De 25 jaar jonge Zeehaven IJmuiden N.V. is een dynamische en makkelijk toegankelijke haven aan de monding van het Noordzeekanaalgebied. Een open zeehaven met een goede reputatie op het gebied van op- en overslag van verse en diepgevroren vis, (traditionele) olie en gas offshore, bouw en onderhoud van windmolens op zee en ferry- en cruisevaart. “Food, energy en leisure zijn de sectoren waar wij ons op richten. Food zit van oudsher in onze genen. Onze roots liggen in de verse visserij. Daar zijn we trots op. We zijn erin geslaagd om marktaandeel te winnen op het gebied van aanvoer van verse vis. Het groeiende volume heeft mede dankzij een stijgende prijs voor vis geleid tot een hogere omzet. IJmuiden scoort niet alleen goed als aanlandingshaven voor verse vis, maar ook als plaats waar deze wordt vermarkt. Naast het feit dat we in 2014 weer een toenemend aantal containers met diepgevroren vis hebben afgehandeld, hebben we ook op het gebied van verse vis goede slagen gemaakt”, aldus algemeen directeur Peter van de Meerakker van Zeehaven IJmuiden N.V.
Draaischijf
Met de wereldwijde groei in de visproductie en -consumptie liggen er goede kansen voor IJmuiden om zich te blijven ontwikkelen tot centrale ‘draaischijf voor vis’ in Europa. Een verdere ontwikkeling van de IJmond als de logistieke draaischijf voor vis staat of valt met het uitbouwen van bestaande diepgevroren visstromen en het aantrekken van nieuwe visstromen naar IJmuiden, die nu nog via andere havens lopen. “De ontwikkeling van onze zeehaven tot centrale hub voor vis in Europa krijgt aardig gestalte. IJmuiden speelt dankzij de vestiging van toonaangevende bedrijven en de logistieke clustervoordelen een centrale rol in het segment van de diepgevroren vis. Het volume aan diepgevroren vis dat via de draaischijf IJmuiden loopt is de afgelopen jaren fors toegenomen.”
Hollandse Visveiling IJmuiden
In de Hollandse Visveiling – één van de werkmaatschappijen van Zeehaven IJmuiden N.V. – worden onder meer de platvissoorten schol, tong, schar, tarbot, griet, en de rondvis soorten kabeljauw en wijting, gesorteerd en verkocht. Hoewel van oudsher de plat- en rondvis in IJmuiden wordt aangevoerd, is de ‘thuisvloot’ van boomkor- en rondvissers hier beperkt. Dit neemt niet weg dat er een ‘vaste vloot’ van aanlanders in IJmuiden is die samen met ‘incidentele’ aanvoerders jaarlijks ruim vijftien miljoen kilo plat- en rondvis aanvoeren en een jaarlijkse omzet genereren van ongeveer 51 miljoen euro. Hiermee heeft IJmuiden binnen de elf Nederlandse visafslagen een marktaandeel van ruim twintig procent, waarmee het na marktleider Urk, de grootste visafslag van Nederland is.
Koelvrieshuizen
Nederland is op Europees niveau het land met veruit de meeste koel- en vriescapaciteit. De in totaal tien miljoen kubieke meter koel- en vriescapaciteit is een kwart van de totale capaciteit in Europa. Van de Nederlandse vriescapaciteit van ruim zeven miljoen kubieke meter bevindt zich bijna een derde deel in de havens van IJmuiden. De diepgevroren pakketten vis worden in geconditioneerde reefercontainers afgevoerd. “Er is een groeiende behoefte aan extra koel- en vriescapaciteit. Met name ook door de toename van stromen vis uit Noord-Amerika en Canada, zoals koolvis, zalm, kabeljauw en kreeft. Er zijn vaste reefer lijndiensten tussen Alaska en IJmuiden. Alle vangst uit Alaska, bestemd voor Noord-Europa, wordt via de draaischijf IJmuiden aangevoerd.”
Offshore wind
IJmuiden heeft zich ontwikkeld tot hét Nederlandse centrum voor offshore windenergie op de Noordzee. Windtechnologie onderneming MHI Vestas Offshore verzorgt vanuit haar IJmuidense vestiging het onderhoud van de offshore windmolens van het Near Shore Windmolenpark voor de kust van Egmond en van het Prinses Amaliapark voor de kust van IJmuiden. Ze zijn goed voor 228 MW vermogen. De ambitie van het kabinet is te komen tot 6.000 MW geïnstalleerd vermogen in 2020. Eind van het jaar zal ook het project Luchterduinen voor de kust van Noordwijk operationeel zijn. Daar is men druk doende met de realisering van 43 windmolens. De eerste molens van Luchterduinen draaien inmiddels.
Boatlandings
Ook Eneco heeft inmiddels haar intrek genomen in een kantoor met bedrijfshal in de IJmondhaven. Vanwege de forse toename van medewerkers van onderhouds- en energiebedrijven van en naar de offshore windmolenparken, heeft Zeehaven IJmuiden onlangs drie nieuwe boatlandings gerealiseerd voor MHI Vestas en Eneco. “Er is in IJmuiden een mooi offshore windmolencluster tot stand gekomen. Vanuit de IJmondhaven wordt het onderhoud verricht voor diverse windmolenparken in de Noordzee”, aldus Van de Meerakker. Ook de traditionele offshore verschaft IJmuiden extra dynamiek en werkgelegenheid, met name via het modificeren van olie- en gasplatforms. Na de Noble Regina Allen in 2014 wordt momenteel de Atlantic Rotterdam gemodificeerd.
Ferry- en cruisevaart
Op het gebied van leisure is Zeehaven IJmuiden eveneens een gevestigde naam geworden. Gestart met één afvaart per week in 1996, is de dagelijkse ferry verbinding van DFDS tussen IJmuiden en Newcastle uitgegroeid tot een begrip. Deze verbinding richt zich in eerste instantie op passagiers en aanvullend op de markt voor vracht. “Met bijna 600.000 passagiers per jaar is het uitgegroeid tot de grootste passagiersferry verbinding op de Noordzee. Ook daar zijn we best trots op”, zegt Van de Meerakker.
Met de komst van de cruise terminal in 2012 is Zeehaven IJmuiden zich tevens op het gebied van de cruisevaart aan het profileren. Vorig jaar legden 56 zeecruiseschepen aan in de haven van IJmuiden.
Ingebruikname Walstroom
Op initiatief van de rederijen Cornelis Vrolijk, Parlevliet & Van der Plas en Zeehaven IJmuiden is aan de Kotterkade een duurzame walstroomvoorziening gerealiseerd. Tijdens het verblijf aan de kade kunnen de schepen de generatoren en hulpmotoren uitschakelen en worden de processen aan boord van de schepen gevoed door stroom van de wal. Op donderdag 25 juni 2015 zal de voorzitter van de Milieudialoog IJmond, gedeputeerde van Noord-Holland Tjeerd Talsma, de walstroomvoorziening op feestelijke wijze in gebruik nemen.