De Franse regering moet er voor zorgen dat vrachtauto’s die in Calais aankomen alleen stilstaan in daarvoor bedoelde veiligheidszones. Als er voor deze beveiligde parkeerterreinen toch files ontstaan, moeten ondernemers extra beveiliging kunnen oproepen. Dit schrijft verladersorganisatie EVO vandaag in een brandbrief aan de Franse regering.
EVO schreef de brief samen met haar Belgische en Franse zusterorganisaties aan de Franse minister van Binnenlandse Zaken, die verantwoordelijk is voor de veiligheid in Calais.
Rijden
EVO, belangenbehartiger van 15.000 handels- en productiebedrijven, denkt dat deze maatregelen de traumatische ervaringen voor vrachtautochauffeurs en de financiële schade voor bedrijven zoveel mogelijk kunnen beperken. Als vrachtauto’s blijven rijden, verkleint dit volgens de organisatie zoveel mogelijk de kans op verstekelingen. Als chauffeurs toch stil komen te staan voor beveiligde parkeerterreinen, moeten er sneller politiebeveiliging zijn. Om dit te regelen moeten volgens EVO de haven van Calais, de Eurotunnel en de Franse overheid beter samenwerken.
Schade
Volgens EVO zijn de problemen in Calais voelbaar tot in de fabriekshal in Nederland. Handelaren en producenten leiden op dagen met grote vertragingen zo’n 500.000 euro schade per dag. Vooral omdat hun goederenstroom vertraagt of de Britten producten afkeuren als er verstekelingen in de laadruimte zitten. Ook leggen bedrijven soms noodgedwongen hun productieproces stil omdat deelonderdelen te laat arriveren. Leden van EVO die hun eigen producten vervoeren, hebben ook nog eens veel schade aan vrachtauto’s.