Trimodal 30 jaar cargadoor van het spoor

CEO Don van Riel van Trimodal en zilveren jubilaris Bea Schoenmakers.

 

Trimodal Europe is in 30 jaar uitgegroeid tot een intermodale operator die staat voor de meest efficiënte transportoplossingen. De onderneming uit Hoogvliet, onder de rook van Rotterdam, is gespecialiseerd in conventioneel transport per trein van gassen en vloeistoffen en intermodaal spoorvervoer. Zowel via het spoor als over het water en (indien niet anders mogelijk) over de weg. Bea Schoenmakers, manager conventioneel transport en HR manager, werd onlangs vanwege haar zilveren jubileum gefêteerd met een feestelijke receptie bij restaurant La Cocotte.

 

Medewerkers en zakenrelaties hadden tot het laatst toe de bijeenkomst, op een paar honderd meter afstand van Trimodal, geheim gehouden. Het sfeervolle evenement was voor Bea dan ook een grote verrassing.

 

Wagenladingverkeer

Ze is bij het bedrijf uitgegroeid tot specialist op het gebied van conventioneel spoorvervoer. Conventioneel goederenvervoer betreft met name ‘wagenladingverkeer’. Dit is voor bedrijven die minder dan complete treinladingen willen vervoeren. Zij kunnen via hun eigen spooraansluiting of een openbare spooraansluiting in de buurt, één of meerdere wagons versturen via een groot Europees netwerk van rangeerterreinen.

 

Chemische bedrijven

Trimodal Europe werkt voor een aantal chemische bedrijven. ,,We vervoeren voor hen chemische vloeistoffen in ketelwagons. Onze klantgerichte aanpak zorgt ervoor dat we al jarenlang voor diverse bedrijven succesvol deze ladingen mogen verzorgen. Zodra de klant meldt dat er een opdracht is tot vervoer, nemen wij vanaf dat moment alles compleet uit handen, zodat uiteindelijk het verkochte product op tijd wordt geleverd bij de eindontvanger”, aldus Bea Schoenmakers.

 

Terugblik

Managing-director Don van Riel van Trimodal roemde Bea via een terugblik naar het prille begin. ,,Trimodal (opgericht op 15-11-1995) opereerde de eerste maanden vanaf een zolderkamer, maar in 1996 verhuisden we naar een kantoor met een luxe uitstraling in Dordrecht, een voormalige suikerraffinaderij. In 1999 haalden we een intermodaal contract van TCU Bremen binnen betreffende de afhandeling van intermodale lading vanaf Rotterdam en Antwerpen naar Oostenrijk en Zwitserland.

 

 

Allrounder

,,We waren op zoek naar een administratieve allrounder. Op donderdag 20 januari 2000 hadden we samen met Cor van der Kooij ( je voormalige baas bij IFF en op dat moment administratief medewerker bij Trimodal) een fijn gesprek. We kenden elkaar al jaren uit je vorige werkrelatie bij IFF. Daar was je destijds secretaresse/administratief medewerker, was altijd behulpzaam en wist van aanpakken. Een dag later ben je al aan de slag gegaan bij Trimodal. Je begon meteen met bellen en faxen van wagonlijsten, vrachtbrieven of zoals ze het zo mooi zeiden in het intermodale transport, ‘bulletin de remise’.”

 

Goede keuze

Van Riel vervolgde zijn toespraak bij La Cocotte door te zeggen dat haar aanstelling 25 jaar geleden een hele goede keuze is geweest. ,,Niet alleen voor mij, voor Trimodal Europe BV en de collega’s maar zeker ook voor de mensen, die hier als klant, leverancier of andere relatie aanwezig zijn.”

 

Verhuizing

Het huurcontract in Dordrecht liep af. Het pand was mooi en de locatie fantastisch, maar het ontmoedigingsparkeerbeleid van de gemeente Dordrecht zorgde ervoor dat Trimodal in september 2001 verhuisde naar de Hoefsmidstraat 41 in Hoogvliet, ging Van Riel verder in zijn speech.

 

Praktisch

,,Elke twee uur moest je in Dordrecht vijftig cent in de meter stoppen en was je te laat dan had je gelijk een parkeerboete te pakken. Daarnaast was de verhuizing naar Hoogvliet ook praktischer, mede vanwege de vrachtbrieven bij kantoren van NS/DB in de Botlek of op Pernis.”

 

Klantgerichtheid

De CEO van Trimodal looft de betrokkenheid bij Trimodal en 100 procent klantgerichtheid’ van Bea Schoenmakers. ,,Logistieke uitdagingen los je tot in detail op. Je vecht samen met de leveranciers voor de klanten. In de loop der jaren groeide je uit tot de manager van de conventionele afdeling (ketelwagons, spoor goederentransporten).”

 

Afspraak = afspraak

,,Je verdiepte je tevens in personeelszaken (HR) en afspraak = afspraak hoeft bij jou niet in een contract te worden vastgelegd. Je bent een vrouw van je woord en je verwacht dat de partij waarmee je de afspraak maakt zich ook aan die afspraak houdt.”

 

 

Dankbaar

Van Riel is dankbaar dat Bea Schoenmakers na 25 jaar nog steeds voor Trimodal Europe BV werkt. ,,Als blijk van waardering zijn deze mensen uitgenodigd op deze mooie locatie om dit zilveren jubileum te vieren. Tevens wil ik je namens Trimodal een verzorgde minicruise voor 2 personen met een extra hotelovernachting in Hull of York (UK) aanbieden.”

 

Roeping

Voor ondernemer Don van Riel is duurzaam goederenvervoer echt een roeping. De modal shift (de verschuiving van transport over de weg naar het water en het spoor) is de toekomst. Minder vrachtverkeer op de weg zorgt voor minder congestie en is milieuvriendelijker. Dat is koren op de molen van de intermodale operator.

 

Schonere planeet

,,Minder uitstoot van CO2 en fijn- en stikstof moet leiden tot een schonere planeet. De vele zware vrachtwagens zorgen ook voor de nodige vertraging en maken de wegen kapot”, aldus Van Riel. De managing-director van Trimodal is tevens bestuurder bij diverse nationale en Europese verenigingen, vooral spoorgerelateerd.

 

Achterstallig onderhoud

Vanwege achterstallig onderhoud komen er diverse werkzaamheden aan bruggen en tunnels, waardoor de problemen op de wegen alleen maar groter worden. ,,Dat hebben we bijvoorbeeld gezien met de Haringvlietbrug. Er komt in de periode 2025-2028 ook nog groot onderhoud en renovatie aan de Spijkenisserbrug en Van Brienenoordbrug. Daar gaan dagelijks 230.000 voertuigen overheen”, vervolgt de CEO van Trimodal.

 

Efficiënte transportoplossingen

Trimodal is gespecialiseerd in conventioneel transport per trein van gassen en vloeistoffen en intermodaal spoorvervoer (containers). De onderneming is uitgegroeid tot een intermodale operator die staat voor de meest efficiënte transportoplossingen. Zowel via het spoor als over het water en (indien niet anders mogelijk) over de weg.

 

Regie

De kracht van Trimodal is dat de klant van A tot Z ontzorgd wordt. Het bedrijf uit Hoogvliet handelt namens derden complete treinen af als agent. De ‘cargadoor van het spoor’ heeft de regie in handen op het gebied van wagonmanagement, checken van de lading, opmaken van documenten en tracking & tracing.

 

Sfeervolle receptie bij La Cocotte in Hoogvliet ter ere van de jubilaris.

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op