Nieuwe MAN 30 liter motor: ‘compact, 1250 pk en uiteraard Stage V’
MAN Rollo (onderdeel van het familiebedrijf Pon) levert en onderhoudt dieselmotoren en gasmotoren voor de industriële en maritieme sector in 10 Europese landen. MAN motoren worden onder andere ingezet voor (nood)stroom- en warmtevoorzieningen en gebruikt in landbouwmachines, kranen, treinen en schepen. De nieuwe heavy-duty MAN D3872LE427 is vanaf juni 2025 te bestellen. Haar binnenvaartdealers De Groot, Vink en Dolpower brengen deze nieuwe telg uit de MAN fabriek op de markt.
Extra prestaties voor zware toepassingen: met z’n vermogen van 920 kW (1.250 pk) bij 1.800 tpm en uitgerust met een zeer compact en flexibel te installeren uitlaatgasnabehandelingssysteem gaat de nieuwe motor een prominente rol opeisen op de Europese wateren. Deze krachtige motor met een inhoud van 30 liter is ontworpen voor een breed scala aan maritieme toepassingen.
Heel compact
Met afmetingen van 2235 x 1250 x 1320 mm is deze motor heel compact ontworpen, ook het uitlaatgasnabehandelingssysteem is compact. Hierdoor hoeft een machinekamer niet groter te worden dan strikt noodzakelijk, wat natuurlijk weer meer ruimte geeft voor andere zaken zoals passagiers of lading. Ook in het geval van hermotorisering zal deze motor eenvoudig passen in een bestaande machinekamer.
Stage V gecertificeerd
Vanzelfsprekend is de motor af fabriek Stage V gecertificeerd en beschikbaar in verschillende klasse-uitvoeringen en type approvals. Opvallend is het extreem lage brandstofverbruik, met 194 g/kWh en 217 liter per uur bij maximaal vermogen. Af fabriek is deze motor geschikt voor gewone scheepsdiesel en HVO biobrandstof. De verwachting is dat er begin 2026 ook een generatormotor beschikbaar komt van deze 30 liter motor.
Brede vermogensrange
,,MAN blijft de Stage V-motoren doorontwikkelen. We beschikken inmiddels over een vermogensrange van 300 pk tot 1450 pk in Stage V. Er is nauwelijks een scheepsoplossing te bedenken waarvoor wij geen motor in huis hebben, of het nu diesel-direct, of diesel-elektrisch is. En bij deze specifieke nieuwe motor, verwachten we dat dit voor een groot publiek dé ideale motor is”, aldus Hendrik Herrera, Accountmanager Maritiem bij MAN Rollo.
Topkwaliteit
Alle highspeed maritieme motoren worden in Duitsland ontwikkeld, gecertificeerd en geproduceerd. ,,De nieuwe motor is qua compactheid niet te overtreffen. Dat betreft niet alleen de beperkte afmetingen van het motorblok, maar ook zeker die van de uitlaatgasnabehandeling die bovendien flexibel in te bouwen is. Veelzeggend is dat de professionele passagiersvaart nu in groten getale voor MAN kiest. Dat heeft vooral te maken met de compacte inbouwmaten, maar ook met het gegeven dat wij een Europees product bieden dat qua efficiëntie en betrouwbaarheid tot de top behoort”, vervolgt Herrera.
Maritime Industry
De nieuwe motor was onlangs te zien op de beurs Maritime Industry in Gorinchem, op de stand van de dealers De Groot, Vink en Dolpower.