Ad Stouten BV duurzaam actief in de autodemontage

Ad Stouten BV uit het Zeeuwse Oosterland is in 45 jaar tijd uitgegroeid tot een van de grootste autodemontagebedrijven van Nederland. Het bedrijf koopt jaarlijks zo’n 6.500 auto’s op van verzekeringsmaatschappijen, garagebedrijven, takelbedrijven en particulieren. Ongeveer een derde wordt doorverkocht aan Oost-Europese en Afrikaanse landen. De overige auto’s worden gedemonteerd en gerecycled. Al het sloopafval wordt milieuverantwoord verwerkt door Afval Recycling Nederland (ARN).

In het magazijn zijn alle gedemonteerde auto-onderdelen netjes gesorteerd. Alles wat in de schappen ligt wordt ook
online verkocht in de eigen webshop en via TotalParts, E-Bay, Teilehaber en Autoteile-markt. De bestelde onderdelen vinden internationaal hun weg en worden wereldwijd verzonden.

 

Het bedrijf Ad Stouten BV staat bekend om haar duurzame karakter. Een rondleiding over het bedrijfsterrein voert langs honderden auto’s waarvan een aantal flink gehavend is door aanrijdingen. Er wordt hard gewerkt om de onderdelen van demontage-auto’s een tweede leven te geven. In het magazijn zijn circa 65.000 onderdelen van allerlei merken te vinden: motorblokken startmotoren, dynamo’s, koplampen, versnellingsbakken, brandstofpompen, plaatwerk, airbags, boordcomputers, velgen.

 

Tweede leven

,,Wij zijn altijd duurzaam bezig, door schade-auto’s en onderdelen van sloopauto’s een tweede leven te geven. Milieu is voor ons een belangrijk speerpunt van beleid. Vandaar ook dat we onlangs 240 zonnepanelen hebben geplaatst op het dak van onze loods”, aldus Jan Stouten, die samen met zijn vader Ad aan het roer staat van het bedrijf.

 

Verschepen

Een belangrijk aspect van het logistieke proces is ook het verschepen van containers met onderdelen via de havens van Antwerpen en Rotterdam. Op de bodem liggen de motorblokken netjes in plastic gewikkeld zodat er geen olie kan lekken. Daar boven is dan bijvoorbeeld plaatwerk en verlichting gestapeld.

 

Jan en Ad Stouten.

Hybride accu’s

Terwijl voorheen moest worden betaald om van een oude accu af te geraken, levert het lood vandaag de dag geld op. Ook hybride accu’s worden, in toenemende mate, bij Stouten gedemonteerd. Een deel daarvan wordt hergebruikt en de overige worden door ARN verwerkt.

 

Asfalt

Zo veel mogelijk wordt getracht om restmaterialen te hergebruiken. Zo krijgen oude banden een nieuwe bestemming in asfalt voor de wegenbouw.

Voordat begonnen wordt met het demonteren van de auto’s wordt met een speciale machine olie, benzine, rem- en koelvloeistof professioneel uit sloopauto’s verwijderd. Deze vloeistoffen worden afgevoerd en in speciale fabrieken verwerkt voor hergebruik.

 

Metalen

Non-ferro metalen als koper en aluminium worden uit de kale wrakken teruggewonnen. Na ontmanteling van de motorblokken gaan de autowrakken naar de wrakkenpers op het buitenterrein. Daar worden er pakketjes oud ijzer van gemaakt. Het ferro gaat naar de smelterij voor een nieuw bestaan in bijvoorbeeld de automotive industrie.

 

Printplaten

Ook printplaten worden apart gerecycled, waaruit onder andere goud en andere edelmetalen worden gehaald voor hergebruik. Ad Stouten BV is dus aan de ene kant het eind van de keten, maar aan de andere kant ook het begin van een nieuwe metaalcyclus.

 

Uitbreiding

Ad Stouten startte in 1976 met een kleine sloperij, die vandaag de dag is uitgegroeid tot een van de toonaangevende autodemontagebedrijven van Nederland. Het terrein in Oosterland is in 2017 uitgebreid met 8.000 vierkante meter tot zo’n 4 hectare.

 

Ruimte

,,De wens is om uit te breiden tot 6 hectare. De verkoop via internet is flink toegenomen, maar je moet wel ruimte hebben om alles op te slaan. Vandaar dat er eigenlijk nog een loods bij zou moeten”, zegt Ad Stouten.

 

www.adstouten.nl

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op