De sociale partners in de sector TLN, VVT, FNV Transport & Logistiek en CNV Vakmensen willen de mobiliteit in de sector transport en logistiek verbeteren door de overgang van (dreigende) werkloosheid naar werk én van werk naar werk te vergemakkelijken. Met het sectorplan 2016-2017 slaan de sociale partners en minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de handen ineen om mobiliteit van werknemers in de sector transport en logistiek te ondersteunen én tegelijkertijd te anticiperen op de groeiende behoefte bij bedrijven aan nieuwe chauffeurs. Dat maakt het Sectorinstituut Transport en Logistiek vandaag bekend op de BedrijfsautoRAI 2015.
De arbeidsmarkt in de sector transport en logistiek bevindt zich op een kantelmoment. Aan de ene kant zijn de gevolgen van de economische crisis nog zichtbaar door faillissement en ontslag. Aan de andere kant is er in sommige regio’s alweer meer vraag naar personeel en zelfs schaarste. Voor beide situaties biedt het sectorplan 2016-2017 kansen. Het sectorplan wordt mede mogelijk gemaakt door het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds voor de sector SOOB. De uitvoering van het sectorplan is belegd bij het Sectorinstituut Transport en Logistiek.
Perspectief voor werknemers
Egon Groen, bestuurder FNV Transport & Logistiek: “Het sectorplan biedt maatregelen onder meer voor chauffeurs die het door omstandigheden lastig hebben op de arbeidsmarkt. Zij krijgen de mogelijkheid om aan het werk te blijven in de sector, bijvoorbeeld wanneer werkloosheid dreigt, als men even geen baan heeft of ziek uit dienst is gegaan. Zo willen we vakbekwaam personeel perspectief bieden en behouden voor de sector”.
Groeiende behoefte aan chauffeurs
Arthur van Dijk, algemeen voorzitter TLN: “Het tij is duidelijk aan het keren. Er begint vanuit verschillende regio’s weer vraag naar vrachtwagenchauffeurs te ontstaan. Op dit moment zijn er al honderden vacatures en dat wordt de komende jaren steeds meer. Tegelijkertijd vergrijst en ontgroent de sector. Een grote groep chauffeurs gaat binnen afzienbare tijd met pensioen en in heel Nederland zijn er steeds minder jongeren. Daarom bevat het sectorplan ook maatregelen om te anticiperen op de groeiende behoefte bij bedrijven aan nieuwe chauffeurs.”
Een gegarandeerde baan voor 2.000 nieuwe chauffeurs
Eén van de in het oog springende maatregelen is dat de sector aan 2.000 mensen die professioneel chauffeur willen worden een diploma met een gegarandeerde baan biedt. Willem de Vries, directeur Sectorinstituut Transport en Logistiek: ” Dit is een grootse kans voor mensen die altijd al vrachtwagenchauffeur hebben willen worden. Een prachtig beroep; er is geen beroepsgroep waar de bevlogenheid voor het beroep zo groot is. Maar je moet er wel geschikt voor zijn. Daarom is er natuurlijk eerst een zorgvuldige selectie. Kom je daar doorheen dan zorgen wij voor een opleiding en krijg je de garantie van een baan!”. Eind 2015 zal de campagne voor de werving worden gestart. Dit is een maatregel uit het sectorplan voor extra chauffeurs naast de doorlopende reguliere instroom.
Over het Sectorinstituut Transport en Logistiek
Het Sectorinstituut werkt voor mens en werk in transport en logistiek. Met onze kennis en ervaring zijn wij de verbindende factor die instroom en duurzame inzetbaarheid van vakbekwaam personeel mogelijk maakt. We ondersteunen werkgevers bij het realiseren van P&O beleid met een breed scala aan producten en diensten. We staan werknemers bij met raad en daad voor een mooie loopbaan in de sector; van leerling tot pensioen. Onze organisatie is opgericht door sociale partners in de sector: TLN, VVT, FNV Transport & Logistiek en CNV Vakmensen.