Dankzij intermodale operator Trimodal uit Rotterdam Hoogvliet rijdt er sinds anderhalf jaar een betrouwbare shuttle per spoor van RSC Waalhaven naar de diepzeeterminals en vice versa. Deze Maasvlakte-shuttle is goed voor het milieu en het logistieke proces. Don van Riel, managing director van Trimodal, hoopt vanaf 2024 ook een eigen shuttle van Rotterdam naar het Oosten van het land te rijden. Daarmee wordt ‘De Rotterdammer’ (de voormalige goederentrein van Coevorden naar Rotterdam) in ere hersteld.
Coevorden-shuttle
,,We zijn met de Coevorden-shuttle in een vergevorderd stadium. Daarmee wordt de terminal in het Duitse Dörpen rechtstreeks verbonden met Rotterdam. De verwachting is dat we begin 2024 met de Coevorden-shuttle kunnen starten”, zegt Van Riel.
Antwerpen-shuttle
Trimodal heeft eveneens het vizier op het Zuiden gericht. ,,We zijn aan het bekijken hoe we de Rotterdamse haven volgens hetzelfde concept met die van Antwerpen kunnen verbinden. Er is ook veel interesse in een Antwerpen-shuttle.”
Wegen slibben dicht
Van Riel pleit voor het drastisch terugdringen van het goederenvervoer over de weg. ,,De vele vrachtwagens zorgen voor de nodige vertraging. De wegen in Nederland slibben steeds meer dicht. Bovendien maken zware vrachtwagens de wegen kapot. Minder uitstoot van CO2 en fijn- en stikstof moet leiden tot een schonere planeet.”
Achterstallig onderhoud
Vanwege achterstallig onderhoud komen er ook diverse werkzaamheden aan bruggen en tunnels, waardoor de problemen op de wegen alleen maar groter worden. ,,Dat hebben we bijvoorbeeld dit jaar gezien met de Haringvlietbrug. Chauffeurs kunnen beter ergens worden ingezet waar ze niet in de file hoeven te staan. Door de congestie komen ze ook te laat, met alle gevolgen van dien”, onderstreept Don van Riel.
Spoorboekje
De Maasvlakte-shuttle is op 30 juli 2022 op feestelijke wijze ingeluid. Deze goederentrein rijdt precies volgens het spoorboekje van de diepzeeterminals direct naar het Rail Service Center (RSC) in de Waalhaven en terug. Vanaf het RSC gaan de containers door naar het achterland. Deze shuttle werd aanvankelijk volledig door Trimodal bekostigd. Inmiddels is er subsidie vanuit de Europese Unie, waardoor concurrerende prijzen kunnen worden aangeboden.
Modal shift
Door de toenemende files, de aangescherpte rij- en rusttijdenweg, verhogingen van tol en het gebrek aan chauffeurs is de modal shift (de verschuiving van transport over de weg naar het water en het spoor) de toekomst. Minder vrachtverkeer op de weg zorgt voor minder congestie en is milieuvriendelijker door het terugdringen van de CO2-uitstoot.
Duurzaamheid
De aan- en afvoer naar en van de havens is met de schaalvergroting enorm toegenomen. Met de Maasvlakte shuttle – spoorwegmaatschappij LTE rijdt de eigen trein ‘met spoorboekje’ van Don van Riel – levert Trimodal een bijdrage aan een betere bereikbaarheid, efficiency, betrouwbaarheid en duurzaamheid in de Rotterdamse haven.
Vast schema
,,Het wordt steeds moeilijker met transporten over de weg. Bovendien komen de treinen met vertraging de haven in vanuit het achterland en moet dus alles steeds aangepast worden. Wij rijden daarom met een vast schema, zodat iedereen weet wanneer er een trein naar waar vertrekt.”
Terminals
Trimodal huurt sinds de start van de Maasvlakte-shuttle een locomotief met 25 wagons en zorgt waar nodig ook voor reparatie en cleaning. Langere treinen zijn niet mogelijk want die passen niet op alle terminals. De langste afstand die de shuttle aflegt is naar ECT Euromax, in totaal 48 kilometer. De Maasvlakte-shuttle rijdt ook naar de terminals van APM, RWG en ECT Delta. Per terminal rijdt de shuttle twee keer per week heen en weer, in totaal dus zestien keer; ook in het weekend.
Intermodale operator
Trimodal is gespecialiseerd in conventioneel transport per trein van gassen en vloeistoffen en intermodaal spoorvervoer. De onderneming is uitgegroeid tot een intermodale operator die staat voor de meest efficiënte transportoplossingen. Zowel via het spoor als over het water en (indien niet anders mogelijk) over de weg.
Van A tot Z
De kracht van Trimodal is dat de klant van A tot Z ontzorgd wordt. Het bedrijf onder de rook van Rotterdam handelt namens derden complete treinen af als agent. De ‘cargadoor van het spoor’ heeft de regie in handen op het gebied van wagonmanagement, checken van de lading, opmaken van documenten en tracking & tracing.
Betrouwbaarheid
De onafhankelijke spoorwegexpediteur staat voor betrouwbaarheid en service. Als logistieke partner denkt Trimodal van begin tot eind met haar klanten mee. Dat kost een bedrijf iets meer dan wanneer het alles zelf regelt, maar dan zijn er geen kopzorgen meer over het logistieke proces.
Bestuurder
Van Riel is bestuurder bij diverse nationale en Europese verenigingen, vooral spoorgerelateerd. Zo is hij ruim 20 jaar voorzitter van de Nederlandse Vereniging Particuliere Goederenwagens (NVPG). De CEO van Trimodal is ook actief in de internationale Ferrmed te Brussel om de Nederlandse spoorinfrastructuur te promoten. Als preses van de Belangenvereniging Zeehaven Expediteurs en internationale Logistieke Dienstverleners (BZE) nam Don na 13 jaar officieel afscheid. Daarbij werd hij geroemd ‘om zijn enorme enthousiasme, persoonlijke betrokkenheid en unieke bijdrage aan de vereniging’. De nieuwe voorzitter van de BZE is Cor van Maurik.