Feyter Forklift Services is veelzijdige specialist in material handling.

De roep om te verduurzamen wordt steeds luider. Niet alleen vanwege het milieu, maar ook om economische redenen. Steeds vaker kiezen ook havenbedrijven, waar bedrijfszekerheid van levensbelang is, voor elektrische alternatieven ter vervanging van de gangbare machines met verbrandingsmotor. Als material handling specialist merkt Feyter Forklift Services de stijgende behoefte aan duurzame havenlogistiek in de dagelijkse praktijk.

 

Feyter bedient onder andere de Zeeuwse, Amsterdamse en Rotterdamse havens met levering en onderhoud van heftrucks, reachstackers en terminaltrekkers. Ook deze enorme machines gaan mee in de energietransitie.

 

Zware segment

Bij Feyter Forklift Services is er een groeiende vraag naar elektrische machines voor goederenbehandeling in het zwaardere segment. Op het gebied van heftrucks is elektrische aandrijving niks nieuws en bestaat deze al decennia lang. Het bedrijf heeft daarom al geruime ervaring met deze technieken. Door nieuwe ontwikkelingen, bijvoorbeeld op gebied van lithium batterijen, komen er nu in rap tempo ook steeds meer elektrische alternatieven in het zware segment.

 

De groei is sinds een paar jaar ook merkbaar bij machines die tot voor kort niet met elektrische aandrijving beschikbaar waren. Tegenwoordig zijn er elektrische heftrucks van Kalmar met een hefvermogen tot 33 ton. Bovendien intoduceerde Kalmar dit jaar een serie elektrische reachstackers met een hefvermogen van 45 ton. De grootste uitdaging is dat de infrastructuur er klaar voor moet zijn. Er moet dus voldoende elektriciteit beschikbaar zijn.

 

Elektrische machines

De inzet van elektrische machines vereist ook een aanpassing in het gebruik. Een elektrische reachstacker heeft een capaciteit voor een shift van acht uur. Anders dan bij een diesel machine, die volgetankt wordt op het moment dat de tank bijna leeg is, moet bij elektrische reachstackers ‘opportunity charging’ worden toegepast. Bedrijven die in ploegendienst werken moeten hun chauffeurs leren om elke mogelijkheid van opladen aan te wenden, anders halen ze hun bereik niet.

 

Kalmar elektrische heftruck.

 

Aanstaande ontwikkelingen

De markt is volop in beweging en Feyter Forklift Services zit er bovenop. Van Terberg zijn er ondertussen elektrische terminal trekkers. Tevens worden praktijktesten uitgevoerd met terminal trekkers op waterstof. Manitou zal eind oktober de lang verwachte lancering van verschillende elektrische verreikers officieel aankondigen.

 

Elektrische schrankladers

Een goed voorbeeld in het kader van verduurzaming van het machinepark zijn ook de 100 procent elektrische schrankladers van Kovaco die Feyter Forklift Services eind 2021 heeft toegevoegd aan zijn aanbod. Feyter is officieel dealer voor de regio Zuidwest Nederland.

 

Binnenvaart

Schrankladers worden veelvuldig ingezet bij het lossen van bulk in de binnenvaart. De Kovaco Elise-900 is wereldwijd de eerste elektrische schranklader. De compacte, stille en emissieloze machine draagt bij aan zowel een duurzamere als veiligere werkomgeving. Afhankelijk van de inzet biedt de standaard accu van de Elise-900 een werktijd tot zo’n 6 uur. Met een optionele, grotere batterij kan dit worden opgeschroefd tot 8+ uur.

 

Op afstand

Ook de mogelijkheid om schrankladers op afstand te bedienen is uniek en draagt bij aan een veilige werkomgeving. Met name in situaties waarbij de machines in het ruim van een schip worden gebruikt. Geïnteresseerden zijn welkom bij Feyter Forklift Services voor een demo. Desgewenst kan de machine ook op locatie in bedrijf gesteld worden.

 

Terberg elektrische terminal trekker.

 

Duurzaam én economisch

Weliswaar zijn elektrische machines in aanschaf duurder dan hun tegenhanger met brandstofmotor, de operationele kosten voor zowel de energie als het onderhoud liggen fors lager. De elektrische aandrijving is onderhoudsarm doordat deze minder aan slijtage onderhevige componenten bevat. Zodoende zijn de elektrische schrankladers niet alleen uit duurzaamheidsoogpunt maar ook economisch een interessant alternatief voor de diesel aangedreven machines. Dat is essentieel want inmiddels is er algehele consensus om van de fossiele brandstoffen af te geraken.

 

Totaaloplosser material handling

Feyter Forklift Services is totaaloplosser op het gebied van ‘material handling’ en interne logistiek. Het bedrijf heeft anno 2022 meerdere vestigingen in Nederland, België, Duitsland en Spanje. Feyter Forklift Services heeft twee zusterbedrijven: Feyter Gabelstapler in Duitsland en Feyter Iberia in Spanje, met locaties in Barcelona en Madrid.

 

Alle interne transportmiddelen

Feyter is een echte allrounder en voorziet in alle interne transportmiddelen, van handpallettruck tot reachstacker. Tot het portfolio horen merken als Kalmar, Terberg, Mitsubishi, CAT, Manitou, Meclift en Kovaco. Naast de technische knowhow van al deze producten is Feyter gespecialiseerd in verkoop, verhuur, lease en servicecontracten. Met name verhuur wordt steeds belangrijker voor bedrijven met het oog op flexibiliteit. Feyter houdt de verhuurvloot zo jong mogelijk door een continue aanwas van nieuwe machines en verkoop van gebruikte machines.

 

Forklift Services divisie

Voor de Forklift Services divisie van Feyter Group opereren zo’n 90 medewerkers in vaste dienst. Vanwege de gestage groei zijn er momenteel diverse technische vacatures, met name voor servicemonteurs in de regio’s Zeeland, Antwerpen, West-Brabant en Rotterdam.

 

www.feyter.com

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op