Schepen die van de Noordzee via de Westerschelde naar de kade van OVET in Vlissingen varen om er droge bulkgoederen te lossen, kunnen voortaan met een diepgang van 16,80 meter binnenkomen. Dat is 10 centimeter meer dan tot nu toe mogelijk was. Hierdoor kan nu een Capesize schip, dat voorheen kon afladen op circa 155.000 ton, tot 3 procent meer lading zoals kolen en ijzererts aan boord meenemen.
OVET ontvangt een twaalftal Capesize schepen per jaar met telkens een waarde van al snel 30 miljoen dollar aan boord. Dit scheelt dus niet enkel in tonnen maar ook in centen. Tot nu toe konden schepen met een diepgang tot 16,70 meter aanmeren bij de droge bulk terminal van OVET in Vlissingen. De Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit maakt deze grotere capaciteit mogelijk door de berekeningen van de maximaal toegestane diepgang via de vaargeul Wielingen in de Westerschelde anders en nog realistischer aan te pakken.
Realistisch beeld
Naast aanvullende stabiliteitsgegevens van het schip wordt er rekening gehouden met de getijden en de invloed die wind, deining en golfslag op het schip hebben. Hierdoor kan het realistische beeld voor de diepgang nog exacter worden bepaald en dient de vaargeul niet extra gebaggerd te worden.
Diepzeehavens
Dit is goed nieuws voor de rederijen die havens zoeken voor behandeling van hun Capesize schepen. Dit type schepen kon behalve in andere klassieke diepzeehavens, ook al in Vlissingen terecht. Echter, voortaan kunnen deze schepen dus ook met meer diepgang Vlissingen Port binnenvaren. De haven North Sea Port weet hiermee in Vlissingen zijn maritieme toegang te vergroten. Na de opening van de Nieuwe Sluis in Terneuzen kunnen ook daar grotere schepen richting de bedrijven in Terneuzen en Gent varen. Goed voor een meer efficiënte bevoorrading van de bedrijven.
Droge bulk terminal
OVET droge bulk terminal is een overslagbedrijf, gespecialiseerd in de opslag, overslag en bewerking van droge bulkgoederen zoals ertsen, kolen, (pet)cokes, antraciet, mineralen, agribulk, biomassa, stortsteen voor de windmolenparken op zee en schroot. Het bedrijf is opgericht in 1957 en telt ruim 100 medewerkers, verdeeld over de terminals in Vlissingen en Terneuzen. Met vier drijfkranen kan het een totale loscapaciteit van 80.000 ton per dag bereiken.
Consolideren en diversifiëren
Consolideren en diversifiëren is de strategie van op- en overslagbedrijf Ovet, legt managing director Vincent Courtois van OVET uit. Op deze wijze gaat de van origine kolen- en ijzererts stuwadoor op gepaste wijze om met de energietransitie. ,,De van oorsprong kolenterminals in Terneuzen en Vlissingen worden vandaag de dag flexibel ingezet voor een breed pallet aan goederen. De overslag van andersoortige goederen zoals breakbulk, agribulk, mineralen en circulaire producten is het afgelopen decennium gestaag gegroeid tot inmiddels zo’n 20 procent van het totaal”, zegt de OVET-directeur.
Toegevoegde waarde
OVET staat ook bekend om toegevoegde waarde activiteiten zoals zeven, blenden, breken en ontijzeren. Op de multipurpose terminals in Terneuzen en Vlissingen ondergaat ongeveer 3 miljoen ton van de goederen een toegevoegd waarde proces (VAS).
Oekraïne
De op- en overslag van thermische kolen (kolen om elektriciteit op te wekken) kwam in 2020 niet of amper meer voor in de portfolio van OVET, dit als gevolg van de uitfaserende kolencentrales en ingegeven door de opvolging van klimaatdoelstellingen. Vanwege de oorlog in Oekraïne en de daarmee gepaard gaande energiecrisis werden kolencentrales in Nederland toegestaan op hogere capaciteit te draaien. Ook vond er in landen als Duitsland een ommekeer plaats voor de inzet van kolencentrales; de reden dat OVET (maar ook andere ARA havens) een tijdelijke opleving ervaarden in de afhandeling van energie kolen.
Volume
,,In 2022 mochten wij een (bijna) recordoverslag van 12,2 miljoen ton realiseren wat 10 procent meer is ten opzichte van het jaar daarvoor. Mede door de zachte winter is de afhandeling van thermische kolen inmiddels weer gedaald en terug naar normale waarden. Toch verwachten wij dit jaar met een mix van diverse goederensoorten een overslag van 11 miljoen ton te bereiken. Dat is voor ons een goed resultaat”, aldus Vincent Courtois.
Dienstverlener
Wat onder de haak of de grijper van de kraan hangt kent vandaag de dag een gevarieerd palet. ,,Wij zijn niet zozeer meer het klassieke goederenoverslagbedrijf in de zogenaamde zwarte sector maar inmiddels veel meer droge- en break bulk stuwadoor die terminalservices aanbiedt als over- en opslag en aanvullende bewerkingen. Het zijn uiteindelijk de klanten en de factoren die hen drijven die bepalen welke goederen ons worden aangeboden. Diversificatie is hierin voor ons belangrijk omdat wij allen weten dat de trend van uitfasering van carbon gerelateerde goederen onomkeerbaar is en snel voortgaat”, aldus Hoofd Commerciële zaken Marco Vermet.
Supply chain
OVET is van oudsher sterk in de op- en overslag van klassieke grondstoffen zoals kolen, cokes en ijzererts. Deze goederen zijn hoofdzakelijk bestemd voor de staalindustrie in Noordwest en centraal Europa. ,,Als gevolg van de oorlog in Oekraïne vonden er afgelopen jaar belangrijke veranderingen plaats in de supply chain van goederen. Aankoop van grote commodities als kolen, ijzererts, staalproducten en kunstmest werden verlegd van Rusland naar aanzienlijk meer aanvoer uit overzeese gebieden als Australië, Zuid-Afrika, de Verenigde Staten, Colombia, Brazilië en Canada”, vervolgt de commercieel verantwoordelijke.
Grotere schepen
Grotere afstanden te overbruggen betekent vaak inzet van grotere schepen die door hun afmetingen en diepgang niet in alle havens in Noordwest-Europa terecht kunnen. Het effect hiervan was dat dit type schepen aan een klein scala van beschikbare terminals werd aangeboden waaronder OVET. De terminal van Ovet aan de Kaloothaven in Vlissingen, die in 2019 is uitgebreid tot 34 hectare, is toegankelijk voor schepen met een diepgang tot inmiddels dus 16,80 meter, het diepste vaarwater in het havengebied van North Sea Port; een groot voordeel voor de haven in het algemeen en OVET in het bijzonder.