Mammoet werkt samen met Rietveld, specialist op het gebied van wagenparkbeheer en voertuig- en machineveiligheidssystemen, aan een gezamenlijk project om chauffeurs en weggebruikers te beschermen als mobiele kranen bewegen en manoeuvreren.
Het project combineert drie verschillende veiligheidstechnologieën en is in opdracht van Mammoet uitgevoerd om haar klanten te ondersteunen bij het voldoen aan strengere veiligheidsvoorschriften. Er worden momenteel tests uitgevoerd op een van de nieuwe Liebherr LTM 1070-4.2 70t mobiele kranen.
Volledig 360°-beeld
Het drielaagse systeem omvat het OmniVue 360°-camerasysteem van Rietveld. Met behulp van een combinatie van camera’s die op het chassis van de kraan zijn geïnstalleerd, genereert het real-time beelden van het voertuig. Dit geeft de chauffeur een volledig 360°-beeld van zowel binnen als buiten de cabine, zodat hij kan zien wat voetgangers en andere weggebruikers zien.
Sensoren
De tweede laag voegt een reeks sensoren toe die mensen en obstakels detecteren binnen een instelbare veiligheidsstraal rond de kraan. Wanneer de sensoren een potentieel gevaar detecteren, waarschuwt een akoestisch signaal de bestuurder. Een LED-waarschuwingspaneel geeft ook het gedeelte van de kraan weer waar de beweging werd gedetecteerd.
Visuele indicatie
De laatste laag, de ‘Halo’, tekent een lichte grens op de vloer rond de kraan, waardoor de mensen in de buurt een duidelijke visuele indicatie krijgen van de veilige zone eromheen. Dit is vooral belangrijk op locaties waar gehoorbescherming vereist is. De begrenzing kan handmatig worden in- en uitgeschakeld en is zo ingesteld dat deze automatisch wordt uitgeschakeld wanneer een bepaalde snelheid wordt bereikt.
Meer vertrouwen
,,Door deze drie systemen te combineren, zal Mammoet de veiligheid verbeteren, ongevallen en schade minimaliseren en kraanmachinisten meer vertrouwen geven om veiligere werkomgevingen te creëren. We zien dit als een uitgebreid systeem dat niet alleen de veiligheid van kranen zal verbeteren, maar ook de opleiding van operators in de toekomst. De eerste tests zijn veelbelovend”, aldus Ferdi Kivanc, projectcoördinator EMD bij Mammoet.
Uniek
,,Toen Mammoet ons benaderde met wat het wilde bereiken, waren we verheugd om onze expertise aan te bieden. Door samen te werken met de ingenieurs om de integratie van onze botsingspreventietechnologieën te testen, hebben we iets unieks gecreëerd op het gebied van kraanveiligheidsoplossingen. We kijken ernaar uit om het systeem verder te ontwikkelen”, zegt Frank Kanters, accountmanager bij Rietveld.
Elektrische hydraulische kraan
Mammoet heeft eind vorig jaar de eerste 50 tons elektrische hydraulische kraan aan haar vloot toegevoegd, de Liebherr LTC 1050-3.1E. Het hijsen is volledig elektrisch, waardoor er geen CO2-uitstoot is en ook binnen industriële omgevingen kan worden gewerkt.
Klimaatdoelstellingen
Ook de bouw, infra en industrie probeert de CO2 uitstoot zoveel mogelijk te beperken en te voldoen aan de klimaatdoelstellingen voor 2030. Mammoet ondersteunt haar klanten daarbij zoveel mogelijk. Door inzet van de elektrische zelfrijdende modulaire transporter, kan de Liebherr LTC 1050-3.1E, CO2-vrij worden ingezet.
Geen beperking
De kraan kan ter plaatse worden aangesloten op een 32, 63 of 125 ampère voeding. Er is dus geen beperking aan het aantal werkuren dat de kraan kan worden ingezet, zoals het geval zou zijn bij batterijvoeding. Naast het feit dat de kraan emissieloos werkt, is ook het geluid tijdens het gebruik minimaal.
Innovatieve technologieën
,,Kranen in het 50-tons bereik zijn ideaal om te dienen als testbed voor nieuwe en innovatieve technologieën. Dergelijke kranen zijn bij ons continu aan het werk. Hierdoor zijn wij in staat om nieuwe mogelijkheden uitgebreid te testen en aan te bieden aan onze klanten”, aldus Peter van Oostrom van Mammoet. De LTC 1050-3.1E kan binnenshuis werken zonder emissies en ook op afstand bestuurd rijden.
Extra voordeel
,,De elektrische kraan is een aanvulling op onze bestaande mobiele vloot en biedt klanten die de CO2-impact van het hijsen willen verminderen een extra voordeel. De kraan geeft Mammoet ook meer flexibiliteit bij het aannemen van klussen in kleine ruimtes. Met name binnenshuis is emissievrij hijsen belangrijk”, vervolgt Van Oostrom.
Projecten
De kraan wordt door Mammoet in Nederland ingezet voor verschillende projecten in de civiele- en energiesector. Alle hijswerkzaamheden worden volledig elektrisch uitgevoerd. De kraan rijdt op HVO-brandstof naar de locatie waardoor (in vergelijking met diesel) een reductie van 90 procent in CO2-uitstoot wordt bereikt.
SK6000
Mammoet neemt dit jaar de SK6000 in gebruik, de grootste elektrische kraan ter wereld. De masthoogte van de kraan bedraagt 171 meter en met gebruik van een uitschuifdeel wordt het zelfs mogelijk om een vracht van drieduizend ton op te tillen tot liefst 220 meer hoogte.
Nieuwe standaard
Door klanten de mogelijkheid te bieden om vrachten van meer dan zesduizend ton op te tillen, wordt met de SK6000 een nieuwe standaard op het gebied van efficiency, veiligheid en productietijd gerealiseerd. De kraan hoeft minder vaak te worden verplaatst, zodat het werk langer door kan gaan. De onderdelen van de ringkraan worden grotendeels in Nederland zelf gemaakt. De hele serie SK-kranen is ontworpen om er alle kanten mee op te kunnen.