Stena Line vergroot de vrachtcapaciteit naar aanleiding van de toenemende vraag op de route van Rotterdam (Europoort) naar Harwich door over te stappen naar grotere schepen.
De huidige RoRo schepen, de Capucine en Severine, die twee maal per dag vanuit Europoort in Nederland en vanuit Harwich in Groot-Brittannië opereren, zullen, op het moment dat de huidige chartercontracten in januari 2018 verlopen, vervangen worden door grotere RoRo-schepen, namelijk MV Misada en MV Misina. De totale vrachtcapaciteit op deze route zal daarmee met ongeveer 20% toenemen.
De verandering valt samen met de verwachte afronding van een tweede ligplaats in Europoort, onderdeel van een belangrijk investeringsprogramma in de haven, dat ervoor zorgt dat het zich ontwikkelt tot een sterke multifunctionele vrachthub. De capaciteitsuitbreiding is ook gekoppeld aan dat Europoort zich ontwikkelt als een belangrijk verbindingspunt van vracht over het spoor naar en vanuit het Verenigd Koninkrijk.
Annika Hult, Trade Director bij Stena Line North Sea, zegt hierover: “Ik ben verheugd om mede te delen dat we nu de volgende stap zetten in de strategische ontwikkeling van onze Rotterdam (Europoort) – Harwich route. We hebben de afgelopen jaren een sterke groei in de vervoersmarkt naar het Verenigd Koninkrijk gezien en we hebben momenteel een zeer hoge bezettingsgraad op deze route.
Dit wordt verder aangevuld door vrachtvolumes die per trein in Europoort aankomen. De huidige spoorverbindingen tussen Poznan, Polen en Europoort, die eerder dit jaar van eigenaar zijn veranderd, lopen zeer goed. Wij geloven dat deze combinatie van spoor- en RoRo-transport in de toekomst alleen maar zal toenemen. ”
“We hebben de afgelopen jaren een sterke groei in de vervoersmarkt naar het Verenigd Koninkrijk gezien en we zijn van plan onze sterke positie op de Continent-UK markt te handhaven. We willen in de beste positie zijn om zorg te dragen voor de zakelijke behoeften van onze belangrijkste relaties, onze klanten. Met deze tonnageverandering en capaciteitsverhoging laten we duidelijk zien dat we blijven zorgen voor een betrouwbare service, waarbij we zijn voorbereid op toekomstige uitdagingen. Europoort blijft zich ontwikkelen tot een belangrijke vrachthub voor Stena Line en we zijn ervan overtuigd dat onze klanten positief zullen reageren op onze verdere uitbreiding.
De nieuwe schepen worden gecharterd op basis van een time-charter contract en zullen derhalve volledig bemand zijn. Helaas heeft dit gevolgen voor ons personeel op de huidige schepen. Als bedrijf willen we zo veel als redelijk mogelijk ontslagen voorkomen en bekijken we alle beschikbare opties, waaronder herverdeling naar andere schepen binnen Stena Line”, vervolgt ze.