Droogdok 5 van EDR Shipyard compleet gerenoveerd

Droogdok 5 van EDR Antwerp Shipyard, het op één na grootste droogdok in Port of Antwerp-Bruges, heeft onlangs het eerste schip verwelkomd na een bijna twee jaar durende renovatie. Het droogdok is 265 meter lang, 39 meter breed en heeft een diepte van 8 meter.

 

 

De renovatie van Droogdok 5 behelst de reparatie van de beton- en staalconstructie en een volledige vernieuwing van de elektromechanische installaties, kranen en dokdeur. De renovatiewerken werden uitgevoerd via een joint venture van waterbouwer HYE NV en Equans.

 

Droogdokken

Droogdokken zijn bedoeld voor het op het droge leggen van schepen, om onderhouds- ombouw en reparatiewerkzaamheden te kunnen uitvoeren. Grote schepen worden zelfs vaak in een droogdok gebouwd, omdat dit na het afwerken van het schip eenvoudig onder water gezet kan worden zodat het schip gaat drijven en weg kan varen.

 

Het nieuwe hoofdkantoor van EDR.

 

Track record

EDR Antwerp Shipyard is de grootste scheepswerf van België, strategisch gelegen in het hart van Europa. Het bedrijf heeft een prima track record als betrouwbare Europese scheepswerf. Er is dan ook grote vraag vanuit heel Europa naar capaciteit voor dokwerk bij EDR, met name op het gebied van reparaties. De werf telt ongeveer 180 vaste werknemers en 350 subcontractors van verschillende nationaliteiten. EDR Antwerp Shipyard heeft onlangs een imposant nieuw hoofdkantoor betrokken.

 

Tunnels

Droogdok 5 bestaat uit vier ondergrondse verdiepingen en diverse tunnels. In deze tunnels werden in het kader van de renovatie OBO-kabelladders geïnstalleerd om de kabels en leidingen veilig en betrouwbaar door de tunnels te dragen. Kabelladders, wand- en steunconsoles en schroefverbinders werden in roestvrijstalen uitvoering geleverd.

 

Het eerste schip in het gerenoveerde Dok 5 werd op 28 juni verwelkomd.

 

Roestvrij staal

Roestvrij staal is corrosiebestendig, roest niet en is ook bestand tegen extreme weersomstandigheden en omgevingsinvloeden zoals zout water. Een bijzondere uitdaging was de planning van de stroomvoorziening in de nauwe tunnels. Dankzij de BIM-modellen (Building Information Modelling) kon dit vooraf worden uitgevoerd. De nieuwe infrastructuur in droogdok 5 wordt aangedreven door frequentie gestuurde motoren om de piekbelasting op het elektriciteitsnet te verminderen.

 

Complete refits

Het bedrijf dat eind jaren 90 werd opgericht als Engine Deck Repair NV, is uitgegroeid van een kleine werkplaats tot een scheepswerf die ook de meest uitdagende reparatie- en verbouwingswerkzaamheden aan kan. De activiteiten variëren van eenvoudig onderhoud tot complete refits.

 

Energiezuinig

Op heel de werf wordt ledverlichting geïnstalleerd om energieverbruik te verminderen. Ook worden walstroomfaciliteiten onderzocht en opgestart. Verder worden de dokken uitgerust met nieuwe waterzuiveringssystemen en wordt een huishoudelijke afvalinstallatie gebouwd.

 

Centrum haven Antwerpen

EDR Antwerp Shipyard heeft in 2015 het nieuwe hoofdkwartier gebaseerd op de vroegere concessie van Mercantile (kaai 403B). In dat jaar nam EDR het volledige eigendom en beheer over van de werf aan kaai 403 in het centrum van de haven van Antwerpen. Sindsdien is er fors geïnvesteerd in droogdokken, kranen en werkplaatsen.

 

Linkeroever

EDR beschikt in totaal over vier dokken, variërend van 192 tot 312 meter lengte. Het bedrijf heeft ook nog een filiaal op Linkeroever. Dat is er hoofdzakelijk op gericht om reparaties uit te voeren op de linkeroever in de haven van Antwerpen. Aldaar is ook de powerpackafdeling gesitueerd.

 

 

Vacatures

Schepen komen uit heel Europa naar EDR om daar te dokken. Met het oog op toekomstige invulling van vacatures staat EDR open voor alle scholen om rondleidingen te faciliteren. Het organiseren van jobdagen en rondleidingen voor het onderwijs hebben een positief effect op spontane sollicitaties.

 

Robotica

EDR Antwerp Shipyard is steeds op zoek naar nieuwe innovatieve toepassingen om werken in de droogdokken en aan boord uit te voeren. Het werken met robotica is daar een onderdeel van. Nu al wordt gewerkt met semi-automatische robotten om schepen schoon te spuiten met hoge druk. Ook wordt onderzocht om schepen te coaten met magnetische robots die op de zijde van het schip verticaal heen en weer rijden. Laatst werden schepen met elektrostatische toepassingen geschilderd om overspray en verfverbruik te verminderen.

 

Technische katalysator

EDR Antwerp Shipyard heeft als doel een technische katalysator te zijn in de haven van Antwerpen-Brugge. Door de sterk verhoogde activiteiten en bezettingsgraad van de scheepswerf, worden in toenemende mate internationale klanten en technische leveranciers aangetrokken. Deze klanten kwamen initieel niet naar deze haven, maar zoeken nu lading om naar Antwerpen te komen en daarna reparatie en onderhoud bij EDR Antwerp Shipyard uit te voeren.

 

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op