Martens Cleaning, strategisch gevestigd in het Sloegebied van Vlissingen Oost, is al ruim 50 jaar specialist bij uitstek op het gebied van maritieme en industriële reiniging, inzameling van scheepsafvalstoffen en calamiteitenbestrijding zoals het tegengaan van olieverlies door lekkages bij een aanvaring. Ook het bestrijden van oppervlaktewaterverontreiniging behoort tot de kernactiviteiten. Op het vlak van calamiteitenbestrijding is Martens naast het verwijderen van oilspills ook gespecialiseerd in cleaning van het wegdek na verkeersongevallen en het voorkomen van milieuschade bij scheepsrampen.
Martens Cleaning is een milieu- en logistiek gericht bedrijf dat industriële ondernemingen, maritieme sector, overheden en particulieren ontzorgt op het gebied van cleaning en logistiek. Het werkgebied is Zuid-Nederland en België. Martens is van oudsher een scheepsreinigingsbedrijf met betrekking tot met name fuel tanks, dubbele bodemtanks, machinekamers, ladingtanks en hoge druk cleaning. Daarnaast is het bedrijf ook al decennia actief met inzameling en verwerking van scheepsafvalstoffen (waswaters, bilgewater, sludges, klein chemisch afval (kga’s), huisvuil en bedrijfsafval. Martens Cleaning verricht industriële reiniging aan landtanks, olie/water afscheiders, riolen en waterlopen met zowel lage druk als hoge druk (1000 bar). “Wij staan voor reiniging in de ruimste zin van het woord en oriënteren ons zo breed mogelijk in de markt. Via ons hoge serviceniveau staan we ook klaar met alle voorkomende reinigingswerkzaamheden voor de kleinere klanten in de regio Zeeland. Vandaag bellen is morgen geholpen worden. Met dank aan ons fantastische wagenpark en de flexibiliteit en het vakmanschap van onze mensen. Ze beschikken over veel kennis en staan te pas en te onpas klaar”, aldus directeur Serge Hendrickx van Martens Cleaning.
Tweede leven
Scheepsafvalstoffen worden door Martens Cleaning ingezameld in Vlissingen, Terneuzen, Rotterdam, Moerdijk, Dordrecht, Antwerpen, Gent en Zeebrugge. Het is afkomstig van zeevaart, binnenvaart en visserij. Het afval wordt met meerdere schepen ingezameld en vervolgens met een transportschip opgehaald en vervoerd naar de hoofdvestiging van Martens Cleaning in Vlissingen. Daar wordt oliewater en slib van elkaar gescheiden. Vervolgens wordt water en olie gereinigd. Daardoor krijgt het een tweede leven. Er is op de terminal in Vlissingen een opslagcapaciteit van 11.000 ton voor olie en water.
Boerenwijsheid
“We proberen bij de afvalverwerking zoveel mogelijk aan de voorkant schoon te houden. Gewoon boerenwijsheid: wat je er van te voren uithaalt hoef je later niet meer te scheiden. Als milieutechnisch bedrijf proberen we zoveel mogelijk bij te dragen aan de circulaire economie. Wij vinden dat we als inzamelaar en verwerker tot het uiterste moeten gaan om een goede oplossing te bereiken voor de afvalstroom. Een goede vergunningsstructuur en innovatief ondernemerschap zijn daarbij van groot belang. Daar zijn ook onze investeringen op gericht”, verklaart Serge Hendrickx. Martens Cleaning is in België de grootste inzamelaar van scheepsafvalstoffen voor de binnenvaart. Het bedrijf heeft onder andere onderhoudscontracten met de havens van Antwerpen en Gent.
Oilspills
Martens Cleaning is ook gespecialiseerd in het tegengaan van milieuschade, zoals ten gevolge van oilspills. “We zijn een 24 uurs bedrijf dat altijd snel ter plaatse is waardoor de vervuiling zo beperkt mogelijk blijft. Het is belangrijk dat de olie op het water zo snel mogelijk afgeschermd en opgeruimd wordt. Daar zijn we goed in”, aldus Serge Hendrickx.
Martens Cleaning, waar ongeveer 60 mensen in vaste dienst werkzaam zijn, blijft continu investeren in mensen, materieel en opslagcapaciteit. “We hebben een uitgebreid wagenpark dat voorop loopt op het gebied van duurzaamheid. Een compleet nieuwe generatie vacuümtrucks is geschikt voor afvalinzameling, reinigingsactiviteiten en calamiteitenbestrijding. Deze multi-toepasbaarheid past in ons beleid om ons zo breed mogelijk te oriënteren in de markt.”
Structuur
De structuur is zo ingericht dat in zeer korte tijd groot op kan worden geschaald met mankracht en materieel. Zo kunnen we er voor zorgen dat schepen in vervuild gebied zo snel mogelijk gereinigd worden. Of dat schepen direct of indirect geborgen worden na een aanvaring. We beschikken over calamiteitenbestrijdingsvaartuigen, zoals geavanceerde oliebestrijdingsschepen. We kunnen binnen de Hoondert Groep gebruik maken van elkaars materieel en mankracht en gaan waar nodig samen op pad. Dat is de kracht van de hele organisatie. Er zijn altijd voldoende mensen, wagens, schepen en kranen in huis waarmee ook de meest complexe werkzaamheden kunnen worden verricht.”
Hoondert Groep
Martens Cleaning is een flexibel bedrijf dat onderdeel is van de Hoondert Groep uit ’s Heerenhoek. Dat zorgt voor aanzienlijke synergievoordelen. De Hoondert Groep is van origine een aannemings- en verhuurbedrijf in de grond-, weg- en waterbouw. Er werken bij het familiebedrijf, dat onder leiding staat van Jan Hoondert, inmiddels zo’n 200 mensen, verspreid over diverse bedrijven. Naast Martens Cleaning zijn dat Martignoni Slob Disposal, Aannemings- en verhuurbedrijf J. Hoondert en zn BV, Hoondert Industriële Services, Hoondert Services & Decommisioning, Kamps Straal- en Industriële Spuitwerken en Katshaven BV.
MVO
“Onze hele business staat in het teken van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Door recycling van sludges en bilgewater wordt er een positieve waarde gecreëerd aan scheepsafvalstoffen. We zijn een stabiel vehikel met meerdere poten. Voordeel is dat we in havengebied Vlissingen Oost een directe aansluiting hebben op het open water. We zijn direct van zee aan te varen, zonder sluizen of andere hindernissen. Vandaar dat we ons ook zijn gaan richten op de offshore”, verklaart CEO Jan Hoondert. In het afgelopen decennium heeft de Hoondert Groep vele olieplatforms, installaties en schepen ontmanteld. Daarnaast houdt het Zeeuwse bedrijf zich ook bezig met refits van oude platforms. Een andere niche markt is het verwerken van radioactief afval.
Green Deal Scheepsafvalketen
Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu, vijf Nederlandse havens, de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR), afvalinzamelaars (waaronder Martens Havenontvangst-installatie), scheepsleveranciers, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en stichting De Noordzee hebben gezamenlijk de Green Deal Scheepsafvalketen getekend. Partijen zetten zich er onder meer voor in de hoeveelheid afval aan boord te beperken door afvalpreventie bij de bevoorrading van schepen. Plastic afval zal aan boord nog beter gescheiden worden opgeslagen en afzonderlijk worden ingezameld in de havens. Het ingezamelde plastic zal zoveel mogelijk worden gerecycled.
Sloewarmte BV
Met het oog op de Green Deal heeft Jan Hoondert enkele jaren geleden het Sloewarmte project bedacht. Doelstelling is hergebruik van restwarmte door bedrijven in de Sloehaven bij Vlissingen. Daartoe is door Martens Cleaning, Zeeland Seaports en Evides Industriewater Sloewarmte BV opgericht. Bij Zeeland Refinery komt tijdens het productieproces restwarmte vrij met een temperatuur van 130°C. Deze restwarmte wordt vervolgens door een pijpleiding van 2,5 km getransporteerd naar Martens. Met het warme water wordt ingezamelde afgewerkte olie (sludge) verwerkt tot schone bruikbare stookolie. Het afgekoelde water wordt weer naar Zeeland Refinery getransporteerd. De COVRA zet de restwarmte in voor klimaatbeheersing in de verwerkingsgebouwen en kantoor.