Gisteren is een afvaardiging van het Europees Parlement en de Tweede Kamer op uitnodiging van Transport en Logistiek Nederland (TLN) afgereisd naar Calais. Doel van het bezoek was om de Nederlandse politici met eigen ogen te laten zien hoe schrijnend en onwerkbaar de situatie in Calais is. Aan de ene kant uiteraard voor de immigranten die bivakkeren in en om Calais, maar aan de andere kant ook om te laten zien met wat voor onhoudbare situatie chauffeurs die via Calais naar Groot-Brittannië rijden worden geconfronteerd. De politici hebben een bezoek gebracht aan Eurotunnel, de UK Border Force en hebben tevens kunnen aanschouwen onder welke omstandigheden de immigranten leven in de duinen nabij de haven van Calais. Naar aanleiding van het bezoek zijn er inmiddels al verschillende parlementaire vragen gesteld.
Problemen Calais nemen snel toe
Al maanden nemen de problemen in Calais toe. Eurotunnel gaf tijdens het werkbezoek aan dat sinds november 2014 het aantal immigranten bij Calais is toegenomen van 600 tot naar schatting 5000. Elke dag komen daar op dit moment circa 100 immigranten bij die (tijdelijk) bivakkeren in Calais. Zij ondernemen vervolgens continu pogingen – vaak door zich in vrachtauto’s te verschuilen – om de oversteek naar Groot-Brittannië te maken. De snelle toename heeft Eurotunnel inmiddels al aangezet om de veiligheidsmaatregelen wederom te intensiveren. Zo wordt op dit moment gewerkt aan een hek van circa 4 meter hoog en 12 kilometer lang langs de weg naar Eurotunnel, om te voorkomen dat immigranten vrachtauto’s bespringen als er files ontstaan. Ook is de beveiligde parkeercapaciteit voor vrachtauto’s op het terrein van Eurotunnel sterk toegenomen en is de afhandelingscapaciteit van het aantal vrachtauto’s sterk vergroot.
Bedrijfsleven neemt verantwoordelijkheid
Eurotunnel als logistieke dienstverlener, maar ook veel individuele transportbedrijven nemen veel noodzakelijke preventieve maatregelen. Maar de grootte van het probleem neemt in zo’n tempo toe dat volledige veiligheid niet gegarandeerd kan worden. Immigranten blijven continu manieren vinden om of op het terrein van Eurotunnel te komen of om zich in vrachtauto’s te verschuilen.
Oplossing bij (Brusselse) politiek
TLN is van mening dat het bedrijfsleven nog zo veel maatregelen kan nemen, maar dat een oplossing – of in ieder geval een verlichting – van de problemen alleen gerealiseerd kan worden door politieke actie. De politici hebben ook met eigen ogen kunnen zien hoe bijvoorbeeld de Franse overheid de aanwezigheid van de vele immigranten tolereert. Maar gezien het toenemende aantal immigranten is deze situatie echt onhoudbaar. TLN is van mening dat tegen grote aantallen mensen geen enkel hekwerk toereikend is. Tevens lijkt een ontwikkeling op gang te komen dat immigranten andere havens gaan gebruiken om naar Groot-Brittannië te komen. TLN voorzitter Arthur van Dijk: “het is echt dweilen met de kraan open zo langzamerhand. Wat moet er nog gebeuren voordat de problemen echt serieus worden genomen door vooral ook Brussel. Brussel moet de lead pakken bij de aanpak van deze humanitaire, maar zeker ook economische crisis.”
Nederlandse politici ondernemen actie
Naar aanleiding van het bezoek aan Calais hebben verschillende Tweede Kamerleden wederom vragen gesteld aan het Nederlandse kabinet. Vragen die niet alleen handelen over het – in hun ogen – falende EU immigratiebeleid, maar ook over dat de crisis in Calais een economische crisis is met zeer veel schade voor het Nederlandse bedrijfsleven en met name de Nederlandse transportsector.