Alumax Boats met elektrisch en waterstof klaar voor klimaatvriendelijk varen

Met de MSTX 22 van Watertaxi Rotterdam leverde Alumax Boats uit Meppel woensdag 30 augustus zijn eerste boot op waterstof af maar exemplaren met een volledige of deels elektrische voortstuwing bouwen de Meppelaars al vijftien jaar. En hoewel bij de productie van aluminium veel energie nodig is, zijn na oplevering de boten van Alumax Boats bijzonder duurzaam, want ‘ze gaan heel lang mee’. Dat verzekert ons Remko Germeraad (46). Samen met zijn zwager Jarno Visscher (43) begonnen zij in 2003 naast hun werk in de auto- en elektrotechniek (Remko) en als schipper en zeevarende (Jarno) met de bouw van boten.

 

Onder de naam Zwagers Boating bouwden ze hun eerste van polyester gemaakte boot, aanvankelijk bedoeld voor eigen gebruik maar halverwege de bouw was ie al verkocht. De eerste anderhalf jaar bouwden ze hun boten nog naast hun dagelijkse baan maar ze zagen al snel dat ze van het bouwen van boten hun werk konden maken. De eerste boten die ze bouwden waren vooral in opdracht van andere werven. Germeraad: ‘Maar wij wilden eigen modellen kunnen ontwerpen om die zelf op de markt te kunnen brengen. Daarbij zijn we bij toeval in aanraking gekomen met aluminium. In onze begintijd waren er nog niet zoveel aanbieders van aluminium boten. Wij hebben toen heel snel samen met een naval architect een eigen lijn opgebouwd.’

 

45 modellen

De naval architect tekende volgens Germeraad wat de zwagers in hun hoofd hadden met de benodigde zitplaatsen, de motorisering en de snelheden die op de verschillende functies afgestemd waren. ‘Door die ontwikkeling bouwden we heel snel een eigen lijn op met verschillende types en modellen. Inmiddels zitten we op 45 modellen van vier tot 24 meter met verschillende maximumsnelheden van 10 oplopend tot 140 kilometer per uur. Met behulp van 3d-modellen kunnen klanten precies de boot kiezen die ze nodig hebben.’

 

Remko Germeraad (links) en Jarno Visscher

 

Zwagers Boating is inmiddels al lang omgedoopt in Alumax Boats dat nu 25 personeelsleden telt. Ook zit het al op de derde vestigingsplek. Begonnen in Hasselt verhuisde Alumax Boats al na anderhalf jaar naar Zwartsluis en vervolgens na twee jaar naar Meppel. ‘Iedere keer was de ruimte al snel te klein. In Meppel zitten we niet meer aan het water maar die 300 meter kunnen we met onze transportmiddelen gemakkelijk overbruggen. Alleen is onze vestiging in Meppel ook alweer te klein. Maar hoe groter je wilt des te moeilijker het wordt om aan een goede locatie te komen,’ zegt Germeraad.

 

Internationalisering

In verband met de problemen om aan nieuw personeel te komen is Alumax Boats ook buiten Nederland gaan kijken. Germeraad: ‘In Polen hebben we een werf die met ons meebouwt en pieken in de orderportefeuille opvangt. Daarnaast bouwen we een werf op in Vietnam voor de Aziatische wereld. Daar bouwen we zowel voor de professionele markten als voor de hogere klasse particulier. Onze eerste brandweerboot voor de overheid hebben we daar al verkocht.’ Alumax Boats bouwt nu 80 tot 100 boten per jaar, voor een veelvoud aan klanten, van de eenzame visser tot grote bedrijven en de overheid. Zo’n 60 procent is voor particuliere klanten en 40 voor beroepsmatige. De particulieren kopen vooral de kleinere, de beroepsmatige met name de grotere boten.

 

Met de keuze voor aluminium ondervindt Alumax Boats nu wel een uitdaging om aan betaalbaar materiaal te komen. De aluminiumsmelterij in Delfzijl is vanwege de hoge energieprijzen al gestopt. Alumax haalt zijn materiaal grotendeels uit Duitsland maar ook daar beginnen de prijzen fors op te lopen. ‘Het is heel onzeker wat dit voor de scheepsbouw betekent,’ zegt Germeraad; ‘Ik ben er heel eerlijk in, bij ondernemen moet je ook een beetje geluk hebben. Met de hoogoplopende energieprijzen hopen we ook op een beetje geluk.’

 

Havenondernemers

De uitverkiezing in 2017 door Port of Zwolle tot ‘Havenondernemers van het Jaar’ heeft het Alumax Boats veel extra naamsbekendheid gebracht. Germeraad: ‘Maar we blijven met beide benen op de grond. Tot nu toe hebben we ons overal goed doorheen kunnen slaan. De crisis van 2008 was ook een slechte tijd met zowel particulieren, bedrijven als overheden die hun orders uitstellen of terugtrekken. De situatie is voor ons nu stabieler. Wij leveren onze boten wereldwijd. Je kunt het zo gek niet bedenken of we hebben er wel een boot voor.’

 

De MSTX22 is de allereerste Rotterdamse watertaxi op waterstof

 

In de directie hebben Germeraad en Visscher de taken zo verdeeld dat laatstgenoemde zich concentreert op de planning van de productie en Germeraad zich meer met de verkoop en algehele leiding bemoeit. De eerste week van september was Alumax met een aantal van zijn boten aanwezig op de Hiswa te Water in Lelystad. Germeraad: ‘We deden eerder, voor de Corona, veel meer beurzen maar we richten ons nu vooral via de social media tot onze klanten en dat heeft ons geen windeieren gelegd. Ik denk dat we daarom in de toekomst ook minder beurzen gaan doen.’

 

Proefvaardagen

Wat ook goed uitpakt voor de verkoop zijn de proefvaardagen die Alumax Boats geregeld houdt en waar volgens Germeraad potentiële klanten gericht komen kijken wat Alumax Boats te bieden heeft. ‘Afgelopen weekend (medio september-red.) hadden we hier zo’n dertig man, vooral mensen die ons via social media weten te vinden,’ zegt Germaard. Alumax Boats heeft veel terugkerende klanten die hun oude boot inruilen om een grotere of andere te kopen. ‘Dat doen ze dus niet omdat hun boot af is. Als je ‘m goed behandelt, aluminium verteert niet, vaart ie na dertig, veertig jaar nog,’ verzekert Germeraad.

 

Alumax Boats maakt al vijftien jaar boten die elektrisch kunnen varen, naast degene die zijn uitgerust met de gewone dieselmotoren, binnenboord of buitenboord. Germeraad: ‘De particulier bestelt elektrisch wanneer hij ook in gebieden wil kunnen varen waar verbrandingsmotoren niet langer zijn toegestaan. Beroepsmatig varieert het momenteel heel sterk maar ook daar zie je om milieuredenen de vraag naar elektrisch varen sterk toenemen. Zo hebben we onlangs de Havendienst van Scheveningen een boot geleverd die in de haven elektrisch kan varen maar als ie de zee op moet op diesel kan overschakelen. Voor de toekomst voorzien wij voor de grotere en zwaardere toepassingen de vraag toenemen naar aandrijving met waterstof.’

 

Varen op groene waterstof

Ook de binnenvaart zal straks varen op ‘groene waterstof’. Een mooi voorbeeld daarvan is het binnenvaartschip ‘Sendo Liner’. Dit binnenvaartschip pendelt in een vaste lijndienst tussen Westerbroek in Groningen en Rotterdam. Het schip is 110 meter lang, 11,40 meter breed en heeft een capaciteit van 164 teu. De ‘Sendo Liner’ is ontwikkeld vanuit een samenwerking tussen scheepsbouwer Sendo Shipping en de logistieke onderneming MCS. MCS is tevens aandeelhouder van de IJDT-terminal waar straks de waterstoffabriek moet komen. Het binnenvaartschip vaart nu gedeeltelijk elektrisch, maar de motor kan modulair worden omgebouwd, zodat het schip op waterstof kan varen. De ‘Sendo Liner’ heeft zo’n 50 ton waterstof per jaar nodig om emissievrij te pendelen tussen Rotterdam en het noorden. En dat kan vanaf 2024, als het waterstofproject in de Zuiderzeehaven in Kampen helemaal rond is. Het project omvat de lokale productie van groene waterstof door een fabriek die in de IJDT-terminal moet komen. Het project is een initiatief van rederij MCS, energieleverancier IJsseldelta Wind b.v., Sendo Shipping en havenbedrijf Port of Zwolle. Mede dankzij financiële middelen vanuit de provincies Overijssel, Drenthe en het Europese Interreg project DUAL Ports kan dit initiatief verder uitgewerkt worden.

 

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op