In het Havengebouw in Amsterdam werd donderdagavond directeur Hans Cabooter van Cabooter Rail Cargo uit Venlo uitverkozen tot Spoorman van het Jaar. Cabooter mag zich daarmee een jaarlang het boegbeeld noemen van het spoorgoederenvervoer in Nederland.
De onderscheiding is in het leven geroepen door het voorlichtingsbureau Rail Cargo in Rotterdam en wordt jaarlijks uitgereikt aan iemand, die zich als ondernemer sterk maakt voor de promotie van het spoorgoederenvervoer. Bij Rail Cargo zijn gezaghebbende marktpartijen aangesloten op het gebied van railgoederenvervoer, zoals intermodale railoperators, railexpediteurs, rederijen en terminaloperators. Met de award tonen zij hun waardering voor de verdiensten van hun collega ondernemer.
Passie
Volgens manager Cees van Altena van Rail Cargo is de onderscheiding passend, omdat Cabooter zich altijd met veel passie ingezet heeft voor een neutrale terminal in de regio Venlo en daarin ook de komende tijd fors gaat investeren door de ontwikkeling van de grootste Nederlandse binnenlandterminal op Trade Port Noord en de herontwikkeling van het emplacement Kaldenkirchen. Eens te meer wordt Venlo hierdoor na de zeehavens toegangspoort tot Europa.
Mensenwerk
Cabooter toonde zich bijzonder ingenomen met de onderscheiding. In zijn dankwoord kondigde hij aan dat zijn onderneming deze zomer een nieuwe railverbinding start tussen Rotterdam en Venlo, naast de vier treinen op Italië die nu al dagelijks op de terminal in Venlo-Blerick worden afgehandeld. Hij dankte ook zijn medewerkers voor hun inzet: “We zijn onderdeel van Hotspot Venlo-Venray en iedereen weet inmiddels wel wat dat betekent. Maar met onze gunstige ligging, goede verbindingen, uitstekende ondernemingen, samenwerkingsverbanden en welkome prijzen moet ook gezegd dat logistiek ook altijd mensenwerk is. Zonder hen geen prijzen.”
Cabooter Railcargo
Cabooter Railcargo is een opstappunt voor maritiem railvervoer van en naar de mainports Rotterdam, Antwerpen en Amsterdam alsmede voor het continentaal railvervoer voor treinen naar Midden-, Oost- en Zuid-Europa. Daarnaast is het bedrijf gespecialiseerd in het transport, overslag, opslag van bulk en stukgoed, maar ook voor intermodale eenheden zoals containers, trailers en wissellaadbakken.