Kernactiviteiten van Faasse Groep uit Goes zijn binnenvaart en havenonderhoud. Corebusiness is al 140 jaar zandwinning. Het Zeeuwse bedrijf produceert jaarlijks drie miljoen ton zand voor de betonindustrie, infrastructuur, sportvelden en opspuiten van stranden. De zandwinning geschiedt in Nederland of op het Belgische continentaal plat. Het zand wordt aan boord grof afgezeefd op schelpen. Door inzet van diverse eigen winzuigers en beunschepen wordt het zand naar klanten in Nederland en België gebracht. Het zand wordt bijvoorbeeld aan de Westerschelde bij Hoofdplaat door een sleephopperzuiger overgepompt in een binnenvaartschip. Het bedrijf investeert continu in duurzaamheid en innovatie om de vloot up-to-date te houden. Faasse Groep heeft diverse schepen opgekocht om ze vervolgens duurzaam om te bouwen. De Zeeuwse onderneming bouwde zeeschepen om tot hopperdredger en gaf binnenvaart tankers een nieuw leven door ombouw naar beunschip. De Scald is de nieuwste loot aan de stam van Faasse Groep. Deze duurzame sleephopperzuiger heeft een onbeperkt vaargebied, geringe diepgang en bijzondere manoeuvreereigenschappen door vier roerpropellors en een hefbaar stuurhuis. Binnen afzienbare tijd wordt een derde zandhopper aan de vloot toegevoegd.
Scald
,,De Scald is efficiënt, duurzaam en goed voor de portemonnee. Heel geschikt om kleine ondiepe havens en vaargeulen te onderhouden. Onze corebusiness is van oorsprong zandwinning, met name in België en Nederland. Daarnaast zijn onze baggeractiviteiten de afgelopen jaren sterk toegenomen, meestal als onderaannemer voor grote concerns. Inmiddels bestaat 60 procent van onze werkzaamheden uit zandhandel en 40 procent uit baggeren. Qua omzet gaan we richting de fifty-fifty”, aldus Wim Faasse.
140-jarig bestaan
Wim leidt samen met zijn broer Centino Faasse, die de technische specialist is, het Zeeuwse familiebedrijf. Ze vormen de vijfde generatie van de Faasse Groep, dat dit jaar in het teken staat van het 140-jarig bestaan.
Nieuwe zandhopper
In de zomer van 2020 zal Faasse Groep een derde energiezuinige sleephopperzuiger presenteren. ,,Wij zijn op zoek naar een general cargo ship om dat vervolgens te laten ombouwen tot zandhopper. Een van de belangrijkste voorwaarden voor de selectie van een casco is de blokcoëfficiënt ofwel de weerstand van het schip in het water. Er moet bewust rekening worden gehouden met de getijden. Met onze derde hopper kunnen we met zo weinig mogelijk waterweerstand en een relatief laag vermogen de lading ophalen. Dit past prima in onze duurzaamheidsdoelstellingen”, legt Centino Faasse uit.
Goede nachtrust
Het familiebedrijf hecht veel waarde aan goede omstandigheden voor de medewerkers. ,,Wij besteden bijvoorbeeld veel aandacht aan de accommodaties. Ieder crewlid heeft een eigen studio, een eigen ruimte. Met zo min mogelijk geluidshinder om een zo goed mogelijke nachtrust te hebben. Met basisvoorzieningen van hoge kwaliteit willen we het voor de medewerkers zo comfortabel mogelijk maken. Dat komt alle partijen ten goede. Als de samenwerking aan boord goed gaat, heeft dat ook een positief effect op de communicatie met onze afnemers en met kantoor”, vervolgt Centino.
Nichemarkten
Faasse Groep is een innovatief bedrijf dat de horizon heeft verruimd naar enkele nichemarkten. Zo hebben de gebroeders Faasse gekozen voor een specialisatie met schepen die bij uitstek geschikt zijn voor ondiep water. Faasse Groep kan de werkzaamheden voor de grote baggeraars uitvoeren omdat zij hiervoor steeds minder geschikte schepen hebben.
Baggeractiviteiten
,,Door de crisis zijn wij veel zwaarder gaan inzetten op onze baggeractiviteiten. Door risicospreiding krijg je tenslotte meer stabiliteit. Zandwinning geschiedt in een sterk fluctuerende markt. Baggerwerkzaamheden vormen juist een constante factor. Met name in het kader van het onderhoud van havens en vaarwegen. Die moeten altijd bevaarbaar blijven”, benadrukt Wim.
Beunschepen
België is voor de zandleveranties de grootste markt voor Faasse Groep. Vanaf zee wordt een bepaald type zand gehaald waarmee beton en betonwaren gemaakt worden. Er is echter een tekort aan beschikbaarheid van binnenvaartschepen als gevolg van de sterk gestegen vraag. Door de lage waterstanden kan een schip tegenwoordig maar een derde meenemen van hetgeen het feitelijk kan vervoeren. Beunschepen worden naar allerlei grotere infrastructurele projecten in Nederland gezogen.
Haarvaten
Een belangrijk deel van het vaargebied van België bestaat echter uit ondiep vaarwater, lage bruggen en kleine sluizen. Faasse Groep kan met haar kleinere schepen de binnenwateren tot in de haarvaten bedienen. De binnenvaart heeft door de crisis moeilijke jaren gekend, maar sinds 2014 is er een stijgende lijn. Dat is ook bij de Faasse Groep duidelijk merkbaar. Naar verwachting zal haar omzet in 2018 met zo’n 20 procent toenemen.
Arbeidsmarkt
De krapte op de arbeidsmarkt is ook in de binnenvaart een probleem. ,,Het is lastig om personeel voor de beunschepen te vinden. Daarom zijn we onze binnenvaartvloot aan het verjongen met de aankoop en ombouw van tankers. Hiermee hopen we ondernemers te interesseren die met ons in een samenwerking het schip gaan exploiteren”, besluit Wim Faasse.