Unieke samenwerking tussen K_Dekker bouw & infra en Klaver Giant Groep om de havens in Nederland milieuvriendelijker te maken

In havens is het altijd een drukte van belang. Schepen komen binnen en varen uit, er wordt geladen en gelost. Direct aan de kade zitten bedrijven, wonen mensen. Hoog tijd om de luchtvervuiling en geluidsoverlast van de dieselaggregaten op schepen aan te pakken. Anno nu kun je dan niet meer om een moderne en groene walstroominstallatie heen, vonden ze bij de Scheveningse haven.

In de eerste en derde haven van Scheveningen heeft Klaver Giant Groep samen met K_Dekker bouw & infra tien walstroomaansluitingen gerealiseerd. [De Klaver Groep was verantwoordelijk voor de E&W installaties, K_Dekker was verantwoordelijk voor de bouwkundige en civiele werkzaamheden]. Aangemeerde schepen maken daar nu gebruik van voor hun boordstroom, hun dieselaggregaten blijven uit. Voor opdrachtgever gemeente Den Haag is dit een belangrijke mijlpaal in hun streven om de CO2-uitstoot terug te dringen en de geluidsoverlast voor omwonenden sterk te verminderen. Bovendien draait de walstroomvoorziening op groene stroom, een extra duurzaam pluspunt.

Voorloper in Nederland
Scheveningen is na IJmuiden de tweede zeehaven in Nederland met een walstroominstallatie met 400A aansluitingen voor zeeschepen. Zeeschepen vragen als zij aan de wal liggen tussen de 125 en 250 kW, veel meer dan plezierjachten. De walstroom-installatie levert tot 400A per aansluiting. Deze stroom wordt geleverd via omvormers en scheidingstransformatoren bij een laagspanning van 400-440 volt. Oudere schepen moeten technisch aangepast worden om aan deze walstroom verbonden te worden, nieuwe schepen worden vaak al standaard met voorzieningen uitgerust. Zowel schepen die ontworpen zijn voor een netfrequentie van 50Hz (400V) als 60Hz (440V) kunnen aangesloten worden. Bijzonder aan deze walstroominstallatie is dat hij zelf de benodigde frequentie detecteert bij het schip dat aansluit en automatisch omschakelt. De belangstelling voor walstroominstallaties is groot; steeds meer havens willen luchtvervuiling en geluidsoverlast tot een minimum reduceren. Dat nieuwe schepen standaard worden uitgevoerd met een walstroomkoppeling is in dat opzicht ook een duidelijk signaal.

Soepele uitvoering
Duidelijke communicatie en korte lijntjes. Belangrijke waarden in de samenwerking tussen K_Dekker bouw & infra en Klaver Giant Groep. Van begin af aan was er sprake van goede communicatie naar alle partijen. Er werden concrete afspraken met de betrokkenen gemaakt zodat iedereen wist waar hij of zij aan toe was. Ook werd er duidelijke informatie verstrekt over de bouwactiviteiten en de mogelijke overlast die bewoners en bedrijven zouden kunnen ondervinden. Omwonenden en bedrijven in het havengebied waren dan ook vol begrip.
Wel zo fijn, want logistiek was het een flink grotere operatie dan op het eerste gezicht gedacht. De haven kon niet stil worden gelegd. De werkzaamheden van bedrijven die aan en nabij de kade gevestigd zijn en het laden en lossen van schepen moesten gewoon door kunnen gaan. Tijdens de realisatie van het project werd extra goed duidelijk hoe soepel de samenwerking tussen Klaver Giant Groep en K_Dekker bouw & infra verliep. Een groot voordeel voor iedereen: bewoners, bedrijven, schippers, havenbedrijf en niet in de laatste plaats voor de bouwvakkers en technici die de klus moesten klaren. Zij waren door de duidelijke afspraken over en weer perfect in staat om het werk vlot te realiseren. In technisch, bouwkundig en communicatief opzicht een absolute win-win samenwerking – waar het havenbedrijf maximaal baat bij had. Dit succes zetten K_Dekker en de Klaver Giant Groep graag voort bij andere havens.

 

Klaver Groep Giant K_Dekker bouw & infra

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op