Van der Vlist: ‘duurzaamheid de hoogste prioriteit’

Dirk en Nico van der Vlist.
Een logistiek dienstverlener die zijn weerga niet kent in de veelzijdigheid van zijn serviceaanbod: Van der Vlist helpt zijn klanten strategische keuzes maken in het tijdperk van de energietransitie en zet zich ervoor in om zelf het goede voorbeeld te geven. Dirk en Nico van der Vlist geven een inkijkje in dit bijzondere familiebedrijf, ter gelegenheid van de ingebruikname van een nieuwe terminal in Port of Moerdijk.
Zij, beiden managing director van Van der Vlist Transportgroep, doen hun verhaal in het hoofdkantoor, een indrukwekkend complex in Groot-Ammers, waar naast de bestuurlijke laag voor de Van der Vlist groep ook een technische en logistieke afdeling gevestigd zijn. Nog altijd in het Alblasserwaard polderlandschap dus, waar Van der Vlist vijfennegentig jaar geleden werd opgericht. Tegenwoordig is het een onderneming van Europese statuur, met vestigingen in vijf plaatsen in Nederland en business units in zeven verschillende landen.
Inventiviteit
Van daaruit speelt Van der Vlist in op de logistieke uitdagingen van zijn klanten. De inventiviteit waarmee Van der Vlist daarvoor totaaloplossingen vindt, is de grote X-factor van het bedrijf. Het verzorgt bijzondere en zeer specialistische transporten over weg, water en spoor en zoekt bovenal altijd naar manieren om aan de logistieke oplossingen extra waarde toe te voegen. Van opslag en assemblage van productonderdelen tot het efficiënter maken van de logistiek en het verkleinen van de CO2-footprint. De recente ingebruikname van een eigen, nieuwe terminal in Port of Moerdijk is een mooi voorbeeld.
Voorop lopen
,,We leven in een hele interessante tijd’’, zo beschouwen Dirk en Nico van der Vlist de uitdagingen waarmee hun klanten momenteel te maken hebben. ,,De bevolking groeit en daarmee neemt de consumptievraag ook toe. Maar de CO2-uitstoot moet omlaag. Dat is tegenstrijdig. Hoe vangen we de stijgende consumptievraag op als we minder willen uitstoten?’’ Als de partij die de schakel is tussen producent en gebruiker bevindt Van der Vlist zich bij het beantwoorden van die vraag in een sleutelpositie. ,,Wij proberen hierin voorop te lopen. Dat zit in het DNA van dit bedrijf: we willen zuinig zijn op de wereld die ons is toevertrouwd.’’
Nieuwe terminal
In Port of Moerdijk komt de vervoersvisie van Van der Vlist tot uiting op de nieuwe terminal, gelegen aan het Hollandsch Diep en de Roode Vaart. Het bedrijf beschikte sinds 1992 in Moerdijk al over kaderuimte om zeeschepen te ontvangen, maar die was verdeeld over twee verschillende locaties. De medewerkers van Port & Terminal zijn vlak voor het einde van 2024 verhuisd naar het nieuwe onderkomen: het voormalige Tetra Pak-terrein waar Van der Vlist de ruimte heeft om alle activiteiten in Moerdijk te laten samenkomen.
Efficiënt werken
De technische werkzaamheden worden voortgezet op de locatie aan de Komeetweg. Alle haven gerelateerde en technische werkzaamheden vinden er dus plaats naast elkaar, wat de bedrijfsvoering natuurlijk vergemakkelijkt. ,,En efficiënt werken is duurzaam werken’’, stelt Dirk van der Vlist.
Schoner alternatief
Dat is één aspect. Daarnaast buigt Van der Vlist zich met overzeese klanten over de vraag hoe zij hun producten op een andere, duurzame manier bij de gebruikers kunnen krijgen. Containers die worden gelost van zeeschepen kunnen verder worden vervoerd per vrachtwagen, maar de wegen slibben dicht. Port of Moerdijk ligt in het hart van de Europese binnenvaart; een schoner alternatief. ,,Iets minder snel’’, erkent Nico van der Vlist, ,,maar is dat erg als je je CO2-uitstoot ermee kunt terugdringen? Zeker als je er rekening mee houdt dat je op termijn waarschijnlijk moet betalen voor die uitstoot?’’

Van der Vlist heeft recent een eigen nieuwe terminal in Moerdijk in gebruik genomen.
Binnenvaart en spoor
,,Wij zijn daarom erg op de binnenvaart gefocust, maar we beschikken op onze terminal óók over een spoorverbinding. We zijn bezig om ladingdragers op het spoor te zetten die lading verder kunnen vervoeren, die per schip of vrachtwagen zijn aangekomen.’’
Goed rentmeesterschap
De realisatie van de nieuwe terminal in Moerdijk nam vijf jaar in beslag, van aanbesteding tot operationeel worden. Een spannend traject was het vanzelfsprekend, maar Van der Vlist voelde zich erin gedragen door zijn eigen bedrijfsfilosofie van goed rentmeesterschap. ,,De wereld gaat veranderen en wij willen het bedrijf straks goed overdragen aan de volgende generatie, die al in het bedrijf zit’’, stellen Dirk en Nico van der Vlist.
Rabobank
In de Rabobank, die de investering hielp mogelijk maken, vonden zij een gelijkgestemde partner. ,,Onze samenwerking gaat verder dan de financiën alleen. De bank heeft met ons meegedacht en heeft ons aangemoedigd, vanuit dezelfde duurzaamheidsgedachte. Het is een relatie zoals we die met onze klanten ook graag hebben, waarin we meedenken met elkaar. Dat hebben we als heel positief ervaren.’’
Duurzame haven
Naast de versterkte aandacht voor de binnenvaart en het spoor als alternatieven voor de weg is op de terminal in Moerdijk voorgesorteerd op de aanleg van walstroom. Daarmee kunnen zeeschepen uitstootvrij van stroom worden voorzien als ze aan de zeshonderd meter lange kade liggen. Als de voorziening er eenmaal is, kan die van energie worden voorzien via de zonnepanelen op de daken.
Elektrisch
,,Alles is zonder gasaansluiting gebouwd’’, vervolgt Dirk van der Vlist, ,,en onze heftrucks en laders zijn elektrisch. Allemaal stappen op weg naar een duurzaam opererende terminal. We hebben pilots lopen met elektrische trucks en er komt een pilot met drie vrachtwagens op waterstof aan. Ook daar geldt: we willen niet achteraan lopen, maar voorop.’’
CO2-neutraal
,,Voor onszelf hebben wij 2040 geprikt als het jaar waarin we CO2-neutraal willen werken’’, besluit Nico van der Vlist. ,,De weg ernaartoe is grillig. Wat er nu in de Verenigde Staten aan de gang is bijvoorbeeld is verontrustend, maar wij geloven erin dat de energietransitie wordt voortgezet. Wij kunnen, mogen en moeten denken aan de lange termijn, voor de wereld van de toekomst.’’
Sectorvisie 2040
Een groeiende transportvraag, grote bedrijven worden groter en kleinere bedrijven verdwijnen, schaarste op de arbeidsmarkt vraagt meer efficiency en de weg naar zero emission is ingezet. Dat zijn belangrijke trends voor de transportsector die de Rabobank duidt in zijn recent verschenen Sectorvisie 2040. ,,Met de nieuwe terminal in Moerdijk speelt Van der Vlist in op die trends’’, onderstreept Michel den Breejen, relatiemanager Grootzakelijk van de Rabobank. ,,Het kan zijn positie ermee verstevigen en is daarmee goed voorbereid om de energietransitie te kunnen doormaken. Aan die ambitie, gekoppeld aan de mogelijkheid van multimodaal transport, heeft de Rabobank graag een bijdrage geleverd.’’

Michel den Breejen, relatiemanager Grootzakelijk van de Rabobank: met de nieuwe terminal in Moerdijk speelt Van der Vlist in op nieuwe trends zoals ‘meer efficiency’, ‘schaalvergroting’ en ‘zero emission’.