Voor wie werkzaam is in de transport of logistiek kan dit jaar gewoon niet wegblijven van de beurs Transport & Logistics die van 17 tot en met 19 oktober wordt gehouden in de Antwerp Expo, vindt Nadine Francus, group event director van Easyfairs Belgium. Want wie vraagt waarom je hier dit najaar naar toe moet, krijgt van haar een stortvloed aan, stuk voor stuk keiharde argumenten te horen waar weinig tegenin te brengen valt want de beurs is dit jaar uitgebreider dan ooit door de combinatie met Logistic & Industrial Build, een beurs helemaal gefocust op logistiek vastgoed.
Het eerste argument van Francus waarom je de beurs wel moet bezoeken is dat Transport & Logistics de enige in de hele Benelux is die met meer dan 300 exposanten als geen ander de hele sector van transport en logistiek omvat. De beurs trekt jaarlijks dan ook meer dan 10.000 bezoekers uit zowel Nederland als België. Vroeger vond de beurs om de twee jaar plaats maar deze wordt nu jaarlijks gehouden in afwisselend Antwerpen en Gent, waar de beurs vorig jaar voor het eerst plaatsvond. De kracht van Transport & Logistics zit ‘m volgens Francus vooral in de volledigheid van het platform dat zicht biedt op de hele waardeketen van deze sector met alle aanbieders uit het transport over de weg, rail, binnenvaart en via de lucht.
Automatiseren en robotiseren
Daarnaast biedt de beurs alle ruimte voor wat Francus de intra-logistieke spelers noemt, de ondernemers en bedrijven die de supply chain mogelijk maken, de hardware leveren van het vastgoed en de fysieke spullen, transportmiddelen om het transport en de logistiek mogelijk maken. Als derde pijler noemt zij de partijen die de sector helpen te automatiseren en te robotiseren, de aanbieders van soft- en hardware die ervoor zorgen dat het transport telkens weer efficiënter en sneller kan verlopen. Robotiseren omdat het vinden van voldoende geschikt personeel ook in de transport en logistiek een groot probleem is.
eComHub
In het verlengde daarvan zijn daar ook de partijen die alle software leveren om alle logistieke processen te digitaliseren en de warehousemanagementsystemen die inzicht bieden aan alle betrokken partijen in de supply chain hoeveel spullen zich waar precies bevinden. Francus: ‘Er is een hal vol met bijna alleen it-spelers en supply-specialisten die de sector kunnen helpen met de ontwikkeling van de e-commerce. Er is een eComHub met een grote presentatie van bpost om partijen hiermee te helpen.’
Boomende sector
Als vijfde pijler tenslotte is er dit jaar voor het eerst de uitbreiding van de beurs met een speciaal evenement rond logistiek vastgoed, Logistic & Industrial Build. Ook deze sector is volgens Francus enorm aan het boomen met de ontwikkeling van logistiek vastgoed. Niet alleen in Nederland maar ook in België schieten de distributiecentra bij wijze van spreken als paddenstoelen de grond uit. Nog meer dan Nederland ligt België bijzonder centraal, ook voor een groot deel van Noord-Frankrijk en het westen van Duitsland. ‘Wat betreft zowel met onze zeehavens als ook voor de binnenvaart en het vervoer over de weg en het spoor is België nu eenmaal zeer strategisch gelegen,’ zegt Francus.
Logistieke vastgoed
De sector van het logistieke vastgoed heeft zich volgens haar zo sterk ontwikkeld dat dit een eigen aparte beurs rechtvaardigde. De inmiddels vele gespecialiseerde bouwers kunnen hier hun kennis en kunde aanprijzen die nodig is om niet alleen nieuw logistiek vastgoed te ontwikkelen maar ook om bestaande opslag- en distributiecentra te vernieuwen en te verduurzamen.
Alles onder één dak
Volgens Francus zijn alle partijen en aanbieders present om dit te realiseren met specialisten in industriële vloeren, daken, vooral groene met zonnepanelen, laadpalen voor de elektrificatie van de transportmiddelen, HVAC (heating, ventilation, airconditioning), toegangscontrole etc. ‘Logistic & Industrial Build is nu voor de eerste keer een apart event naast de beurs Transport & Logistics waarmee wij van A tot Z de hele transport- en logistieke keten onder een dak hebben georganiseerd,’ aldus Francus.
Conferenties
Maar een beurs is tegenwoordig meer dan alleen een verzameling stands. Alle drie de beursdagen kennen een uitgebreid programma van specifieke conferenties van deskundigen van een veelvoud aan belangen- en vakorganisaties en beurspartners Port of Antwerp-Bruges, TL Hub, KMOInsider, Multimodaal Vlaanderen, SupplyChain Masters, TransportMedia, FLOWS, FEBETRA, Logistics in Wallonia en de tegenwoordig onontbeerlijke trendwatchers die nieuwe ontwikkelingen en trends signaleren. Daarnaast kunnen in drie theaters ook andere partijen en exposanten in seminaries hun producten en kennis aanbieden.
Netwerkevent
Tot slot, maar zeker niet als minst belangrijke wijst Nadine Francus als group event director op alle netwerkactiviteiten in het programma van de beurs. Francus: ‘De sector van de transport en logistiek is een community die sterk aan elkaar hangt omdat men elkaar heel hard nodig heeft om hun werk tot een succes te maken. Daarom ook organiseren wij elke avond een belangrijk netwerkevent.’ Zo is er een event als hoogtepunt waarbij de Trends Gazellen, in samenwerking met Transportmedia, worden uitgereikt als onderscheiding voor de sterkste groeiers in de sector, afgesloten met een galadiner.
‘Maritieme pint’
Verder noemt Francus de ‘maritieme pint’ een netwerkevent met een hapje en een drankje speciaal gericht op de maritieme sector die altijd ruim aanwezig is op de beurs. Daarnaast zal er ook een event zijn dat zich speciaal richt op de e-commerce die een snelle opgang maakt. En heel belangrijk volgens Francus, de Job Day in samenwerking met TL Hub, waarbij alle aanwezige bedrijven hun vacatures kunnen presenteren en kandidaten zich direct kunnen aanmelden bij de aanwezige HR-specialisten van de aanwezige bedrijven. Het aantrekken van voldoende geschikt personeel is volgens Francus vooral ook in de haven een belangrijk topic.
Startersarena
En wie naar een beurs gaat wil natuurlijk ook graag weer naar huis komen met een vracht aan ideeën om zijn of haar bedrijfsactiviteiten te kunnen innoveren. ‘Innovaties zijn in deze sector heel belangrijk,’ stelt Francus vast. Om hierop in te spelen is op de beurs een speciale Startersarena georganiseerd in samenwerking met The Beacon, waar vijftien echte starters hun nieuwe ideeën en bedrijfsplannen kunnen presenteren. ‘Alle spelers en organisaties zijn aanwezig, de trendwatchers, bouwers en verbouwers op een apart event waardoor er een perfecte match tussen de twee beurzen wordt gecreëerd,’ verzekert Francus.
In goede banen leiden
Overigens is op de beurs ook de Vlaamse overheid aanwezig met de organisatie VLAIO, speciaal opgezet om de onstuimige ontwikkeling van met name het logistieke vastgoed in goede banen te leiden. Is er nog geschikte grond beschikbaar om nieuwe distributiecentra of opslagloodsen te kunnen bouwen? Dit soort vraagstukken komt aan bod in presentaties van Montea & VIL, met trendwatcher Rik Vera en sessies gemodereerd door Patrick Luysterman (vastgoedjournalist), die onder andere Blue Gate Antwerp onder de loep nemen.
Nieuwe trends
JLL is een specialist in het herkennen van nieuwe trends in de logistiek en met name in de ontwikkeling van logistiek vastgoed. Vertegenwoordigers van JLL Belgium zullen op de beurs in conferenties hun visie en marktanalyse voorleggen aan vertegenwoordigers van Bouwunie, de belangenorganisatie van de bouwers.
Energiezuinigheid
Francus: ‘Een belangrijk thema is daarbij natuurlijk ook de energiezuinigheid van het vastgoed en de bedrijfsactiviteiten. Dat komt terug in heel veel programma’s. Hoe kan het transport het vervoer verduurzamen en kunnen gebouwen energiezuiniger worden ingericht.’