De haven van Amsterdam zet extra in op short sea, met name richting het Verenigd Koninkrijk, Ierland en de Baltische staten. Daarnaast is er ook speciale aandacht voor het spoor. Zo biedt bijvoorbeeld de nieuwe Zijderoute veel mogelijkheden. ,,Short sea en spoor zijn duurzame vormen van vervoer die goed de concurrentie kunnen aangaan met wegtransport. Deze modaliteiten zijn niet afhankelijk van deep sea of feeders, maar eigen specifieke marktsegmenten”, aldus Femke Brenninkmeijer, Head Energy, Cargo & Offshore van Port of Amsterdam. Het internationale logistieke bedrijf Samskip is begin maart een lijndienst gestart tussen Amsterdam en Hull in Engeland. Tussen beide plaatsen vaart drie keer per week een containerschip en aanvullende multimodale transportdiensten met het achterland worden geboden via binnenvaart-, rail- en wegverbindingen.
De introductie van de nieuwe lijndienst volgt op een overeenkomst tussen Samskip en TMA Logistics. Die regelt dat scheepsaanlopen van Samskip worden afgehandeld op de strategisch gelegen Holland Cargo Terminal van TMA Logistics aan de Amsterdamse Amerikahaven. Deze terminal beschikt over drie sporen met een lengte van 750 meter, waarmee op efficiënte wijze de koppeling kan worden gelegd met het spoornet en daarmee met belangrijke achterlandverbindingen. De nieuwe dienst vertrekt vanuit Amsterdam op maandag, woensdag en zaterdag. De dienst is een belangrijke aanvulling op Samskip’s shortsea-verbindingen tussen Rotterdam en Hull en tussen Rotterdam en de Britse plaatsen Tilbury en Grangemouth.
SCS Multiport
De nieuwe dienst is ook een mooie aanvulling op de reeds bestaande dienst van SCS Multiport met eveneens drie keer per week een afvaart van Amsterdam naar Tilbury. Amsterdam heeft aldus een dagelijkse verbinding met het Verenigd Koninkrijk. De terminal operators garanderen zeer snelle verwerkingstijden van schepen, treinen en vrachtwagens.
Hub-functie
Met de nieuwe verbinding groeit het belang van Amsterdam als hub-functie voor het verladen van goederen. Met name van en naar Noord- en Oost Nederland is de Amsterdamse haven een groeiend logistiek knooppunt waar voordelig en efficiënt multimodale diensten worden aangeboden. Ook internationaal sluit de nieuwe shortsea-dienst goed aan bij de toenemende capaciteitsvraag uit de markt. Zo is de nieuwe lijndienst een aanvulling op initiatieven als de nieuwe zijderoute.
TMA
Femke Brenninkmeijer roemt de inspanning van TMA Logistics om samen met Samskip deze dienst op te zetten. ,,Wij willen als haven inzetten op short sea en dat is door TMA prima opgepakt. De locatie van Amsterdam, de uitgebreide achterlandverbindingen en onze gezamenlijke toewijding aan logistieke partners leveren winst op voor de regio, de Europese industrie en de consumenten. Niet alleen vanwege het toenemende transport- en overslagvolume, maar ook omdat goederen hiermee zo duurzaam mogelijk worden vervoerd.”
Extra dimensie
De lijndienst geeft een extra dimensie aan Samskip’s duurzame transportoplossingen voor alle soorten intermodale ladingen en type containers. Het multimodale concept kan in het algemeen grenscontroles verminderen en is minder afhankelijk van het groeiende tekort aan vrachtwagenchauffeurs.
Aantrekkingskracht
General manager Michael van Toledo van TMA Logistics, de uitbater van de ACT terminal, verwacht met de overeenkomst de business van TMA verder te laten groeien en de multimodale verbindingen belangrijk uit te breiden. ,,Het realiseren van deze lijndienst laat duidelijk de aantrekkingskracht zien van Amsterdam op de verbinding tussen Nederland en Engeland. Het geeft ook aan dat TMA Logistics in staat is een volledige range aan te bieden van afhandeling, opslag en distributie”, aldus Van Toledo.
Activiteiten
,,Amsterdam profiteert dankzij haar gunstige ligging ook van de congestie in andere havens. Het is fascinerend om te zien hoe de ACT terminal bol van de activiteiten staat door de verhuizing van SCS naar deze terminal, de komst van Samskip en de start van de nieuwe Zijderoute”, zegt Brenninkmeijer. De regionale functie van de haven wint aan belang tegenover de grote doorvoer. ,,Primaire bestemming van goederen is de metropoolregio Amsterdam, secundair Noord-Holland en Midden-Nederland en ten derde Duitsland. Daarnaast zijn er groeimogelijkheden (met name via short sea) richting het Verenigd Koninkrijk, Ierland (dat de hoogste economische groei van Europa heeft) en de Baltics”, vervolgt ze.
Zijderoute
Naast de scheepvaart, speelt ook het spoor een belangrijke rol voor de Amsterdamse haven, met name voor de achterlandverbinding. De aansluiting op de nieuwe Zijderoute, een treinverbinding van 11.000 kilometer van Amsterdam naar China, Yiwu, is dan ook met open armen verwelkomd door Port of Amsterdam. ,,We brengen de oude Zijderoute weer tot leven, maar dan via het spoor. Het is de eerste directe verbinding tussen China en een Nederlandse haven. Onze partner, Nunner Logistics, heeft de keuze voor Amsterdam en TMA gemaakt omdat er vanaf de trimodiale terminal van TMA binnenvaartverbindingen zijn met Kampen, Meppel, Harlingen, Groningen, Leeuwwaren en met de havens van Antwerpen en Rotterdam. Maar ook short sea connecties met het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië. Voor Amsterdam biedt de Zijderoute ook kansen in de aansluiting op Neuss/Duisburg.”
Sneller
TMA regelt voor haar klanten de overslag van producten vanaf de boot naar vrachtwagens, zodat ze naar bestemmingen in Nederland en daarbuiten kunnen. ,,Nu we dit ook per trein kunnen doen, hebben we meer mogelijkheden om ervoor te zorgen dat de goederen uiteindelijk sneller bij de consumenten terecht komen. De trein doet er tussen de 16 en 18 dagen over vanaf China, terwijl een schip tussen de 5 en 6 weken onderweg. Snelheid is extra belangrijk nu de regio Amsterdam zo sterk groeit”, onderstreept Van Toledo.
Duurzamer
Een toenemend aantal mensen hebben spullen nodig die hier naartoe vervoerd moeten worden. ,,Daarom zoeken wij zoveel mogelijk naar verkeer via water en spoor want teveel vrachtverkeer over de weg zorgt voor files. Water en spoor zijn sneller én duurzamer. De trein is de duurzaamste optie vergeleken met zowel vrachtwagen als vliegtuig. Maar ook nadat goederen uit China in Amsterdam aankomen, vervoeren we ze vanaf de haven zo duurzaam mogelijk verder naar de ons omringende landen: per schip”, verklaart Van Toledo.
LME-certificering
Op de ACT terminal zijn er sinds de zomer van vorig jaar twee Gantry ship-to-shore kranen operationeel voor de short sea waardoor onlangs het LME certificaat (London Metal Exchange) werd toegekend aan de Amsterdamse haven. De certificering draagt bij aan het diversificatiebeleid dat de haven voert omdat de terminals en veembedrijven hun positie in de ferro en non-ferro markt kunnen versterken. ,,Zo kunnen we onze niche in ferro, non-ferro en containers verder uitbouwen en daarmee bedrijven en hun klanten beter faciliteren. Het maakt van de Amsterdamse haven een aantrekkelijke overslagplek voor de internationaal verhandelde metaalpakketten”, zegt Femke Brenninkmeijer.