid is eveneens een voordeel. Het product is opgenomen in de toepassingsverklaring ‘Eisen Onderbouw’ en ‘Eisen Berm’ van Rijkswaterstaat.
Granova® combimix
Het duurzame product granova® combimix is in Zeeuws-Vlaanderen onder andere toegepast bij de verbreding van de Tractaatweg en op het Maintenance Value Park waar het nieuwe kantoor van Dow Chemical verrijst. Op dit nieuwe bedrijventerrein in Terneuzen, naast de Westerscheldetunnel, is granova® combimix gebruikt als funderingsmateriaal onder de verharding. De verdichting is prima, uitermate geschikt om alles strak te krijgen.
Verbreding Tractaatweg
De verbreding van de Tractaatweg is een groot infrastructureel project in Zeeuws-Vlaanderen. Dit wordt uitgevoerd door Boskalis in opdracht van de Provincie Zeeland. In totaal levert Heros voor de verbreding van deze Tractaatweg 125.000 ton granova® combimix. De vrij toepasbare bouwstof komt overeen met het schoongemaakte huisvuil van ongeveer twee miljoen mensen.
Hoogwaardige toepassing
,,Er is gekozen voor hoogwaardige toepassing van een halve meter granova® combimix als zandvervanger in de onderbouw. Met daarboven 30 centimeter gebroken puin (hydraulisch menggranulaat) en vervolgens 20 centimeter asfalt. Wij werken graag met granova®. Het is heel goed materiaal om te verwerken. Het kan mooi vlak worden gemaakt, waardoor het geen sporen achter laat. En ook de prijs is aantrekkelijk. Bovendien zijn er met Heros goed afspraken te maken over leveringen en condities”, aldus projectmanager Frank Goossen van Boskalis, hoofdaannemer van het project Tractaatweg.
Fundering
,,Na jaren van proeven doen zijn we inmiddels in staat om granova® combimix in redelijke hoeveelheden te produceren. Granova® combimix is ideaal als fundering onder de verharding voor alle soorten infrastructuur, zoals wegen, bedrijfsterreinen, kruispunten en voetgangersoversteekplaatsen. Anders dan IBC is granova® combimix als niet-vormgegeven schone bouwstof ook geschikt voor fundatietoepassingen onder een te plaatsen bedrijfshal, ook waarin later een palenveld wordt geheid”, zegt Arie de Bode.
Cadzand
Ook voor kleinschalige projecten is granova® combimix een prima alternatief voor primaire grondstoffen. Zo zijn er prima ervaringen met de toepassing van granova® combimix in de nieuwe serviceweg van Yara Sluiskil en als fietspadfundering in Cadzand-Bad.
Sloeweg
De N62 (project Sloeweg) is een belangrijke weg tussen de zeehavens en de industriegebieden van Gent, Terneuzen en Vlissingen. Heros is begin maart gestart met de levering van 500.000 ton AEC-Bodemas aan Boskalis voor de Sloeweg bij Vlissingen Oost. Ter hoogte van de Zeeuwse dorpen Nieuwdorp en ’s-Heerenhoek komen de Sloeweg (N62), de Bernhardweg en de Westerscheldetunnelweg bij elkaar op een kruispunt met verkeerslichten (havenknooppunt Vlissingen-Oost). Om de verkeersveiligheid en de doorstroming te verbeteren worden op deze kruising drie nieuwe viaducten gebouwd. Dit knooppunt met viaducten zal medio 2019 open zijn voor het verkeer. Er is straks vrij baan vanaf Rotterdam tot in Zelzate.
Najaar
Heros heeft de eerste 300.000 ton al geleverd. In het najaar, nadat in de zomervakantie de wegen zijn omgelegd, zal de resterende 200.000 ton bodemas worden geleverd.