Ad Stouten BV is altijd duurzaam bezig

,,Wij zijn altijd duurzaam bezig, door schade-auto’s en onderdelen van sloopauto’s een tweede leven te geven. Milieu is voor ons een belangrijk speerpunt van beleid. Vandaar ook dat we 240 zonnepanelen hebben geplaatst op het dak van onze loods”, zegt Ad Stouten in het kantoor van zijn bedrijf in het Zeeuwse Oosterland.

 

 

Al van grote afstand springen bij Ad Stouten Autodemontage BV drie vliegtuigen in het oog: een eenmotorige Cessna, een F104 Starfighter van de Belgische Luchtmacht en een oude helikopter van de Nederlandse Luchtmacht. Het is slechts symboliek. Kernactiviteiten blijven in- en verkoop van demontage- en schadeauto’s en levering van onderdelen. Het bedrijf is goed voor een twintigtal arbeidsplaatsen op Schouwen-Duiveland.

 

Rondleiding

Een rondleiding bij het bedrijf op Schouwen-Duiveland voert langs zo’n 2.500 auto’s, motoren en scooters. Daarnaast zijn er zo’n 120.000 onderdelen op voorraad. De onderneming is in 2017 uitgebreid met 8.000 vierkante meter tot 4 hectare. De roots van het bedrijf liggen medio jaren zeventig.

 

Online

Anno 2024 blijft de online verkoop fors toenemen. In het magazijn zijn alle gedemonteerde auto-onderdelen keurig gesorteerd. Alles wat in het magazijn ligt wordt online aangeboden via de eigen webshop en TotalParts, E-Bay, Teilehaber en Autoteile-markt.

 

Jan en zijn vader Ad Stouten op het bedrijfsterrein in Oosterland.

 

Logistieke proces

Via de online verkoop worden op Schouwen-Duiveland gedemonteerde onderdelen wereldwijd geleverd. Naast het vervoer van onderdelen via pakketdiensten bestaat het logistieke proces ook uit het verschepen van containers met onderdelen via de havens van Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam. Op de bodem van de containers liggen de motorblokken netjes in plastic gewikkeld zodat er geen olie kan lekken. Met daar bovenop onder andere plaatwerk en verlichting.

 

Milieuverantwoord

Autodemontage Ad Stouten BV koopt jaarlijks zo’n 6.500 auto’s op van verzekeringsmaatschappijen, garagebedrijven, takelbedrijven en particulieren. Ongeveer een derde wordt geëxporteerd. De overige auto’s worden gedemonteerd en gerecycled. Al het sloopafval wordt milieuverantwoord verwerkt door Afval Recycling Nederland (ARN).

 

 

Hybride accu’s

Terwijl voorheen moest worden betaald om van een oude accu af te geraken, levert het lood vandaag de dag geld op. Ook hybride accu’s worden, in toenemende mate, bij Stouten gedemonteerd. Een deel daarvan wordt hergebruikt en de overige worden door ARN verwerkt.

 

Nieuwe bestemming

Zo veel mogelijk wordt getracht om restmaterialen te hergebruiken. Zo krijgen oude banden een nieuwe bestemming in asfalt voor de wegenbouw. Voordat begonnen wordt met het demonteren van de auto’s wordt met een speciale machine olie, benzine, rem- en koelvloeistof professioneel uit de sloopauto’s verwijderd. Deze vloeistoffen worden afgevoerd en in speciale fabrieken verwerkt voor hergebruik.

 

Luchtfoto van de vestiging van Ad Stouten Demontage BV in het Zeeuwse Oosterland.

 

Edelmetalen

Non-ferro metalen als koper en aluminium worden, na ontmanteling van de motorblokken, uit de sloopauto’s teruggewonnen. Printplaten worden eveneens apart gerecycled, waaruit ook edelmetalen als goud en zilver worden gehaald. Van de oude metalen worden uiteindelijk weer nieuwe producten gemaakt in de automotive of de ict. Zo is de duurzame kringloop rond.

 

Mooi proces

Na ontmanteling van de motorblokken en andere onderdelen worden de kale autowrakken met kraan of heftruck afgevoerd naar de pers op het buitenterrein. Het is een mooi proces om te zien. De wrakken worden in de machine gestopt en enkele tellen later komen ze er als pakketjes oud ijzer uit. Vervolgens worden ze met een kraan op een grote stapel gelegd, waar het oud ijzer gereed is voor afvoer naar recyclingbedrijf HKS Metals in Moerdijk.

 

 

Top

Ad Stouten BV heeft zich in 50 jaar tijd genesteld in de top van haar vakgebied. Het duurzame autodemontagebedrijf heeft onlangs een nieuwe autotransporter aangeschaft om voldoende laadvermogen te hebben voor het vervoer van zwaardere elektrische auto’s.

 

Elektrisch

,,De toekomst is elektrisch. Het is dus belangrijk om extra laadvermogen te hebben want een elektrische auto is honderden kilo’s zwaarder dan een elektrische auto”, zegt Ad Stouten. In de loods vallen bij de gesorteerde onderdelen (motoren, versnellingsbakken, plaatwerk) ook de flink toegenomen elektronische onderdelen op.

 

 

Zwaarder

,,Soms is een elektrische auto bijna 1,5 keer zwaarder. Met onze nieuwe autotransporter zijn we voorbereid op de toekomst. Net als bij onze andere vrachtwagens kunnen we vijf auto’s meenemen, maar dankzij de 6×2-asconfiguratie heeft deze nieuwe truck, geleverd door Bluekens Truck en Bus, een netto laadvermogen van bijna 9700 kilo. Ter vergelijking: onze andere trucks hebben een laadvermogen van 6000 kilo”, vult zoon Jan Stouten aan, die anno 2024 de operationele leiding heeft.

 

SUV’s

,,In ons werk draait het soms om centimeters. We laden ook best veel SUV’s en dan is het soms passen en meten om niet boven de maximaal toegestane hoogte van 4 meter uit te komen. Het X-Low chassis is extra laag en daarmee winnen we ruim tien centimeter. Dat kan net het verschil maken om onder de maximaal toegestane hoogte te blijven. Ander voordeel is de platte lage slaapcabine. Daardoor is er voldoende ruimte om ook boven de cabine te laden. In combinatie met een aanhanger kunnen we met deze truck in totaal acht auto’s meenemen”, vervolgt vader Ad Stouten.

 

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op