Shipfit: uniek roersysteem voor de binnenvaart

Hoewel het de laatste tijd is meegevallen, zijn er door de klimaatverandering normaal gesproken veel langere periodes van regen en droogte. Daar is de scheepvaart echter niet op ingesteld. Er zullen dus aanpassingen moeten worden verricht ter compensatie van de steeds lagere waterstanden in de rivieren. Wat zijn de opties, de mogelijkheden, de innovaties? Scheepsreparatiebedrijf Shipfit BV uit Terneuzen heeft een nieuw dubbelwerkend roersysteem ontwikkeld voor de binnenvaart, waarmee een effectief hulpmiddel wordt geboden voor het varen in laag water.

 

 

Vanwege het unieke roersysteem voor de binnenvaart heeft Shipfit samen met partners Scheepvaart Bouwman uit Kapelle en Maritiem Research Instituut Nederland (MARIN) uit Wageningen subsidie ontvangen voor een project via de Zeeland in Stroomversnelling-regeling.

 

MARIN

Het doel van dit project is de demonstratie van een innovatief roersysteem in het bassin van MARIN en in de praktijk op een binnenvaartschip. Bij het onderzoeksinstituut in Wageningen zijn diverse sleeptesten gedaan, via een model van een binnenvaartschip met de roeren van Shipfit eronder. Die testen zijn prima uitgepakt. In het najaar vinden de praktijktesten plaats op de Motor sleepboot Harmonie.

 

Besparing brandstof

Bij de subsidietoekenning roemde Gedeputeerde Staten van de Provincie Zeeland onder andere het feit dat met het nieuwe roersysteem een brandstofbesparing van tien procent kan worden gerealiseerd. ,,Bovendien verbetert het nieuwe systeem manoeuvreren bij laagwaterstanden aanzienlijk. Hierdoor wordt de binnenvaart dus minder kwetsbaar voor laagwaterperiodes en blijft het een aantrekkelijke vervoersoptie ten opzichte van het meer milieubelastende vervoer met vrachtwagens”, aldus GS.

 

In het najaar vinden de praktijktesten van het nieuwe roersysteem plaats op de
motorsleepboot Harmonie.

 

Efficiëntie

Het dagelijks bestuur van de Provincie Zeeland wijst ook op de efficiencyslag met het nieuwe roersysteem. ,,Door de verbeterde stuureigenschappen wordt de manoeuvreertijd met zo’n 25 procent verkort. Daardoor kan het nieuwe roersysteem bijdragen aan de efficiëntie van logistieke ketens in North Sea Port en andere havens.”

 

Altijd bestuurbaar

Het nieuwe roerwerk kan de stuwkracht van de schroef alle kanten op sturen, zodat het schip in alle vaarrichtingen zowel vooruit als achteruit bestuurbaar is. Of een schipper hard of zacht vaart, of het schip al dan niet geladen is: er is altijd een goed werkende achteruit.

 

Dubbelwerkend

,,Ons dubbelwerkend systeem maakt het mogelijk om achteruit te varen, terwijl de schroef in vooruit blijft draaien. De behaalde stuwkracht in achterwaartse richting is ongeveer de helft van de voorwaartse stuwkracht. Met ons nieuwe roersysteem kun je altijd met de schroef vooruit blijven draaien. De stuwkracht blijft altijd bestaan en kan 360 graden gedraaid worden en zo het schip in alle omstandigheden bestuurbaar houden. Ons systeem kan zowel op nieuwe als bestaande schepen worden ingebouwd”, aldus ondernemer Dirk Waaijenberg van Shipfit BV.

 

Schadeherstel

Shipfit is gespecialiseerd in onderhoud en allerlei reparaties aan schepen, variërend van roerwerken en pompen tot het inbouwen van een nieuwe motor en schadeherstel boven water. Opdrachtgevers zijn binnenvaartschippers en rederijen uit heel Europa.

 

www.shipfit.nl

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op