Staatsecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu), burgemeester De Vries van Geldermalsen en wethouder Van Maanen hebben vandaag afspraken gemaakt over de aanpassingen aan het spoor binnen de gemeente Geldermalsen. Het station Geldermalsen krijgt 2 extra perrons, en de huidige loopbrug bij het station wordt vervangen door een tunnel. In Tricht wordt voor de MerwedeLingelijn een afzonderlijk (derde) spoor aangelegd. De bestaande overwegen in Tricht worden vervangen door 3 onderdoorgangen, waarvan er één in de aan te leggen nieuwe Randweg komt te liggen. Ook worden er geluidschermen geplaatst en worden er maatregelen genomen om de trillingshinder te verminderen. Het Rijk trekt hier 142,5 miljoen voor uit en de gemeente Geldermalsen betaalt hier 3,5 miljoen aan mee.
De aanpassingen aan het spoor in Geldermalsen maken onderdeel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Dat is een groot investeringsprogramma van de rijksoverheid om meer Intercity’s en stoptreinen te kunnen laten rijden. Daardoor kunnen reizigers binnen 10 minuten op de trein stappen. Met de aanpassingen in Geldermalsen kunnen tussen Amsterdam en Eindhoven elk uur 6 Intercity’s rijden, en tussen Utrecht en Geldermalsen 6 stoptreinen. Daarnaast blijft er ruimte voor 2 goederentreinen en voor de stoptreinen van en naar Dordrecht waarvoor op het station Geldermalsen een apart perron wordt gerealiseerd. Ook de lijn van en naar Tiel krijgt een apart perron. De extra treinen zijn nodig om aan de groeiende vraag naar spoorvervoer te voldoen.
Het maatregelpakket is vorig jaar zomer door de gemeenteraad van Geldermalsen behandeld en geaccordeerd. Inmiddels vinden er gesprekken plaats met omwonenden over hoe de spooraanpassingen er precies uit komen te zien. In de zomer van 2016 vindt inspraak over de uitvoeringsplannen plaats. De definitieve plannen worden in het Tracebesluit in 2017 vastgelegd. De werkzaamheden zelf starten in 2019 en zijn eind 2021 klaar.