Koninklijke Van der Wees: dé partner voor brugtransporten over water

Friesenbrücke.

 

Het Duivelseiland bij Dordrecht wordt de komende jaren een belangrijke hub voor de opslag en renovatie van brugonderdelen. Rijkswaterstaat transformeert dit terrein tot een circulaire werf, waar onderdelen van bruggen, viaducten, tunnels en snelwegen worden gestald en klaargemaakt voor hergebruik. Met de enorme ervaring en gunstige ligging speelt Koninklijke Van der Wees Transporten hierin een cruciale rol als specialist in zwaar transport over water.

 

Het bedrijf zoekt, onder het motto ‘our mission Is yours!’,   actief de samenwerking met aannemers en EPC contractors die deze infrastructurele werken gaan uitvoeren.

 

Hergebruik

In de komende dertig jaar moet Rijkswaterstaat talloze bruggen, tunnels en wegen uit de jaren ’60 en ’70 vervangen of renoveren. Alleen al in Zuid-Holland gaat het om dertien bruggen, acht tunnels en dertien wegen. Om circulair te kunnen werken, is er behoefte aan een centrale opslaglocatie voor herbruikbare onderdelen. Het Duivelseiland bij Dordrecht biedt hiervoor de ideale oplossing. Dankzij de strategische ligging aan het water kunnen grote brugdelen efficiënt worden vervoerd en opgeslagen.

 

Tweede leven

Een voorbeeld hiervan zijn de stalen brugdelen die in 2028 vrijkomen bij de vervanging van de Keizersveerbrug bij Raamsdonksveer. Deze worden tijdelijk opgeslagen en later hergebruikt voor de renovatie van de Spijkenisserbrug. Ook de betonnen liggers van de viaducten van de A9 bij Badhoevedorp en de ringweg Groningen krijgen hier een tweede leven.

 

Zwaar transport over water

Koninklijke Van der Wees Transporten is al jarenlang toonaangevend in het transport van zware en omvangrijke objecten over water. De ligging van het bedrijf direct naast de toekomstige circulaire werf maakt hen de ideale logistieke partner voor aannemers en Rijkswaterstaat. Met een moderne vloot van pontons en gespecialiseerde schepen biedt Van der Wees efficiënte en duurzame oplossingen voor het verplaatsen van brugdelen en andere infrastructurele componenten.

 

Expertise

Door de expertise in watergebonden transport kan Van der Wees helpen bij het minimaliseren van verkeershinder en CO2-uitstoot, terwijl grote brugonderdelen veilig en gecontroleerd van en naar de werf worden verplaatst. Dit biedt een uitgelezen kans voor aannemers om samen te werken met een ervaren partner die bekend is met de logistieke uitdagingen van dergelijke complexe projecten.

 

Linz.

 

Diverse brugprojecten

,,Zo hebben we, in samenwerking met diverse opdrachtgevers, alleen vorig jaar al diverse brugprojecten mogen afronden, zoals twee keer het invaren van de Schipholbrug A9 en tevens voor de Friesenbrücke over de Eems (deel 1 en 2, met een gewicht van respectievelijk 655 en 1100 ton)!”, aldus Mark van den Berg, sales manager bij Koninklijke Van der Wees Transporten.

 

Vloot

Eerder is Koninklijke Van der Wees betrokken geweest bij het (de-)mobiliseren en invaren van bruggen in Linz, Thionville, Hafenmundbrücke (Gelsenkirchen), Oranjebrug (Schiedam), Brug Bissegem en de Galecopperbrug (Utrecht). ,,Onze vloot van duw- en sleepboten en de keuze uit ruim 20 pontons met variabele afmetingen, maken dat we voor veel van deze projecten een passende oplossing kunnen bieden. Voor het project in Schiphol gebruikten we specifiek onze Lastdrager 7-ponton om de klus te klaren, met slechts 2 cm speling langszij tijdens het invaren!”

 

Duurzame samenwerking

Rijkswaterstaat heeft hoge ambities op het gebied van circulariteit. Tegen 2030 moet de organisatie volledig circulair kunnen werken, wat betekent dat hergebruik van materialen en onderdelen de norm wordt. Het Duivelseiland speelt hierin een sleutelrol, en Van der Wees is als watertransport-specialist en naaste buur, bij uitstek geschikt om deze ambitie te ondersteunen.

 

Efficiënter

Naast de logistieke voordelen biedt de samenwerking met Van der Wees ook een strategisch voordeel voor aannemers. Door gebruik te maken van hun expertise en infrastructuur kunnen projecten efficiënter worden uitgevoerd, met minder afhankelijkheid van wegtransport en een lagere milieubelasting.

 

Toekomstgerichte aanpak

Met de herinrichting van het Duivelseiland wordt niet alleen een circulaire werf gerealiseerd, maar ook een duurzame toekomst voor de infrastructuur in Nederland. De strategische ligging, gecombineerd met de expertise van Koninklijke Van der Wees Transporten, biedt aannemers een unieke kans om bij te dragen aan innovatieve en duurzame bouwoplossingen.

 

Het Duivelseiland bij Dordrecht wordt een belangrijke hub voor de opslag en renovatie van brugonderdelen.

 

Krachten bundelen

Koninklijke Van der Wees nodigt alle betrokken partijen uit om samen te werken aan een efficiëntere en milieuvriendelijke aanpak van brugtransporten en renovaties. Door krachten te bundelen, kunnen we de infrastructuur van Nederland toekomstbestendig maken, met oog voor duurzaamheid en logistieke optimalisatie.

 

118 jaar vakmanschap in bijzonder transport

Koninklijke Van der Wees uit Dordrecht staat al 118 jaar synoniem voor vakmanschap in bijzonder maritiem transport. Het bedrijf is specialist in het vervoer over water van alles wat te zwaar en te volumineus is. Naast reguliere sleepdiensten voor de baggerindustrie of offshore variëren projecten van het transport van superjachten tot het plaatsen van sluisdeuren en van het transport van brugdelen tot een bijzondere reis van een duikboot uit het maritieme erfgoed. Verder worden in toenemende mate kust- en kanaalwerken verzorgd, zoals transport en bewerking van damwanden en remmingwerken.

 

One-stop dienstverlener

Voor al het transport dat niet over de weg of met conventionele schepen vervoerd kan worden vanwege gewicht of afmetingen biedt Koninklijke Van der Wees een adequate oplossing. Het bedrijf is one-stop dienstverlener op het gebied van water- en wegtransport, logistiek en op- en overslag. De locatie in Dordrecht is strategisch gelegen tussen Rotterdam, Moerdijk en Antwerpen.

 

Divisies

Naast de divisie Watertransport wordt de Koninklijke Van der Wees Groep gevormd door de divisies Wegtransport en Logistiek. Er is veel synergie tussen deze diensten. De klant wordt van A tot Z ontzorgd. Zo is in de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in nieuwe schepen, kranen en reachstackers. De onderneming beschikt in Dordrecht over een multipurpose terminal van 90.000 vierkante meter, inclusief acht geconditioneerde opslagloodsen. De kade is geschikt voor schepen tot 5.5 meter diepgang.

 

Schipholbrug A9.

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op