Arie de Bode van Heros Sluiskil gaf onlangs een boeiende presentatie over de circulaire economie in het algemeen en de herwinning van grondstoffen uit afval in het bijzonder. Plaats van handeling was de rondvaartboot Denick 2. De zonovergoten havencruise in de Terneuzense Kanaalzone, met lunch aan boord, werd georganiseerd door Zeeland Port Promotion Council (ZPPC). De koepel tracht alle belanghebbenden in de haven met elkaar te verbinden via diverse netwerkevenementen en bedrijfsbezoeken.
De Bode is naast directeur van Heros ook voorzitter van het Portaal van Vlaanderen, hét maritiem informatiecentrum van Terneuzen. Het Portaal is ook hét informatiecentrum van de Nieuwe Sluis, het grootste bouwproject in Zeeuws-Vlaanderen sinds de Westerscheldetunnel. Door de aanleg van de Nieuwe Sluis wordt de haven van Gent bereikbaar voor de grootste zeeschepen en zal het capaciteitsknelpunt voor de binnenvaart worden opgelost. “Het verdient aanbeveling een bezoek te brengen aan Het Portaal, toch zeker wanneer bouwcombinatie ‘Sassevaart’ eerdaags de werkzaamheden aan de Nieuwe Sluis zal aanvangen. Het Portaal verzorgt ook vaararrangementen tezamen met Denick”, aldus De Bode in zijn inleidende woorden.
Vervolgens werd de koers letterlijk en figuurlijk verlegd naar Heros Sluiskil, met jaarlijks 800.000 ton de grootste verwerker van AEC-bodemas in de Benelux. “Heros is sinds een jaar of vijf onderdeel van het Duitse Remex, dat zelf weer een dochteronderneming is van Remondis, ofwel het grote familiebedrijf Rethmann. Daar zijn we blij mee. De groei van Heros Sluiskil is in belangrijke mate mogelijk gemaakt door ons Duitse moederbedrijf.”
ReEnergy Roosendaal
Suez, een van de grootste Europese spelers op het gebied van inzamelen en verwerken van afval, laat jaarlijks 100.000 ton AEC-bodemas opwerken door Heros. Het vernieuwde contract tussen beide partijen (dat loopt tot eind 2020) is recentelijk ingegaan. Afval Energie Centrale ReEnergy Roosendaal (een dochter van Suez) houdt zich met name bezig met het verbranden van huishoudelijk restafval en bedrijfsafval. Heros heeft dit jaar een nieuwe Centrale Bodemas Opwerking Installatie (CBOI 2017) en een nieuwe fabriek voor de raffinage van fijnere non-ferro metalen in gebruik genomen, naar aanleiding van de afgesloten Green Deal. Dit convenant eist dat in 2017 vijftig procent van de AEC-bodemas opgewerkt wordt tot een vrij toepasbare bouwstof en in 2020 zelfs honderd procent. In plaats van de tot nu toe opgewerkte IBC bouwstof, wat Ingepakt, Beheerd en geControleerd moet worden bij gebruik. Na opwerking van de AEC-bodemas wordt het hoogwaardig granulaat gebruikt als funderings- en ophoogmateriaal in de wegenbouw, voor landschappelijke inpassing en als zand- en grindvervanger in de beton- en asfaltindustrie.
Zeeuwse afvalstromen
De combinatie AVR/Suez gaat vanaf 1 januari 2018 ook de Zeeuwse afvalstromen verwerken in haar verbrandingsovens, waarna de AEC-bodemas bij Heros opgewerkt wordt. “Het is afkomstig van het huishoudelijk afval van zo’n zeven miljoen mensen. Onze nieuwe productie-installaties zorgen ervoor dat deze reststoffen weer als grond- en bouwstoffen kunnen worden toegepast door ze onder andere te wassen en de ferro- en non-ferro metalen maximaal terug te winnen”, aldus De Bode.
Tank Terminal Sluiskil
Op het Ecopark Terneuzen is sinds eind 2016 ook Tank Terminal Sluiskil (TTS) operationeel. EcoService Europe, ATM Moerdijk en Heros Sluiskil zijn gezamenlijk eigenaar van de terminal, met een totale tankopslagcapaciteit van 50.000 kuub. Door de handen ineen te slaan is een duurzame oplossing gevonden voor de tanks van de voormalige vergistingsinstallatie. De capaciteitsverruiming betekent dat het transport per binnenvaartschip is toegenomen. Schepen met afvalwater, afkomstig bijvoorbeeld vanaf de afvalverwerkingsterminal in Moerdijk, kunnen bij Heros aan het kanaal direct aanmeren. TTS zorgt naast de opslag voor klanten ook voor optimalisatie van de waterzuivering van Heros.
Nieuwe biodieselfabriek
Op het Eco Park zal binnenkort ook de nieuwe biodieselfabriek van het Finse energiebedrijf Neste Oil operationeel zijn. Ondanks de niet meer verplichte menging door de EU, lijkt er voor biodiesel zeker een toekomst weggelegd. Neste wil de installatie gaan gebruiken voor opslag en voorbehandeling van hernieuwbare grondstoffen voor de raffinage van biodiesel.
Scheepsafval
Heros verwerkt het huishoudelijke afval van zo’n zes miljoen mensen. Die wonen her en der verspreid. “Vandaar dat bij ons het vervoer over water van groot belang is. Per jaar is Heros goed voor zo’n anderhalf miljoen ton scheepsvervoer. Het grijs restafval wordt verbrand bij diverse Afval Energie Centrales in Nederland en België. De verbrande resten bevatten veel ijzer en non-ferro metalen. Ook edele metalen als goud en zilver, afkomstig van verloren sieraden of mobiele telefoons. Deze metalen worden teruggewonnen en teruggebracht in de circulaire economie. Vroeger ook wel recycling genoemd.”
Wegenbouw
De opgave voor de branche is om de AEC-bodemas zo schoon te krijgen dat deze bouwstof zonder afdichtingen en voorzieningen kan worden toegepast in de infrastructuur. “Maar inmiddels ook in beton, asfalt en sportvelden. Daartoe investeert Heros momenteel fors. Vandaag de dag wordt echter nog altijd 50 procent geheel traditioneel toegepast in de wegenbouw”, benadrukt De Bode. Hij laat tijdens de havencruise diverse infrastructurele projecten zien waarin AEC-bodemas is toegepast, zoals de Stortplaats Koegorspolder en het Knooppunt Joure waar een rotonde vervangen wordt door ongelijkvloerse kruisingen. Tevens toont hij Knooppunt Sloeweg waar een ongelijkvloerse kruising wordt gerealiseerd met toepassing van 500.000 ton AEC-bodemas. Deze hoeveelheid ligt al enige tijd gereserveerd bij Heros.
Plastic
De directeur van Heros relativeert het belang van gescheiden inzameling van plastic, blikjes en melkpakken. “Vanuit het duurzaam denken is dat nog helemaal geen goede activiteit. Zie ook de recente CPB publicatie. Scheiden van papier en glas is tenminste circulair. Pas wanneer bedrijven als Dow plastic in gaan nemen en gebruiken in hun primaire proces is het circulair. Analoog aan schroot in de staalindustrie. Wij halen uit het verbrande restafval maximaal de metalen. Gooi je lege blikje doperwten maar gewoon in de kliko. Bij Heros wordt het uit het AEC-bodemas gehaald en geschikt gemaakt voor de staalindustrie om weer ‘blik’ te worden”, aldus De Bode aan het slot van de ZPPC presentatie.
Groeiende economie
Burgemeester Jan Lonink van Terneuzen was samen met de wethouders Jack Begijn en Frank Deij eveneens van de partij op de havencruise. Al varende gaf Lonink ook een toelichting op de passerende bedrijven, waaronder dat van de gastspreker. “Heros is een van de meest innovatieve bedrijven op het gebied van herwinning van grondstoffen uit afval. Dit bedrijf is tegelijkertijd een exponent van de groeiende economie in de Kanaalzone”, aldus de burgemeester.
Shipyard Reimerswaal
“ZPPC biedt een platform om te ontmoeten, te informeren en zaken te doen. Een havenlunch is geen doel op zich, maar een middel om mensen samen te brengen en elkaar te informeren over interessante ontwikkelingen”, zegt voorzitter Henk de Haas van ZPPC. Op donderdag 26 oktober organiseert de havenkoepel een bedrijfsbezoek bij de nieuwe vestiging van Shipyard Reimerswaal in Vlissingen Oost.