EuroTerminal Emmen-Coevorden-Hardenberg b.v. blijft gestaag doorgroeien en er zijn plannen om verder uit te breiden. De Euroterminal is de logistieke ‘hub’ aan de grens van Nederland en Duitsland, zoals voor de aan- en afvoer per trein van groente en fruit en allerlei grondstoffen voor de bouw en infra. Dat geschiedt met name in containers, maar ook in trailers die van een truck afgekoppeld en op een wagon worden gehesen; bijvoorbeeld vervoer per trein van poststukken voor PostNL.
De Nedersaksenlijn is de mogelijk toekomstige spoorlijn tussen Groningen, Emmen, Hardenberg en Almelo. Daarvoor moet tussen Emmen en Stadskanaal rails worden gelegd om de lijnen Almelo-Mariënberg en Mariënberg-Emmen te verbinden richting Groningen. ,,Wij steunen de komst van de Nedersaksenlijn. Daardoor kunnen we ook het oostelijk deel van Drenthe en Groningen met goederenvervoer bereiken. Dat ontlast het wegverkeer verder”, aldus directeur Jos Veldhuis van EuroTerminal Emmen-Coevorden-Hardenberg.
Elektrische portaalkranen
De 750 meter lange terminal op de grens van Coevorden en Emlichheim telt drie sporen waarop shuttletreinen geladen en gelost kunnen worden. Naar verwachting zullen de ‘reach stackers’ op diesel in de komende jaren vervangen worden door elektrische portaalkranen. Het streven is ook om de terminal over enkele jaren te verlengen tot ruim 900 meter, want de Europese goederentreinen worden steeds langer.
Skanerail
De 125 jaar oude Bentheimer Eisenbahn, de exploitant van het spoor tussen Coevorden en Bad Bentheim, opende in 1996 in Coevorden een terminal voor goederenvervoer en overslag. In 2009 kwam er een verbinding met Scandinavië en sinds 2015 rijden er shuttletreinen van en naar Malmö. De firma Leemans uit Vriezenveen maakte veel gebruik van deze shuttles en nam in 2016 de lijn over met het nieuwe bedrijf Skanerail, dat in toenemende mate investeert in het spoor. In de eerste helft van 2023 is de frequentie van en naar Malmö opgevoerd tot vijf keer per week. Goederentreinen rijden ook wekelijks vanuit Duitsland en Italië naar Coevorden.
Trimodal Europe Group
De EuroTerminal wordt weer één van de ‘achterlandterminals’ van Rotterdam en haalt minstens 500 vrachtwagens per week van de weg, goed voor een reductie van 50 procent op de CO2-uitstoot. Dit wordt volgens verwachting gerealiseerd in het begin van 2024. Trimodal Europe Group is er hard mee bezig om dit voor elkaar te krijgen.
Uitdaging
De terminaldirecteur vindt het wel een uitdaging vandaag de dag om treinen te rijden vanwege de enorme tarieven die er nu op het spoor gaande zijn. ,,Wil men meer per spoor vervoeren, dan moet de overheid dit ook aantrekkelijker maken door bijvoorbeeld de Gebruikersvergoeding te schrappen of te korten”, onderstreept Jos Veldhuis.
Maut verhoging in Duitsland
Vanaf 1 december is de Maut (Toll) in Duitsland verdubbeld. De extra heffing bedraagt zo’n 16 cent per kilometer, waardoor de totale tol straks 34,8 cent per kilometer bedraagt. Vanaf 1 juli 2024 geldt de Maut ook voor kleinere bestelwagens vanaf 3,5 ton; tot nu toe betaalden alleen vrachtwagens vanaf 7,5 ton. Euroterminal ziet dat dit ten goede van het treinvervoer kan komen. De aantallen en verbindingen zullen dus gaan toenemen.