Het kabinet zet in op een CO2-arme energievoorziening in 2050 die veilig, betrouwbaar en betaalbaar is. Klimaatverandering door broeikasgassen moet namelijk zoveel mogelijk worden voorkomen worden. Beperken van de CO2 uitstoot kan door energie te besparen of energie duurzamer te maken, bijvoorbeeld door natuurlijke bronnen van de wind en de zon. Het kabinet wil de gaskraan in Groningen helemaal dichtdraaien. Eerst naar tussen de vier en de zeven miljard kubieke meter gas in 2023 en op termijn naar nul. Dat betekent dat veertig procent van de energievoorziening duurzaam van de Noordzee moet worden gehaald. De Nederlandse offshore windindustrie heeft ongeveer een kwart van de Europese markt in handen.
Naast de al bestaande near shore windparken Gemini, Luchterduinen, Prinses Amalia en Egmond zal er in Nederland tot 2023 nog 3500 MW worden bijgebouwd aan offshore windparken voor de Noordzeekust. Dat houdt in dat over vijf jaar ruim vier miljoen huishoudens in Nederland hun elektriciteit van offshore windturbines zullen ontvangen. Inmiddels is Ørsted gestart met de ontwikkeling van Borssele 1 en 2 voor de Zeeuwse kust. Aansluitend volgen Borssele 3, 4 en 5 (totaal 1400 MW) en de nieuwe windparken voor de Noord-Hollandse kust (700 MW) en de Zuid-Hollandse kust (1400 MW).
Zonder subsidie
Hollandse Kust Zuid is het eerste offshore windpark dat tegen marktprijzen hernieuwbare elektriciteit zal leveren. Daarmee is Nederland het eerste land met een windpark op zee dat zonder subsidie elektriciteit levert. Het Zweedse energiebedrijf Vattenfall, moederbedrijf van Nuon, gaat het windpark Hollandse Kust Zuid 1 en 2 bouwen. Eerder was al bekend dat Dong (inmiddels Ørsted) en het consortium van Eneco, Mitsubishi, Shell en Van Oord de Windparken Borssele 1 t/m 5 voor de Zeeuwse kust gaan bouwen. Ook toen was de benodigde overheidssteun al veel lager dan verwacht.
Duitsland
Duitsland was weliswaar het eerste land dat offshore windparken zonder subsidie in de markt ging zetten, maar deze projecten zijn pas in 2024 en 2025 operationeel. Dan is het Windpark Hollandse Kust Zuid, met een vermogen van 700 megawatt, al enkele jaren in bedrijf.
Rentel
De installatie van twee windparken in de Belgische Noordzee is zeer actueel. De laatste windmolens voor het Rentel Windpark, 40 kilometer voor de kust van Oostende, zijn recentelijk geïnstalleerd. De 42 turbines (met een vermogen van 7,35 megawatt per stuk) zijn de grootste die tot nu toe in de Belgische Noordzee worden gebruikt.
Norther
De aanleg van offshore windpark Norther in de Belgische Noordzee, op ongeveer 23 kilometer uit de kust tussen Oostende en Zeebrugge, is inmiddels in volle gang. In totaal komen er voor het Norther Windpark 44 windturbines met een totale capaciteit van 370 MW. Goed voor het grootste windpark voor de Belgische kust. De Norther monopiles en transition pieces worden vanuit Rotterdam geïnstalleerd (Sif Group Maasvlakte 2) Vanaf de zomer van 2019 zal het park energie produceren voor 400.000 gezinnen.
Constructiepartners
Belangrijke constructiepartners in het project zijn onder meer MHI Vestas (leverancier van de windturbines), Van Oord (installatie van funderingen, zeekabels en het hoogspanningsstation) en Elia (aansluiting op het hoogspanningsnet). Van Oord heeft Tideway ingeschakeld voor het storten van stenen op de zeebodem om de turbinelocaties te verstevigen. Tideway, dochteronderneming van het Belgische DEME, heeft erosie beschermend materiaal geplaatst op de locaties waar de funderingen van het windpark in de zeebodem worden gehamerd.
Vlissingen
De funderingen voor Norther Windpark worden momenteel vanuit Vlissingen aangevoerd door het offshore installatieschip Aeolus van Van Oord. Met dit schip worden de funderingen geïnstalleerd. Dit windpark voor de Belgische kust moet over een jaar volledig operationeel zijn.
Deutsche Bucht
Binnenkort gaan ook de installatiewerkzaamheden van start voor het windpark Deutsche Bucht in de Duitse Noordzee, 95 kilometer ten noordwesten van het Waddeneiland Borkum. Dit windpark dient eind 2019 volledig in bedrijf te zijn. Het wordt vanaf Cuxhaven opgebouwd. Van Oord heeft de opdracht gekregen voor het ontwerp, de engineering, inkoop, bouw en installatie van de funderingen, de verbindingskabels en het offshore-hoogspanningsstation. Ook het transport van de windturbines wordt door het bagger- en offshore concern verzorgd. Voor het project Deutsche Bucht (met 31 windturbines van elk 8 MW) wordt het installatieschip Seajacks Scylla ingezet.
Horizon verruimd
Geografisch gezien liggen Vlissingen, IJmuiden en Eemshaven heel gunstig met betrekking tot de diverse windparken op de Noordzee. De windparken die voor de Nederlandse, Belgische en Duitse kust worden gerealiseerd, bieden enorme kansen voor Nederlandse bedrijven die actief zijn in de offshore wind sector, inclusief een brede groep toeleveranciers en constructiebedrijven. Diverse traditionele offshore bedrijven hebben dan ook de transitie gemaakt naar de offshore windenergiemarkt.
VDS Staal en Machinebouw
VDS Staal en Machinebouw uit Nieuwdorp, dat de beschikking heeft over een grote kade aan vaarwater met een diepgang van 12 meter, is een goed voorbeeld van een bedrijf dat de horizon heeft verruimd naar de renewables. Opvallend was dat eind augustus aan de kade van VDS de mobilisatie van zowel de Aeolus als de Seajacks Scylla plaats vond ten behoeve van Windpark Norther respectievelijk Deutsche Bucht.
Gespecialiseerd equipment
VDS engineert, maakt en installeert voor de offshore wind gespecialiseerd equipment, zoals grillages om de tonnen wegende offshore fundaties te kunnen vervoeren naar de plaats van bestemming.. ,,Wij hebben in toenemende mate de focus op de offshore windenergiemarkt. De Aeolus wordt regelmatig gemobiliseerd en gedemobiliseerd bij ons. Ook voor de Seajacks Scylla hebben wij al meerdere jobs verricht. Het was uniek dat de enorme offshore installatieschepen Aeolus en Seajacks Scylla gelijktijdig bij ons werden gemobiliseerd. In het kader van het Norther project hebben we eerder ook een aantal decks voor topsides gemaakt”, aldus CEO Robert van der Loos van VDS. Grote concerns als Van Oord, Heerema, Allseas, Seaway Heavy Lifting, Ørsted, Sif en de Jan de Nul Group weten het Zeeuwse bedrijf goed te vinden.
Mobilisatie
Bij mobilisatie wordt een offshore installatieschip bijvoorbeeld voorzien van fundaties ten behoeve van de towers, nacelles en bladeracks van de windmolens. Bij demobilisatie wordt equipment van het schip gehaald en in opslag genomen. Zowel fundaties als bladeracks kunnen bij VDS worden gebouwd. Met de fundaties kunnen de transition pieces verticaal worden getransporteerd. Het zijn dus voorzieningen om staand te kunnen transporteren. De monopiles worden horizontaal vervoerd.
Aeolus
De Aeolus is uitgerust met een kraan die ruim 900 ton kan tillen en heeft een accommodatie voor minstens 75 mensen. Het hefschip kan op eigen poten staan (jack-up) tot waterdiepten van 55 meter. Het eerste project voor het schip was het in opdracht van Eneco en Mitsubishi Corporation gebouwde offshore windmolenpark Luchterduinen, dat sinds 2015 operationeel is. Dit park is 23 kilometer voor de kust van Noordwijk en Zandvoort gesitueerd. Na Luchterduinen is het schip ingezet op het project Gemini, waar 150 windmolens 55 kilometer boven de kust van Schiermonnikoog in waterdiepten van 35 meter zijn geïnstalleerd. Dit park is sinds 2016 volledig in bedrijf.
Rotterdam
Naast Vlissingen-Oost heeft VDS ook vestigingen in de Groningse Eemshaven en Rotterdam. De groei in de offshore wind, civiele werken en (petrochemische) industrie heeft er voor gezorgd dat het van origine Zeeuwse bedrijf sinds anderhalf jaar ook over een terminal in de Rotterdamse Waalhaven beschikt, met directe toegang tot de open zee.
Decommissioning
Naast de offshore wind is ook het ontmantelen van oude olie- en gasplatforms een nichemarkt. De Zeeuwse Hoondert Groep is van oorsprong een aannemings- en verhuurbedrijf in de grond-, weg- en waterbouw. Naast Martens Cleaning in Vlissingen Oost maakt (onder andere) ook Hoondert Services & Decommissioning deel uit van het concern.
Duurzaam ondernemen
,,Onze hele business staat in het teken van duurzaam ondernemen. Door recycling van sludges en bilgewater wordt er een positieve waarde gecreëerd aan scheepsafvalstoffen. Voordeel is dat we in havengebied Vlissingen Oost een directe aansluiting hebben op het open water. We zijn direct van zee aan te varen, zonder sluizen of andere hindernissen. Vandaar dat we ons ook zijn gaan richten op de offshore”, verklaart CEO Jan Hoondert. In het afgelopen decennium heeft de Hoondert Groep diverse olieplatforms en installatieschepen ontmanteld. Daarnaast houdt het Zeeuwse bedrijf zich ook bezig met refits van oude platforms.