Flexibiliteit en duurzaamheid, pijlers Bridges2000

Natuurlijk staan de wensen van de klant bij de mensen van Bridges2000 voorop. Maar voor Hendrik van der Ham en Bart Wehman, respectievelijk ‘founder & head of operations’ en ‘salesdirector’, is het steeds weer de uitdaging om bij het oplossen van de vraag van een klant deze met het aanbieden van de juiste oplossing nog gelukkiger te maken dan hij of zij zelf had bedacht.

 

Sleutelbegrippen daarbij zijn flexibiliteit en duurzaamheid. Want, verzekert Van der Ham, de winning van aluminium uit het bauxieterts mag dan veel elektrische stroom kosten, daarna is het in gebruik voor constructies veel duurzamer dan bijvoorbeeld staal. De levensduur van de aluminium constructies van Bridges2000 haalt makkelijk 25 jaar en meer. Anders dan staal hoeft aluminium niet om de paar jaar tegen roest te worden behandeld en vergt het dus geen coating, die niet zo goed is voor het milieu. Bovendien is bij Bridges2000 alles gericht op hergebruik. De bruggen en gangways van Bridges2000 worden in beginsel alleen verhuurd en elke keer weer opnieuw gebruikt en aangepast aan de nieuwe klantvraag. Maar wanneer een klant dat wenst is ook aankoop mogelijk met terugkoopgarantie.

 

Viertal markten

,,We verhuren alles wat we hebben. Dat is ons concept. En we kunnen veel,” zegt Wehman aan de hand van een videopresentatie die hij deze journalist laat zien. Bridges2000 richt zich met zijn bruggen en gangways op een viertal markten: civiele en maritieme doeleinden, offshore-industrie en evenementen. Met name voor dat laatste, maar daar waar geen passende kade is, kan Bridges2000 ook eigen pontons en fenders (stootkussens voor de maritieme industrie) leveren.

 

Op afroep levert Bridges2000 gangways voor schepen zoals op bijgaande foto een groot kraanschip.

 

Civiele markt

Voor de civiele markt moet met name worden gedacht aan het plaatsen van tijdelijke bruggen voor fietsers en voetgangers. Wat betreft de evenementen is Bridges2000 de vaste leverancier van het Rotterdamse paardensport spektakel CHIO waarvoor het jaarlijks in juni diverse bruggen levert.

 

Festival

Maar ook voor allerlei festivals wordt Bridges2000 ingeschakeld om bruggen, gangways en pontons te leveren of steigertorens en trappen te bouwen. Bridges2000 kan onder andere een van de grootste (tot 900 m2) light pontons van kunststof leveren maar heeft ook stalen pontons in de aanbieding voor bijvoorbeeld de reparatie van scheepsschroeven.

 

Op tijd plaatsen is cruciaal

De maritieme markt vraagt geregeld bruggen en gangways om passagiers en bemanningsleden van cruiseschepen in bijvoorbeeld Rotterdam en Antwerpen veilig aan de vaste wal te laten gaan. Op tijd plaatsen is hierbij cruciaal want een cruisemaatschappij wacht niet. In de offshore gaat het om bijvoorbeeld het leveren en plaatsen van gangways tussen schepen en platforms of de funderingen van windmolenturbines om onderhoud hieraan te kunnen plegen.

 

Hendrik van der Ham (links), oprichter en head of operations en salesdirector Bart Wehman van Bridges2000.

 

Veilig

Tal van grote scheepvaartmaatschappijen voor bijvoorbeeld doopplechtigheden en offshorebedrijven in de olie-en gasindustrie en tegenwoordig steeds vaker in installatie en onderhoud van windmolenparken voor onze kusten vertrouwen op de materialen van Bridges2000. De mannen uit Zevenbergen zorgen ervoor dat onderhoudstechnici altijd veilig vanaf schepen en jack ups naar platforms kunnen overstappen om hun werk te verrichten. ,,We hebben hiervoor een brug ontwikkeld die op verschillende afstanden kan worden ingezet, specifiek te gebruiken voor jack-up barges. De brug schuift mechanisch in elkaar en we kunnen nu tot 60 meter overbruggen,” legt Van der Ham uit; ,,We doen zoveel mogelijk mechanisch. Dat is eenvoudig en biedt de meest robuuste oplossingen.”

 

Gestoeld op brede ervaring

Wehman: ,,We kijken wat de klant nodig heeft en hoe we dat het beste kunnen oplossen. Daarvoor hebben we een eigen benadering, gestoeld op een brede ervaring op basis waarvan we altijd de juiste oplossing kunnen bieden waar we de klant nog gelukkiger mee kunnen maken dan hij zelf had kunnen bedenken.’’ De mensen van Bridges2000 draaien er hun hand niet voor om als bijvoorbeeld bruggen of gangways over kades of hekwerken heen moeten worden geplaatst. ,,Als het er niet is, bedenken we het. Mensen gaan altijd veilig over onze bruggen en gangways,” verzekert Van der Ham.

 

Alles in eigen hand

Met momenteel zeventien mensen houdt Bridges2000 alles in eigen hand, van het engineeren, het bedenken van de oplossing, de materialen en constructies aanvoeren, het plaatsen tot het, na gebruik, veilig weer afbreken (demobiliseren in vaktermen), waarbij alles weer wordt gestald op de thuisbasis in Zevenbergen. ,,Vijftig procent van ons werk bestaat in feite uit logistiek, het organiseren van alles en mobiliseren,” zegt Van der Ham. En bij dat alles belooft Bridges2000 de grootst mogelijke flexibiliteit. ,,Desnoods kunnen we onze bruggen en gangways nog dezelfde dag op positie hebben. Als het moet werken we ’s nachts door,” zegt Wehman.

 

Flexibiliteit is onze kracht

,,We zijn een keer ’s-zondags om half zes gebeld voor de plaatsing van een gangway die nog diezelfde ochtend om elf uur bij de klant in Antwerpen kon worden geplaatst,” vertelt Van der Ham, en: ,,Die flexibiliteit is onze kracht. Alle specifieke onderdelen die we voor een klant nodig hebben maken we hier in eigen huis. Dat is onze kracht. Wij vinden dat tijdig leveren ook duurzaamheid oplevert. Zo proberen we ook langdurige relaties met onze klanten, een positie als preferred supplier, op te bouwen.”

 

Korte gangway voor verbinding schip en kade.

 

Circulariteit

Flexibiliteit geldt ook voor de leveringsvoorwaarden. Want hoewel alles erop is gericht alles te kunnen verhuren, kan een klant ook wel degelijk kopen. ,,Maar in het kader van de circulariteit geven we dan ook altijd een terugkoopgarantie,” zegt Van der Ham en; ,,Eigenlijk doen we dat al 25 jaar zo, sinds de oprichting van ons bedrijf. Dat heet nu sustainability. Ik had toen al een hekel aan dingen weggooien. Geleerd van de Indianen in Noord-Amerika. Die nemen ook alleen van de aarde wat ze nodig hebben om zo min mogelijk te vervuilen.”

 

Culturele antropologie

Hendrik van der Ham voer als schipperskind tijdens de vakanties van de schippersinternaten in Rotterdam en Dordrecht geregeld mee op het schip van zijn ouders: ,,Op mijn zevende was ik de ketelbinkie die de koffie rondbracht.” Hij deed de havo en vwo en wilde aanvankelijk psychologie, filosofie of culturele antropologie studeren. ,,Omdat niet alle drie kon heb ik het in de praktijk gedaan. Ik ben, al zeg ik het zelf, een oplossingsgerichte man.”

 

Drijvend duurzaam eiland

Ondertussen is Hendrik van der Ham druk bezig met wat twintig jaar geleden een ‘lucide droom’ was van een duurzaam drijvend eiland. Alles vanuit het idee dat ‘sustainable societies start with healthy bodies and minds,’ duurzame maatschappijen die beginnen met gezonde lijven en geesten. ,,Anders denken begint bij niet zomaar geld als eerste zetten maar onderhouden en conserveren waardoor hergebruik en behoud van omgeving en alle producten veel normaler wordt. Dan maak je ook betere keuzes en krijg je gezondere bedrijven, in plaats van zoals nu, waar het eerst gaat om geld verdienen en de kwaliteit van het leven op het tweede plan komt,” verduidelijkt Van der Ham.

 

Seventh

Acht jaar na zijn droom begon Van der Ham officieel met de Seventh Project Development BV, met als doel alle essentiële maatregelen te nemen om Seventh tot bloei te brengen. Vanuit zijn visie ‘The Other Way of Living’ moet Seventh als voorbeeld gaan dienen voor duurzame samenlevingen. Seventh zelf is het concept en de visie, terwijl Seventh Project Development het bedrijf is dat deze visie werkelijkheid maakt.

 

Reis naar een gezonder leven

Volgens de website seventh.nu leidt Seventh de weg in een transformatieve visie op leven, een reis naar een gezonder bestaan. Het duurzame drijvende eiland Seventh moet luxe, wellness en duurzaamheid verweven en avant-gardistische gezondheidsdiensten en wellnessbehandelingen bieden. ‘Bij Seventh ligt de nadruk evenzeer op preventie als op genezing, waardoor niet alleen individuele levens worden verbeterd, maar ook een bloeiende, gezondere samenleving in het algemeen wordt gecreëerd’. Van der Ham is nu op zoek naar ingenieurs, investeerders en ondernemers om het project tot wasdom te brengen.

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op