Portaal van Vlaanderen verbindt in North Sea Port

Het Portaal van Vlaanderen heeft als maritiem informatiecentrum in de Kanaalzone Gent-Terneuzen alles in huis over de troeven van havengebied North Sea Port, de drie sluizen, de bouw van de Nieuwe Sluis en de bedrijvigheid rond het Kanaal Gent-Terneuzen.

 

 

Het Portaal van Vlaanderen – gevestigd op de benedenverdieping van appartementencomplex De Sluiswachter in Terneuzen – is al ruim drie decennia hét haveninformatiecentrum over alles wat met scheepvaart, sluizen, havens en de Kanaalzone Gent-Terneuzen te maken heeft. De stichting heeft als doel om de publieke interesse voor de maritieme bedrijvigheid in en om het grondgebied van Terneuzen te bevorderen. Sinds 2017 is het Portaal van Vlaanderen ook informatiecentrum voor de bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen.

 

Bredere maritieme oriëntatie

Het Portaal is van origine vooral gericht op de haven van Terneuzen en het Sluizencomplex (de waterstaatkundige werken). Tegelijkertijd is er een bredere maritieme oriëntatie: Terneuzen als maritieme stad, Het Kanaal van Gent naar Terneuzen, de relatie met Vlissingen en de Westerschelde.

 

 

Samenwerking

Het Portaal heeft zich ontwikkeld tot verbinder van haven, stad, ondernemers, burgers en toeristen. Het zorgt voor een verdere verbinding met de stad Terneuzen, waarbij ook de samenwerking met City Marketing Terneuzen wordt geoptimaliseerd. De gemeente Terneuzen, North Sea Port, Nieuwe Sluis Terneuzen en Multraship zijn de dragers van Het Portaal. Daarnaast is er ook een grote groep van kleinere sponsoren die Het Portaal een warm hart toedraagt.

 

Nieuwe Sluis

Het Portaal vertelt al 33 jaar over het reilen en zeilen van de havens en de scheepvaart en de speciale expositie over de Nieuwe Sluis wordt continu ge-update. Tijdens een bezoek aan de expositie in het Portaal van Vlaanderen wordt havengebied North Sea Port ervaren. De expositie laat het hedendaagse havengebied zien tijdens een bijzondere augmented reality ervaring.

 

Maquette

Op een maquette, op een halve meter hoogte, is het hele havengebied in reliëf uitgesneden. De bezoeker kan enkele ipads op de maquette richten waarop informatie tevoorschijn komt: de grenzen van het havengebied, de Westerschelde en het Kanaal Gent-Terneuzen, de havens/dokken, wegen, spoorlijnen, natuur- en buffergebieden, bedrijventerreinen, windmolens, namen van de steden en gemeenten in en rond het havengebied.

 

Inkijk havengebied

In filmpjes wordt er uitleg gegeven over het binnenkomen van schepen en het lossen, het opslaan, het opnieuw laden en het verder vervoeren van goederen. Zo ziet men bedrijven, schepen en haveninfrastructuur. Het biedt unieke inkijk in het havengebied waar je als bezoeker nooit mag of kan komen.

 

Videowall

De videowall toont op geluiden uit de haven langzaam voortschrijdende beelden, die de bezoeker de haven intrekken. Op de beelden worden tal van feiten en cijfers getoond: North Sea Port als logistiek knooppunt centraal in Europa en als multimodale haven die ontsloten wordt via binnenvaart, spoor, weg en pijpleiding. Over de plaats van de haven in de Europese top 10, cijfers over oppervlakte en grootte van het gebied en de toegevoegde waarde. En, de belangrijkste handelspartners, de verschillende soorten goederen en activiteiten en 1.000 hectare ruimte om te ontwikkelen.

 

Bezoekers Portaal van Vlaanderen krijgen uitleg van een gids tijdens een maritieme wandeling.

 

Gent

Het informatiecentrum zet in toenemende mate ook in op de regio Gent. Met de komst van de Nieuwe Sluis kunnen grotere zeeschepen tot aan de haven van Gent varen. Ook neemt de capaciteit voor de binnenvaart toe, waardoor de wachttijd voor de schepen zal afnemen.

 

Toeristisch informatiepunt

De focus van Het Portaal ligt van oorsprong op de schepen en de haveninfrastructuur. Later is daar ook de stad bij gekomen. Het toeristisch informatiepunt van de gemeente Terneuzen is ook in Het Portaal van Vlaanderen gehuisvest. Het toeristisch informatiepunt en het Portaal zijn complementair aan elkaar.

 

Bezoekerstrein

Het Portaal organiseert al geruime tijd maritieme fiets- en wandelroutes, rondleidingen over het sluizencomplex, rondritten met de bezoekerstrein en rondvaarten over het Kanaal Gent-Terneuzen. Het Portaal is één van de grootste toeristische trekpleisters in de regio waarvoor iedere dag 50 vrijwilligers actief zijn.

 

Bezoekers Portaal van Vlaanderen tijdens rondvaart met gids.

 

Arrangementen

Er zijn diverse arrangementen op maat voor zowel burgers als bedrijven. Het Portaal voorziet ook in een uitgebreide keuken en een mooie vergaderruimte bij het water. Speciaal voor het organiseren van zakelijke bijeenkomsten beschikt het Portaal over een film/vergaderzaal met een groot presentatiescherm en een gloednieuwe geluidsinstallatie.

 

Bedrijven

Het Portaal is een locatie die net even anders is dan gebruikelijk. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld eerst een brainstormsessie in Het Portaal houden om vervolgens met een boot naar de sluizen te varen om lekker uit te waaien. Bij terugkomst in Het Portaal wacht een heerlijke maaltijd. Goed voor de teambuilding.

 

Loods

Waarom zijn de sluizen zo belangrijk? Hoe zit het met de veiligheid in de haven? Wat is de rol van een havenmeester of van een loods? Hoe werkt een sluis? Bij een bezoek aan het Portaal van Vlaanderen krijgt men antwoord op dergelijke vragen.

 

 

Virtuele tour

Ook het maken van een virtuele tour is mogelijk bij het Portaal van Vlaanderen. Zo kun je ook vanaf thuis vanuit je luie stoel het Portaal van Vlaanderen beleven. Werp een blik op het sluizencomplex, geniet van de dronebeelden, ontdek hoe een sluis werkt en laat je bijpraten over de Nieuwe Sluis. Met een paar muisklikken loods je jezelf door een bijzondere maritieme wereld.

 

Sluizencomplex

De expositie in Het Portaal geeft informatie over onder meer het dynamische sluizencomplex, de scheepvaart en het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Daarnaast is er volop aandacht voor de ontwikkelingen van de bouw van de Nieuwe Sluis. Het sluizencomplex is een cruciaal onderdeel van de corridor Rotterdam-Parijs. Met de komst van de Nieuwe Sluis én de toekomstige vaarwegverbinding Canal Seine-Nord Europe kunnen ook schepen van grotere klasse naar Parijs varen.

 

Sassevaart

De bouw van de Nieuwe Sluis is eind 2017 begonnen. Het enorme project wordt gebouwd door aannemerscombinatie Sassevaart (een consortium van BAM, DEME en Van Laere) in opdracht van de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie (VNSC). Naar verwachting zal eind dit jaar het eerste schip door de hoogwaardige Nieuwe Sluis varen. Deze sluis zal energieneutraal opereren, met lage onderhoudskosten.

 

 

Economisch belang

De Nieuwe Sluis is net als de Kieldrechtsluis in de haven van Antwerpen, de Panamasluizen en de Zeesluis IJmuiden een van de grootste sluizen ter wereld. De havengebieden Gent en Terneuzen zijn van groot economisch belang. Het sluizencomplex in Terneuzen vormt de toegang tot de havens gelegen aan het Kanaal Gent-Terneuzen.

 

Goederenoverslag North Sea Port

De goederenoverslag via zeevaart in North Sea Port nam in het eerste kwartaal van dit jaar met 3,2% af in vergelijking met dezelfde periode in 2023. De daling laat zich vooral bij de overslag van de droge bulk zien. Bij de overslag via binnenvaart is er wel groei. Gedurende de eerste drie maanden van dit jaar boekten de bedrijven in North Sea Port een goederenoverslag via zeevaart van 16,4 miljoen ton. Dat is 500.000 ton minder dan in dezelfde periode in 2023 (-3,2%).

 

Droge bulk

De overslag van droge bulk daalde met 6,4% af (-0,6 miljoen ton), onder meer bij de oliehoudende zaden, ijzererts en schroot. Mineralen en meststoffen namen wel toe. De jaren 2022 en 2023 stonden echter voor sterke droge bulkcijfers omwille van onder andere het opbouwen van buffers als gevolg van de Oekraïne-oorlog. Deze ‘bufferdrang’ is gaan liggen, de volumes zitten opnieuw op het niveau van voor corona.

 

Vloeibare bulk

Bij de vloeibare bulk is wel een kentering te noteren: een bescheiden groei van 2,8% (+ 0,1 miljoen ton) bij onder meer chemische producten en kunstmest. De containeroverslag neemt met 26,3% af. In absolute cijfers gaat het slechts om een verschil van 0,1 miljoen ton (-18.000 TEU).

De overslag van stukgoed blijft op hetzelfde niveau (+1,6% of + 40.000 ton). Vanwege de EU-sancties nam de handel met Rusland in 2023 met -42% verder af. In het eerste kwartaal van 2024 is deze handel met nog eens 18% gedaald.

 

Groei binnenvaart

Bij de goederenoverslag via de binnenvaart is er gedurende het eerste kwartaal van 2024 wél een groei vast te stellen: +3,9% (+0,6 miljoen ton), wat een totaal van 15,9 miljoen ton geeft. De stijging is bij de vloeibare bulk te zien (+8,3%, +0,6 miljoen ton). De droge bulk blijft nagenoeg gelijk (-1,1%, -0,1 miljoen ton).

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op