Zeebrugge blijft haar leiderspositie als grootste autohaven ter wereld verder verstevigen. De roll-on/roll-off trafiek is in 2017 met 4,3 procent gegroeid tot een totaal volume van 14.962.878 ton. Binnen de sector van de roro is het volume behandelde nieuwe wagens 2 procent gestegen naar 2,83 miljoen wagens. Ondanks de Brexit was het weer een recordjaar voor Zeebrugge betreffende het aantal behandelde nieuwe wagens. De roro-ladingen op Scandinavië kennen een flinke groei van maar liefst 23,5 procent. De trafiek op het Verenigd Koninkrijk blijft, ondanks de Brexit beslissing, algemeen stabiel (+0,4%). De bestemmingen Teesport (+10,1) en Hull (+16,6%) zetten mooie resultaten neer. Er is verschuiving van RoRo naar LoLo in de dienst op Hull. P&O Ferries noteerde een recordvolume op Tilbury, met ruim 185.000 verscheepte vrachteenheden in 2017. (+4,9%). De roro-ladingen op Ierland zijn verder gestegen met 4,6%.
De containersector ziet in 2017 zowel in de deepsea als in de shortsea groeiende cijfers dankzij de NEU4-dienst van de Ocean Alliance (CMA CGM), de lolo-service van P&O Ferries naar Hull en de gecontaineriseerde kiwi’s die via Seatrade-schepen naar Zeebrugge kwamen. De opstart van de Cosco Shipping Ports Terminal in Zeebrugge gaf op het einde van het jaar nog een zetje aan de groei. De containers stijgen met 6,5 procent tot een volume van 15.379.359 ton. Het totaal in TEU bedraagt 1,5 miljoen (+8,7%).
Het volume vloeibare bulk is sterk gedaald (-31%) onder invloed van een forse daling in de LNG-volumes (-62%). De hoge LNG-prijzen in Japan en Korea, gecombineerd met een sterk stijgende vraag naar LNG in China en Indië, zorgen ervoor dat het meeste LNG naar Azië getransporteerd wordt en weinig naar Europa.
Schommeling
De vaste bulk en het stukgoed ondervinden een punctuele schommeling. De resultaten van de beide sectoren waren de vorige jaren fiks omhoog geklommen door tijdelijke trafiekpieken en ondervinden daar nu de weerslag van. Globaal gezien blijven deze sectoren wel stabiel. De vaste bulk in Zeebrugge daalt met -12 procent ten opzichte van het uitzonderlijke 2016 onder invloed van de verminderde hoeveelheid zand en grind die in de haven wordt behandeld, na het afronden van het A11-project.
Stukgoed
In het stukgoed is er een daling van -11%. De verscheping van de grote volumes voor de opbouw van de gasinstallaties van het Yamal LNG-project zijn in de loop van 2017 afgerond. De kiwivolumes, die vroeger als stukgoed werden behandeld en nu in containers de haven binnenkomen, drukken ook op de cijfers in deze sector. Ook papierladingen worden steeds meer in SECU’s (Stora Enso Cargo Units) en op cassette verscheept, waardoor deze in de statistieken niet meer als stukgoed worden gerekend.
Cruiseschepen
In totaal heeft de haven van Zeebrugge vorig jaar 143 cruiseschepen ontvangen, goed voor een record van 797.264 cruisepassagiersbewegingen. P&O Ferries. In 2017 kwam de uitgebreide terminal van P&O Ferries, de Westerhoofd Terminal, op kruissnelheid. De opening van de ‘Westerhoofd Terminal’ betekent voor P&O Ferries dubbel zo veel capaciteit en een betere spoorinfrastructuur.
Nieuwe steiger
Aan de C.Ro Ports terminal in het Brittanniadok werd een nieuwe steiger gebouwd en werden twee bestaande steigers aangepast. CLdN lanceerde in 2015 een groeistrategie en kondigde een grote expansie van de vloot aan. De vernieuwingen aan het Brittanniadok garanderen een vlotte bediening van de nieuwe, grotere schepen die de rederij inzet. De Maatschappij van Brugse Zeehavens (MBZ) wil zo tegemoetkomen aan de expansiestrategie van een belangrijke terminal in de Zeebrugse haven. Aan de groep C.Ro Ports werd tevens een bijkomende concessie aan de noordzijde van het Albert II-dok in Zeebrugge toegekend.
Shortsea
Binnenkort start CLdN een nieuwe rechtstreekse shortsea-vrachtdienst naar Santander in Noord-Spanje. Het zal gaan om twee directe aanlopen per week. Hiermee verstevigt Port of Zeebrugge zijn positie op Noord-Spanje. Zeebrugge is al verbonden met Noord-Spanje, via Finnlines, UECC en EML. De havenbesturen van Antwerpen en Zeebrugge laten een complementariteitsonderzoek uitvoeren om de lopende vormen van samenwerking te evalueren en de mogelijke meerwaarde te objectiveren.
Vrachtdienst
De rotatie van de nieuwe dienst zal als volgt zijn : Zeebrugge – Santander – Zeebrugge – Purfleet – Zeebrugge. Het gaat dus om een driehoeksdienst waarbij de klanten in Zeebrugge ook kunnen inhaken op de andere diensten van CLdN vanuit Zeebrugge naar Groot-Brittannië, Zweden, Denemarken en Ierland. De haven van Santander is strategisch goed gelegen. Van hieruit vertrekken tolvrije wegen naar de voornaamste Spaanse industriële centra, zoals Madrid, Barcelona en Zaragoza.
Summit of Bruges
Port of Zeebrugge organiseerde in mei het congres de ‘Summit of Bruges’ waarbij de aandacht uitgaat naar innovatie in de haven en de regio. Het congres moet een antwoord bieden op de vele uitdagingen. De klemtoon ligt op drie sleutelthema’s: digitalisering, technologische vernieuwing en duurzaamheid. ,,De Zeehaven is geen eiland. We willen ons als haven profileren als een economische trekker voor de regio. De Summit of Bruges is dan ook de bijeenkomst waar we samen met de havenbedrijven nadenken over de toekomst. En die zal technologisch vernieuwd, digitaal en duurzaam zijn. Ideeën maken we samen”, aldus Renaat Landuyt, voorzitter Raad van Bestuur van Port of Zeebrugge.
Duurzame groei
,,De Summit of Bruges is een proces. We zijn blij met de zeven sterke concrete partnerschappen die invulling geven aan de thema’s. Ze zullen van de haven een efficiënt en innovatief platform maken met klemtoon op duurzame groei. De komende jaren komt er heel veel op ons af. Het betreft nieuwe uitdagingen tegen het licht van een snel veranderende omgeving. Voorbereidingen worden getroffen voor onder meer de Brexit en technologische vernieuwingen zoals de zelfrijdende auto”, aldus Joachim Coens, CEO Port of Zeebrugge.
Ambitie
Op het vlak van digitalisering ambieert Zeebrugge om een globale geïnterconnecteerde slimme haven 4.0 te zijn. Op het gebied van technologische vernieuwing is er de ambitie om klaar te staan als next-generation automotive/roro hub. Inzake duurzaamheid wil Zeebrugge graag het voortouw nemen in de energietransitie en duurzame groei. ,,We anticiperen op de klimaatveranderingen. We willen ontsloten en verbonden blijven in deze snel wijzigende wereld. We tekenen het profiel uit van de werknemer van de toekomst. De haven, die een cruciale toegangspoort is en een logistieke hub voor de regio, en haar stakeholders moeten zich aanpassen om de concurrentiepositie te versterken.”
COSCO Shipping
Vorig jaar nam COSCO Shipping Ports de APM Terminals Zeebrugge over. De ambitie van de topgroep in de haven is een sterk signaal voor Zeebrugge. Via deze transfer van aandelen plaatst de haven zich opnieuw op de internationale containerkaart. De terminaloperator met sterke link en gemeenschappelijke strategie met de Chinese rederij COSCO Shipping Lines en de Ocean Alliance is een opportuniteit om containertrafiek en verbonden logistiek naar Zeebrugge te brengen.
Brexit-proof
De haven van Zeebrugge wacht niet op het resultaat van de Brexit-onderhandelingen om verder te gaan met haar voorbereidingen. De haven zal klaar zijn voor welk Brexit-scenario dan ook. MBZ zet samen met de private havengemeenschap de ontwikkeling van het dataplatform RX/Seaport verder. Door alle datastromen te digitaliseren, relevante data te bundelen en bestaande systemen met elkaar te verbinden wordt de logistieke keten efficiënter. Zo zullen, ook na de Brexit, wachttijden vermeden en douaneformaliteiten vereenvoudigd worden. Op die manier wordt de haven Brexit-proof en is haar rol als belangrijke hub in de UK – EU logistiek gegarandeerd.
Human capital
Human capita is en blijft voor Zeebrugge ook een belangrijk punt van aandacht. In de Zeebrugse regio zijn meer dan 1000 vacatures. Om de uitdaging op de arbeidsmarkt het hoofd te bieden, wordt ingezet op de samenwerking met de verschillende onderwijsinstellingen. Door samen te werken met het hoger, het secundair en het volwassen onderwijs wil Zeebrugge opleidingen afstemmen op de vraag van bedrijven en tijdig de juiste profielen beschikbaar hebben. Dit is ook belangrijk voor de expertise die we willen opbouwen voor de Brexit.
Intermodaliteit
Met de afwerking van de A11 is de haven een stuk beter ontsloten voor het wegverkeer. Tevens wordt vooruitgang verwacht in het project Stadsvaart, ter verbetering van de doortocht Brugge. De versoepeling van de wetgeving rond estuaire vaart moet dit jaar afgerond worden, zodat ook via de zee meer binnenvaartschepen het traject Zeebrugge-Westerschelde kunnen afleggen.
Spoornetwerk
De sterkste intermodaliteit troef komt van het spoornetwerk, dat vorig jaar sterk uitgebreid werd (de China Europe Railway in het kader van OBOR, Nancy/Lyon, Novara, de aansluiting op Green Xpress netwerk van Lineas en de Ekol-dienst naar Trieste). Zeebrugge wil tevens integreren in de Baltic corridor en andere OBOR-projecten worden onderzocht. Het intermodale aanbod met zowel directe als indirecte verbindingen, te raadplegen via de nieuwe intermodale routeplanner wordt steeds verder uitgebreid.